
YouTube – Karrier egy monitor mögül
Gyermekkorunkban sokszor kérdezték meg tőlünk, mik szeretnénk lenni, ha felnövünk. Ilyenkor valószínűleg a válasz állatorvos vagy tűzoltó volt, arra viszont egyikünk sem gondolt, hogy egy nap emberek ezrei abból fognak megélni, hogy videókat készítenek magukról és azokat feltöltik az internetre. A 21. században persze ez nem meglepő, hiszen a technika világában élünk, okostelefonokat használunk és napunk nagy részében a világhálón böngészünk. Miért ne lehetne pénzt keresni egy kamera segítségével? Cikkünkben felvázoljuk hogyan is épül fel mindez, mik kellenek ahhoz, hogy valaki sikeres legyen, egy magyar úttörőt is szemügyre veszünk és végül 2 fiatalt is bemutatunk, akik videóikkal több millió embert vonzanak a monitorok elé, és nem csak a YouTube világában sikeresek, de saját céget alapítottak, könyvet jelentetettek meg és díjakat nyertek, köszönhetően annak, hogy feltöltötték első videójukat.
A YouTube sztori
A céget 2005-ben alapították, nem is sejtve, hogy évekkel később a világ egyik legismertebb webes felülete lesz. Videoklippek, vlogok, home videók széles tárháza várja az odalátogatókat, ezzel is bizonyítva, a YouTube mára már nem csak egy videómegosztó portál, hanem egy teljes iparág, ami emberek videó feltöltéseire épül. Vannak olyanok, akik a humoros részét próbálják megfogni, mások tanító jellegű filmeket töltenek fel, de akadnak olyanok is, akik utazásaikat örökítik meg. Ezt kihasználva regisztrálnak napi több ezren, hiszen nem csak ismertté válhatnak, de akár több ezer dollárt kereshetnek havonta, és nem kell mást tenniük csak leülni és felvételt készíteni magukról.
Mennyi is az annyi
Bevételeik összetétele sok dologtól függ, de a megtekintések száma az egyik legfontosabb, pontosabban a reklámoké. Hasonlóan működik, mint a televízió, itt is a reklámok után kapják jövedelmüket a feltöltők. Mindenkinek ismerős lehet, hogy rákattint egy videóra és egy idegesítő hirdetés ugrik elő. Ez számunkra kellemetlen, de a feltöltőknek kevésbé, hiszen minél többen nézik meg, annál több pénz ütheti a markukat. Ha pontosítani szeretnénk, akkor ez annyit jelent, hogy minden 1000. megtekintés után kb. 2,5 dollárt kapnak külföldön. Hazánkban nem ilyen jó a helyzet, itt ennek a töredékét kapják csak meg a felhasználók. Ha valaki már elég sikeres, akkor jön a következő lépcsőfok, ami annyit jelent, hogy egy hálózathoz leszerződik az illető. Ők részesedésért cserébe vállalják, hogy menedzselik őket, és egyengetik az útjukat. Másrészt mivel ezek az emberek befolyással bírnak, a cégek rájöttek, velük is lehet hirdetni a termékeiket, így egy bizonyos összegért megkérik őket, hogy említsék meg valamilyen formában produktumukat egyik videójukban. Ez mind nagyon jól hangzik, de azt hozzá kell tenni, hogy mindez csak akkor valósul meg, ha a nézettség konstans, és az embereket érdeklik a videók, amiket a Youtuber feltölt.
5 tipp, hogyan indíts el egy Youtube csatornát :
1. Legyél kreatív
Sokan abba a hibába esnek, hogy olyat próbálnak “eladni” ami már létezik, így nem tudnak újat mutatni a közönségnek. Lényeg, hogy ha olyannal próbálkozol, ami még friss és új, az emberek felkapják a fejüket és érdekelni fogja őket amit csinálsz.
2. Legyél könnyen elérhető
Sokkal többen fognak nézni, ha olyan nyelven beszélsz, amit sokan értenek. Ilyenkor nem árt, ha odafigyeltél angol órán, és nem okoz fejtörést megszólalni. Persze ha nem az a cél, hogy a világ több pontjáról nézzenek, készíthetsz magyarul is videókat, de ezzel korlátozod a célközönséget.
3. Személyiség és humor
Az emberek könnyebben befogadják a könnyed, humoros kontentet, igyekezz, hogy személyiségeddel megfogd a nézőket és elérd, ha feltöltesz egy videót automatikusan megnézzék és kíváncsiak legyenek rád, és megnyomják a “subscribe” gombot.
4. A kulcs a változatosság
Keresd meg miben vagy jó és csináld azt, de ne feledd, ha egy kicsit felturbózod a videóid témáját, esetleg többféle dologra bukkanhatnak a csatornádon, így biztos többen néznek majd, és nem unnak rá az egyforma feltöltésekre.
5. Legyél naprakész
Nagyon fontos, hogy mindig az adott trendnek megfelelően posztolj, ha például filmkritikákat csinálsz, ügyelj arra, hogy olyanokat válassz, amik akkor jelennek meg, ha sminkelni szeretsz, figyelj arra, hogy kövesd a divatot.
