Közérdekű
2016. 01. 16. - dmate11

Uber vs. Taxi


Nap mint nap közlekedünk, van aki autóval, mások tömegközlekedéssel, és vannak, akik taxival. Mind utaztunk már vele, de nem sűrűn vesszük igénybe, hiszen jóval költségesebb, mint a fent említett alternatívák. Legfeljebb egy-egy átbulizott éjszaka után rendelünk egyet, amikor már minden erőnk elhagyott minket. Ma már létezik a több kilométeres gyalogtúrákon és a taxizáson kívül egy harmadik lehetőség is, mégpedig az Uber.

Uber. Sokan ismerik ezt az alkalmazást, rendszeresen használják. Mégis hogyan működik? Mik az előnyei, vagy éppen a hátrányai? Megéri-e ezt a lehetőséget választani taxizás helyett? Menjünk sorjában. Először is, hogy honnan indult, és kitől származik a fuvarmegosztó alkalmazás. A céget 2009-ben indította el Travis Kalancik San Franciscoból. A vállalat azóta globálissá nőtte ki magát, jelenleg 65 országban és több, mint száz városban vannak jelen sofőrjeik. Egy ilyen kiterjedt vállalkozásban mindig kell egy ember, aki helyre rakja a problémákat, és el tud vezetni egy hatalmas csapatot. Ez a személy nem más, mint Ryan Graves, globális operatív-vezető. Viszont ne úgy képzeljük el az Ubert, mint egy nemzetközi taxi vállalatot. Közelebb állnak egy sofőrszolgálati cég címszóhoz, mint a taxiéhoz. Ennek működését be is mutatom Nektek.

Nem egy telefonszámot kell felhívni. Először is szükségünk van az Uber alkalmazásra, ami bármely operációs rendszerre letölthető, okostelefonunkon. Tehát letöltjük az alkalmazást, regisztrálunk, eddig minden szuper. Aztán engedélyezve a hozzáférést, az applikáció telefonunk GPS-ét használva meghatározza a pozíciónkat, és összeköt a legközelebb elérhető sofőrrel. Így az sem számít, ha egy átmulatott éjszaka után ismeretlen területen eszmélünk fel, hiszen az Uber ott is megtalál. Előre beütjük, hogy hova szeretnénk eljutni, és kiszámolja az alkalmazás, mennyibe fog kerülni az utazás. Minden kész, már csak meg kell várni a sofőrt, akinek az útját folyamatosan követheted telefonod térképén. Borravalóra nincs szükség, az utazásról készült nyugta pedig e-mailen érkezik. Az autóút után értékelni lehet a sofőrünket, hogy milyen volt a szolgáltatás, elégedettek voltunk-e mindennel. Ezek az információk megjelennek az adott sofőr profilján, így utazás előtt meggyőződhetünk róla, hogy utunk kényelmes és nyugodt lesz. Viszont a sofőrök is pontozhatják az utasokat, így ha kellemetlenül viselkedünk, könnyen tiltólistára kerülhetünk. De mi van akkor, ha többen veszünk igénybe egy Ubert, és senki sem akarja egyedül kifizetni a teljes összeget? Erre is van megoldás, hiszen az Uber felhasználók egyenlően eloszthatják egymás között a fuvardíjat. Érdemes még tudni, hogy a sofőrök nem egységes tarifával dolgoznak. Ha egy adott kerületben sokan szeretnék igénybe venni a fuvarmegosztó alkalmazást, akkor áraik megnőnek. Felhasználóként erről mindig kapunk értesítést, és csak akkor indítják el a fuvart, ha elfogadtuk az új árat. Ez a szorzó szilveszter éjjel 7-et számlált!

Taxi. Mindannyian ismerjük, de hazánkban nem az első számú utazási forma. A fővárosban a legtöbben a tömegközlekedést választjuk, ami ha nem is a legkényelmesebb, de az árát tekintve jóval kedvezőbb. Viszont ha taxiba ülünk, mire is számíthatunk? Budapesten sok helyen található olyan állomás, ahol egyből beszállhatunk a járműbe, nem kell várni vagy telefonálgatni. De ha nincs is épp gyalogtávlatban egy álló taxi, csak felemeljük a telefont, és azonnal kapcsolják a diszpécsert, aki hozzánk irányít egy szabad sofőrt.

Tarifáik diák pénztárcával úgy gondolom elég költségesek, nem ezt az utazási formát fogjuk választani reggelente, iskolába menet. Egységes árral dolgoznak. Alapdíj + km díj + percdíj, ezek összegéből jön ki utazásunk ára, amiről nyugtát kapunk. Nagyrészt készpénzzel lehet fizetni, de már sok sofőr rendelkezik bankkártya/hitelkártya olvasó készülékkel, így ezekkel is fizethetünk. Borravalót nem kötelező, de illik adni, az utazás minimum 10%-át. Ennek elmaradásakor több sofőr rosszallóan néz, de ez inkább emberfüggő, mint a taxisok jellemzése.

Nos, akkor most melyik lehetőség is a jobb? Elveszik-e az uberesek a taxisok munkáját? Egy buliból hazafelé melyiket válasszuk?

Magyarországon csak Budapesten létezik egyelőre az alkalmazás, így ez elég nagy hátrány, de biztosan várható további terjeszkedés. Nem hinném, hogy az Uber alkalmazás miatt kevesebben fogják a taxizást választani, hiszen Uber-sofőrök nincsenek 0-24 a belváros minden pontján, akik pedig eddig is taxiztak, mert feltehetően rendelkeznek elegendő kerettel, nem fognak váltani, mivel megtehetik, hogy a sárga autókkal való utazást válasszák.

Milyen gyakran utazol Überrel?

Hetente
Havonta
2-3 havonta
Még sosem próbáltam

További cikkek
Top