Közérdekű
2015. 02. 06. - Czirle Máté

Time management


Már megint itt egy ZH és megint nem tudsz semmit? Teljesen el vagy csúszva a beadandóiddal és hajnalig gépelsz? Eltelt egy félév és alig szereztél kreditet? Döntened kell, hogy menjél-e este bulizni vagy tanulj a vizsgádra? Ha ezekre a problémákra keresel megoldást, akkor jó helyen jársz. Cikkemben leírok pár tippet mellyel sikeresebbé teheted a félévedet úgy, hogy a szórakozásra is legyen időd.

Először is tisztázzuk, hogy mi is az a „Time management”. Szabad fordításban „időgazdálkodás”, amely manapság egy elengedhetetlen része a sikeres életnek. Hiszen az idő a felgyorsult világunk legfontosabb értéke, korlátozott számban jutott mindenkinek, viszont a mennyisége folyamatosan, megállíthatatlanul csökken. Egy dolgot tehetünk az ellen, hogy ne fussunk ki belőle, hogyha hasznosan használjuk ki. Vannak a köztudott eszközök, amik segítenek nekünk az időbeosztásban (naptár, határidőnapló, jegyzetek), de mindezek mit sem érnek egy jó tervezés nélkül.

Cél kitűzése

Anélkül nehéz tervezni bármit is, ha nincs egy konkrét célunk. Ez nem csak általánosságban igaz, hanem tökéletesen igaz a tanulásra is. Ha nem tudjuk, hogy miért is tanuljunk, akkor nagyon nehéz is lesz rávenni magunkat. Tűzzünk ki magunk elé egy olyan célt, amibe lehet kapaszkodni. Lehet rövid vagy akár hosszútávú is, egy konkrét karriervágy vagy csak egyszerűen az, hogy sikeresek szeretnénk lenni, esetleg motiválhat minket az is, hogy minél hamarabb fejezzük be az iskolát, annál kevesebb tandíjat kell fizetni. Kinek mi adja meg a kellő motivációt. Ha ez megvan, akkor jöhet is a következő lépés.

Motivation

Holtidő kihasználása

Gondoljunk csak bele, hogy egy héten hány olyan óra van, amikor épp semmi dolgunk nincsen. Várakozunk a buszra vagy hosszú a vonatút, esetleg van egy lyukasóránk vagy éppen a sorunkat várjuk az okmányirodában. Ezek mind olyan „negyed órák”, amelyeket, ha rövidebb tanulással töltenénk, már közelebb kerülnénk a jobb jegyhez. Ezeknek az időknek az a legnagyobb haszna, hogy tényleg nincs jobb dolgunk és már – már szívesen állunk neki tanulni csak, hogy gyorsabban teljen az idő. A mai modern világban ez nagyon könnyen kivitelezhető, abból a szempontból, hogy szinte bármit fel tudunk már rakni a telefonunkra és bármikor el tudjuk azt érni, szóval arra sincs szükség, hogy mindenhova tankönyvekkel mászkáljunk. Persze tudom, hogy nagyon nehéz kizárni a külső tényezőket, de sajnos teljes koncentráció nélkül nem fog menni. Én iskolába menet eleinte csak 10 percet foglalkoztam a tanulni valóval, majd az idők során a tűrőképességem engedte, hogy többet is tanuljak. Tökéletes volt ZH-k előtt a tananyag átnézésére ez a 10-20 perc.

Tantárgyak prioritása

Ez is egy fontos tényező a hatékony tanuláshoz, hiszen minden tárgy teljesen szubjektív. Valaki könnyen megérti a matekot, valaki meg a kisujjából rázza elő az informatikát. Mindenki ráérez még a félév elején, hogy mennyire megy neki nehezen avagy könnyen az adott tárgy. Ez alapján kell eldönteni, hogy mennyit is érdemes vele foglalkozni és hogyan tegyük ezt. Ebben az a legnehezebb, hogy általában amely tárgyak a legtöbb időt igénylik, azokat nem szeretjük, így nehezen is tudjuk magunkat rávenni arra, hogy foglalkozzunk vele. Itt jön képbe a jó időbeosztás, én tudtam magamról, hogy nem vagyok jó matekból, ezért többet is foglalkoztam vele. Korábban elkezdtem, mint a többiek, így egyszerre kevesebb időt kellett foglalkoznom vele, ezzel megőrizve a motivációt.

Time

Órákra járás

No igen. E nélkül szinte lehetetlen teljesíteni a legtöbb tárgyat, hiszen soknak kritériuma is az órán való részvétel. Sőt, vannak olyan órák is, amikre ha nem jársz be, azzal magad alatt vágod a fát, hiszen nem fogsz tudni semmit a vizsgán. Persze ez nem mindig igaz, de én azt mondom, hogy a gyakorlatokra járjon be az ember, ha azt szeretné, hogy megszerezze a kellő pontszámot legalább a ketteshez. Szerintem ez a minimum, amit megtehet az ember, hogy gyűljenek a kreditek. Ezzel nem az előadások hasznosságát szeretném degradálni, de tudom, hogy az már talán túl nagy elvárás, hogy a delikvens egy „nem kötelező” órára is járjon. Ez az időbeosztás alapja, ha a tanulásról van szó, hiszen délelőtt és kora délután vannak a tanórák, nem veszi el az időt semmi elől (maximum ha későn fekszünk le és 8-kor kezdődik az első óra), de ilyenkor képes az agyunk a legtöbb tudást befogadni és jóval egyszerűbb ezt órán megszerezni, ha figyelünk, mint otthon, amikor lenne jobb dolgunk.

Facebook

Hatékony tanulás

Minden bizonnyal mind hallottunk már arról, hogy az agyunk 45 percig tud tökéletesen koncentrálni valamire. Fontos szüneteket tartanunk. Kutatások is igazolják, hogy hasznosabb másfél óra tanulás 2×15 perc szünettel, mintha 2 órát végigtanulunk megállás nélkül. A tanulások közti szüneteket is jó ha hasznosan töltjük el. Beiktathatunk oda egy gyors uzsonnát vagy csak egy szimpla ejtőzést vagy addig megbeszélhetjük a barátainkkal, hogy hol alapozzunk az esti buli előtt. Mindemellett a testmozgás is segít a tanulásban. Sokan tévesen inkább végigtanulnának egy napot, mint hogy elmenjenek futni egyet, mert azt gondolják, hogy nekik erre nincs idejük, mert tanulniuk kell. Ez egy nagy tévedés, hiszen a testmozgás felpezsdíti az agy véráramlását, amely segít abban, hogy gyorsabban felfogjuk a tananyagot. Ezen kívül csökkenti a stresszt és jobb kedvre derít, főleg, ha megtalálod az ideális zenét, amely szintén jótékony hatású tanulás előtt.

„Muszáj, hogy én irányítsam az órát, ne az óra engem.”

(Golda Meir izraeli miniszterelnök a 60-as, 70-es években)

Ha az ember már elkötelezte magát, hogy tanulnia kéne és van már egy jó időbeosztása, akkor már csak gyakorlatba kell helyezni és máris jönni fognak az eredmények. Ez nem csupán elmélet, a gyakorlatban is így van. Ha nekem működött, miért ne válna be nálad is?

Melyiket választod?

Jó jegyek&elegendő pihenés
Elegendő pihenés&társasági élet
Társasági élet&jó jegyek
Legyen tánc

További cikkek
Top