Szubjektív
2017. 01. 13. - Boglárka Kiss

Télen is légy motivált!

A tél közepén járva, már egy ideje sokkal nehezebben mozdulunk ki a kis kuckónkból, még ha fontos dolgot is kell elintéznünk, hiszen hideg van.  A nappalok is sokkal rövidebbek, sietünk haza, hogy befűtsünk a lakásba, és egy kis nasi mellett beássuk magunkat az ágyba, ahonnan reggelig ki sem mozdulunk. Ilyenkor a célunk az, hogy minél kevesebb energiát használjunk fel. Lustának érezzük magunkat, és inkább magányosan, otthon ülve telnek el a tél napjai. Azonban ez nem túl egészséges, hiszen szükségünk van ilyenkor is a mozgásra, a kikapcsolódásra, a társaságra, ezért cikkemben összegyűjtöttem pár alternatívát arra, hogy kizökkenjünk a szürke, téli hétköznapokból.

Télen a nyomott idő miatt sokkal fáradékonyabbnak érezzük magunkat. Ilyenkor különböző tüneteket észlelhetünk magunkon, például hangulatingadozást, levertséget, kimerültséget. Megnövekedhet az alvásigényünk, érdeklődésünk is csökkenhet, a tanulást is hanyagolhatjuk, ami így a téli vizsgaidőszak közepén nem biztos, hogy annyira jó dolog, hiszen teljesítenünk kell azt a bizonyos kreditminimumot. Ezek a tünetek utalhatnak téli depresszióra, aminek a kiváltó oka lehet a stressz is, ami ilyenkor nem meglepő a diákok számára a vizsgák miatt, de elég lehet annyi is, hogy egyedül vagyunk az albérletünkben. Ha ezeket a jeleket elkezdjük érezni magunkon, időben tehetünk ellene különböző programokkal, tevékenységekkel, egyszerűen csak motiválnunk kell magunkat.

Aktivizáld magad!

Sokan úgy vagyunk vele, ha beköszönt a tél, máris abbahagyjuk a kültéri sportokat a hideg miatt. Azonban vannak olyan lehetőségek a szabadban is, amelyek könnyen oldhatják a téli lustaságunkat, csak rá kell venni magunkat, hogy kimozduljunk a szabadba. Budapesten és vidéken is egyaránt népszerű a korcsolyázás. Csak fogj össze barátaiddal, vagy akár egyedül is, ha egy kis testmozgásra vágysz, és irány a pálya. Ha nincs korcsolyád, kölcsönözni is tudsz, de ha van, akkor csak kapd fel a korit, és suhanj a jégen. Általában a pályák mellett lehetőség van teázni, vagy forralt borozni is, amivel felmelegítheted magad a legnagyobb hidegben. Ha félsz attól, hogy nagyokat fogsz esni a jégen, akkor is mozdulj ki. Fogd karon legjobb barátodat és sétáljatok egy nagyot a kivilágított városban, gyönyörködjetek a látványban, miközben nagyokat sztoriztok a szabad levegőn. Egy kis mozgás senkinek sem árt, főleg így a karácsonyi időszak után.

Beltéri sportok

Ha úgy érzed, hogy semmi pénzért nem mozdulnál ki a szabadba, azért nem kell abbahagyni a mozgást. Keress egy edzőtermet, ahol ugyanúgy futhatsz délutánonként, mint tavasszal vagy nyáron. A futáson és a kondin kívül más mozgásfajtát is választhatsz, például az úszást. Keresd fel a számodra legszimpatikusabb uszodát a környékeden, ússz pár hosszt. Az úszás egyébként az egyik leghatékonyabb mozgás, mivel a legtöbb izmot megmozgatja, a sérülés lehetősége szinte elenyésző, és különböző sérülésekre, testi panaszokra is jó hatással van. Ha megunod, csak lógasd a lábad egy termál medencében, majd melegedj fel a szaunában, ami a téli hidegben biztosan jól fog esni neked.

Otthoni alternatívák

Még a konditeremig sincs kedved elmenni? A mozgáshoz is lusta vagy? Nem kell feltétlenül mozognod ahhoz, hogy elkerüld a téli depressziót. Hívd át a barátokat egy közös filmnézésre, vagy társasjátékozásra. Soha nem lehet megunni azt, amikor activity közben a legjobb barátunk a legabszurdabb módon mutogatja el a lehető legegyszerűbb feladványt. Közösen oldjátok meg a feladványokat, így csapatépítő hatása is van, még jobb viszonyt alakíthatsz ki a többiekkel. Együtt nevettek, a nevetésnek pedig tudni illik jótékony hatásai vannak, mégpedig nagyon jó stresszoldó, fájdalomcsillapító, sőt az örömérzetünket is növeli.

Oldd meg egyedül!

Nem kell feltétlen a többiekre hagyatkoznod, egyedül is leküzdheted a fáradtságot és az egyéb tüneteket. Ha otthon vagy és nem mozdulnál ki, tedd hasznossá magad. Takaríts ki, végezz otthoni tornagyakorlatokat, vagy akár kezdj el írni olyan dolgokról, amik téged érdekelnek, és közben rájöhetsz, mi tesz téged igazán boldoggá. Készíts kreatív dolgokat, például a régi pulcsidat dobd fel valamivel, vagy próbálj ki egy új receptet, amit már régen szerettél volna elkészíteni

Egy a lényeg: élvezd ki a tél adta lehetőségeket! Keresd azokat a pontokat, amelyek szebbé teszik a napodat, és fontos a pozitív hozzáállás is. A téli depressziót nem egyszerű leküzdeni, ha valaki jobban beleesik, sokszor csak szakember tud rajta segíteni. Ezért, ha észrevesszük barátainkon, hogy semmihez nincs kedvük, lehangoltak, tehát olyan tüneteket produkálnak, amik erre utalhatnak, segítsünk nekik. Persze ugyanez érvényes ránk is, kérjük meg őket, vagy próbáljunk saját magunk megoldani a helyzetet, motiváljuk saját magunkat arra, hogy jobbá tegyük a hideg, téli napjainkat.

További cikkek
Top