Sport
2012. 06. 26. - Taylor

Több ezer lóerő, motorzaj, forró beton – újra dübörög a Hungaroring!

Egyszer volt, hol nem volt, a vasfüggöny keleti oldalán túl, még a szocializmus idején, rekord gyorsasággal, nyolc hónap alatt megépült egy versenypálya. Meglepő módon nem a kommunista szuperhatalom, a Szovjetunió, hanem Magyarország privilégiuma lett az első Formula-1-es futam rendezése a keleti blokkban. 1986. augusztus 10-én kezdetét vette a Hungaroring története, s idén már 27. alkalommal rajtol magyar földön a Száguldó Cirkusz.

Több F1-es legenda is az eddigi legizgalmasabb szezonként emlegeti a 2012-es bajnokságot. 6 világbajnok pilóta, 10 futam, 7 győztes a statisztikája a 63. Forma-1-es nagydíjsorozatnak. A verseny kiélezett, a tabella minden egyes futam után átrendeződhet.  A dobogó csúcsán jelenleg a spanyol vitéz, Fernando Alonso áll, mögötte szorosan az ausztrálok büszkeségével,Mark Webberrel és a német csodagyerekkel, Vettelel , majd őket követi a brit Lewis Hamilton. Korai azonban még farkast kiáltani, hisz Button-tól  kezdve Raikkönenen át, az újonc Grosjeanigtöbbeknek is jó esélye van beleszólni a pontverseny változásába.

 Tekintsünk kicsit vissza a múltba, és idézzük fel a Hungaroring 27 éves történelmének legfontosabb mérföldköveit. 1985-ben a Papp István-Gulácsi Ferenc páros – Bernie Ecclestonemegbízására – az M3-as sztráda mellett, Mogyoród településen megálmodja a szocialista tömb első világszínvonalú versenypályáját. 1985. október 1-je és 1986. március 24-e között a számítógépes technológiával készült terveket megvalósítják, majd augusztus 10-én Nelson Piquet megnyeri az első kelet-európai nagydíjat.  A rendszerváltozást követően a Formula-1 atyja, Ecclestone kezébe kerül a pálya sorsa, azonban hat év és jó néhány tárgyalás után a ma is tulajdonos Hungaroring Sport Zrt. gyakorolhatja jogait.

A Hungaroring története során két jelentősebb változást élt meg. 1989-ben elvetették a hármas sikánt (autós versenypálya kanyarsorozata), majd 2003-ban két kanyart lejjebb tettek, és helyükre hosszabb egyenest építettek, így elnyerve mai, 4381 m-es hosszát. A 70 körös verseny alatt a pilótáknak 306 630 km-t kell teljesíteniük az összesen 14 kanyarral nehezített pályán.

A magyarországi versenyek július-augusztusban zajlanak, Mogyoród szélén, egy völgyben, homokos területen. Leginkább ez az oka a versenypálya forró és poros jellegének, ami jócskán megnehezíti az előzéseket, nem beszélve a szűk szakaszokról és a lassú kanyarokról, ami miatt legtöbben monacói társához hasonlítják. Valószínűleg éppen e körülmények miatt történt számos emlékezetes eset a Hungaroringen: Nelson Piquet és Ayrton Senna csatája 1986-banörökre beírta magát a F1 történelemkönyvébe. Nigel Mansell itt élte meg a poklot 1987-ben az azóta ’’Mansell’’-ként elhíresült 4-es kanyarban, majd 1989-ben mennybe ment egy parádés győzelemmel. 1997-ben ’’eltűnt’’ Damon Hill, 2003-ban itt aratta első győzelmét a jelenleg vezető Alonso. 2006-ban, húsz év után először rendeztek esős futamot, s tavaly Sebastian Vettel az eddigi legjobb, 1:18:773-as köridőt teljesített a Red Bull csapat tagjaként.

Az abszolút rekordot Michael Schumacher tartja, aki négyszeres győztesként maga mögé utasította a háromszor diadalmaskodó Sennát, illetve a 2-2 futamgyőzelmet bezsebelő Jacques Villeneuve-öt, Damon Hillt és Mika Hakkinent.

A 2012-es magyar nagydíjat július 27. és 29. között rendezik meg, három szabad- (péntek-szombat) és egy időmérő edzés (szombat) után, 29-én vasárnap rajtol az idei tizennegyedik futam. A Forma-1 mellett a GP2 széria új nemzedéke és a Porsche Supercup pilótái is pályára léphetnek július utolsó hétvégéjén.