A magyar siker
Már hazánkat is elérte a YouTube-hullám, igaz itt még nem beszélhetünk milliós keresetekről, pénzről és csillogásról, de van olyan akit érdemes megemlíteni. Szirmai Gergely évek óta szorgosan töltögeti videóit csatornájára, amikre már több mint 200.000 ember kíváncsi. Feltöltései filmkritikákból tevődnek össze, mindig aktuális műveket boncolgat, ha kíváncsi vagy egy éppen kikerült filmre az oldalán biztos megtalálod mit is gondol róla Ő és közönsége. Személyisége megosztó, van aki szereti amit csinál, van aki kevésbé, de az biztos, hogy igazi úttörőnek számít abban amit csinál, és ennyi idő után is képes megnevettetni nézőit.
Az Ultimate YouTube siker
Hogyha ez meghozná a kedved a regisztráláshoz, bemutatunk 2 olyan embert, akiknek megváltoztatta az életét az oldal. Több éves kitartó munkájuknak köszönhetően, ma már világszerte ismerik őket, és nem csak a YouTube világában sikeresek, de ezt kihasználva valami olyat építettek fel, ami egyedülálló és irigylésre méltó.
Bethany Mota
Szemtelenül fiatal, ám annál tehetségesebb lány. Mindössze 14 éves volt, amikor regisztrált az oldalra. Vidám természetével hamar belopta magát a nézők szívébe, így ma már közel 8 millió ember kíváncsi arra, mit vásárolt éppen, vagy hogyan dekorálja a szobáját. 19 éves kora ellenére van saját ruhakollekciója, parfümje és hogy fokozzuk sokoldalúságát, idén megjelent első dala is. Egyes források szerint csak a feltöltéseivel havi 40.000 dollár bevétele volt az idei évben, de évi összjövedelme a milliós nagyságrendeket is eléri. Közönségének szeretete lenyűgöző, ennek is bizonyítéka, hogy 2014-ben a Teen Choice Awards-on megnyerte élete első díját. Később meghívták, hogy vegyen részt Amerika egyik legismertebb televíziós műsorában, a Dancing with the Stars-ban, ahol kiderült, a táncoláshoz is ért.
Felix Kjellberg
Ha esetleg most nem ugrana be, hogy ki is ez a fiú, segítünk ha azt mondjuk, Pewdiepie? A svéd srác nem mindennapit vitt véghez, csatornájára több mint 32 millióan kíváncsiak világszerte, videóinak nézettsége eléri a 7 milliárdot, mindezt azzal, hogy lefilmezi magát miközben különféle videojátékokkal játszik. Létezik ennél jobb munka? Bátran állíthatjuk, hogy valami olyasmit csinál, amit sokan megirigyelhetnek. Humorával, személyiségével megfogta a nézőit, és elérte, hogy bárki, aki odatéved, biztos mosollyal az arcán zárja be a böngésző ablakát. Sikerét bizonyítja, hogy 1 év alatt olyan mértékben nőtt a csatornája, hogy ezzel övé lett a legsikeresebb felület. Ennek eredményeképpen, 2013-ban kb. 4 millió dollárt zsebelt be.
Ez a 3 történet sokakat ösztönözhet arra, hogy átlagos emberekből hogyan születhetnek sikersztorik itt Magyarországon és a tengeren túl egy kis kreativitással és kitartással fűszerezve. A recept nagyon egyszerű, csak egy kamera kell hozzá és máris esélyt kaphatunk rá, hogy felvételeink több ezres nézettséget generáljanak, mivel már Magyarországon is működik a YouTube Partner programja. Habár ezek mind nagyon jól hangzanak – hiszen ki ne akarna szórakozással pénzt keresni – , inkább ne dobd el a statisztika könyvet a vizsgaidőszak kellős közepén, hiszen senki nem garantálja a sikert, és ha mégse jönne össze a nagy álom karrier, jól fog jönni az a diploma!
A napszúrás– megelőzése, tünetei, kezelése
A klímaváltozásnak köszönhetően most már sajnos egyre többször fog minket utolérni a kibírhatatlan 37-38 fok. Ilyenkor különösen oda kell figyelnünk arra, hogy a nap ellen megfelelően védekezzünk, mert a sugarai bizony komoly károkat tudnak okozni. A naptej felvitelét például ne…
Mi van körülöttem? 2. rész – Salzburg
Az osztrák Alpok szélén, a német határ mellett fekvő, körülbelül Győr nagyságú város egy nagyon szép kis ékszerdoboz, és tele van látnivalókkal, ezért is gondoltam, hogy sorozatom második részében ide látogatok el. A város már az újkőkor óta létezett, a…
Hallyu – a koreai hullám
Az 1990-es években útjára indult dél-koreai kulturális jelenség, az úgy nevezett koreai hullám, nemzetközileg ismert nevén hallyu, főképen a helyi populáris kultúra terjeszkedését jelenti. Elsődleges fogyasztói az ázsiai országok, azonban a jelenség egyre nagyobb terjedést mutat Európában és az USA-ban…