Az idei szezon élmezőnyében nincs egyértelműen domináns csapat. A konstruktőri vb-t a címvédő Red Bull-Racing Renault vezeti a Ferrari előtt. A Lotus (Kimi Raikkönen, Romain Grosjean) kivételével az összes élcsapat nyert már futamot. A McLaren színeiben Button Ausztráliában, Hamilton Kanadában diadalmaskodott, a red bullos Vettel Bahreinben, Webber Monacoban zsebelte be idei első győzelmét, majd megnyerte a Brit Nagydíjat is. Alonso Malajziában, Valenciában és Németországban utasított maga mögé mindenkit Ferrarijával, míg – a három évvel ezelőtt a Hungaroringen gumifalba csapódott  – Massa nincs formában. A mercedesesRosberg a kínai futamon lett első helyezett, csapattársa a világ leghíresebb és legeredményesebb Forma-1-ese, a hétszeres bajnok Michael Schumacher. Ezeket a pilótákat talán nem szükséges mélyrehatóbban bemutatni, élharcosként nap mint nap a média beszédtémái.

A középmezőny csapatait sem szabad leírni. Itt a Williams-Renault és a Sauber-Ferrari verseng a minél előkelőbb helyezésért. Előbbi egyik pilótája, Pastor Maldonado már győzedelmeskedett spanyolhonban, míg Bruno Senna eddig eredménytelen szezont tudhat magáénak. Sergio Pérezelcsípett két dobogós helyet a svájci alakulattal, és Kamui Kobayashi is jól bánik a kopásérzékeny Pirelli abroncsokkal. Az alsó-középmezőny érdekessége, hogy tele van fiatal versenyzőkkel: a Sahara Force India és a Toro Rosso két-két ifjonca is alig múlt 20 éves. A kritikusok szerint Paul di Resta és Nico Hülkenberg az egyik legerősebb pilótapáros, a maximumot hozzák ki a Force India autóiból. A World Series by Renault két legtehetségesebb versenyzőjét szerződtették az STR-hoz Jean-Éric Vergne és Daniel Ricciardo személyében.

Az utolsók közül a Caterham gárdája fejlődik a leggyorsabban, hosszútávú céljuk a középmezőnybe jutni, és pontokat szerezni. A kiscsapatok legjobbika olyan pilótákkal büszkélkedhet, mint Vitaly Petrov és Heikki Kovalainen, akik az elmúlt szezonokban már többször bizonyítottak. A következő évben a terv szerint egy orosz futam is bekerül a versenynaptárba, ezért 2012-ben beszállt egy ruszki alakulat a Formula-1-be. A Marussiánál a franciák fiatal tehetsége Charles Pic, és  a már tapasztalt Timo Glock ül a volán mögött. A HRT-Cosworth a mezőny sereghajtója a veterán Pedro de la Rosával és az indiai Narain Karthikeyannal. A csapatnak idén új tulajdonosa lett, és felépítettek egy gyárat Spanyolországban.

Visszatérve a közelgő magyar nagydíjra, összességében ki lehet jelenteni, hogy nincs egyértelmű esélyes a Hungaroring pályáján sem. Talán még sosem volt ilyen erős élmezőny a 63 világbajnokság alatt, 7-8 pilóta is jó sansszal indul a 25 pontért. A várakozások és nagy izgalmak közepette sajnos egy tragikus eset árnyékolja be a 27. Formula-1 ENI Magyar Nagydíjat: tragikus hirtelenséggel, életének 65. évében elhunyt Frank Tamás, a Hungaroring Sport Zrt. alelnöke, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség általános alelnöke. Frank Tamás nem csak jó kapcsolatot ápolt Bernie Ecclestonnal, és a csapatvezetőkkel, valamint a versenyzőkkel, hanem tagja volt a FIA Formula-1 Tanácsának is, amit lelkiismeretes, fáradhatatlan munkájának gyümölcseként érdemelt ki. Elvesztésével nem csak a Hungaroring és a Formula-1 gárdáját, hanem az egész magyar és nemzetközi autósportot is pótolhatatlan veszteség érte. Nyugodjék békében!

További cikkek
Top