Közérdekű
2014. 01. 16. - viki

STRESSZ³ – avagy hogyan éljük túl a vizsgadrukkot

 A diákok számára a vizsgaidőszak az egyik legmegterhelőbb periódus, hisz komoly erőfeszítést igényel, ugyanis nem csak mentálisan, de fizikailag is igénybe veszi a szervezetet. Nem kell azonban kétségbe esni, mivel rengeteg hasznos tippel gyarapodott a lista az évek folyamán, amivel túlélhető a vizsgaszezon.

DISTRESSZ, VAGYIS NEGATÍV STRESSZ

A vizsgaidőszak közeledtével egyre feszültebbé válunk, nemtől, kortól és rutintól függetlenül. Gólyaként az elképzeléseimben – és szerintem a többi gólya nevében is beszélhetek – a vizsgaidőszak némi hasonlóságot mutat egy guillotine általi kivégzéssel, ami nem áll messze a valóságtól, hisz teljesen új környezetben, új szituációkban, új kihívások sokaságával kell megküzdenünk és helyt állnunk. Amíg tavaly az érettségitől rettegtünk, mostanra visszasírjuk azt az időszakot, és a kettesért imádkozunk minden éjjel.

vizsgadrukkleadkép

A másod- és harmadévesek nagyobb tapasztalattal, leleményesebben néznek szembe a vizsgákkal, de náluk is ugyanúgy felfedezhető a distressz, főleg ha stat 1/2, matek 1/2, opkut, vapa, nüfle, küpü-ről van szó, melyeknek már a rövidítése is misztikumot vonz maga után, legalábbis a számomra.

A negatív stressz másik oldala: A nagymértékű teljesítménykényszer gyakran összefügg a szülői mintával vagy a neveléssel, ugyanis a teljesítmény-centrikus szülő akarva-akaratlanul átülteti a gyerekbe ezt a fokozott elvárásrendszert, ami adott esetben akár szorongásos zavart is kiválthat. Igaz, ilyen esettel még nem igazán találkoztam a Külkeren.

Veszélyben, fenyegető helyzetben (=vizsgaidőszakban) normális érzelmi reakció a félelem, a stressz. Viszont nem hagyhatóak figyelmen kívül a belső erőforrásaink kimerülésének jelei sem. Mivel a stressz csökkenti az ellenállóképességünket és felemészti az energiákat, nem csoda, hogy az a fránya megfázás vagy nátha egész télen kitart mellettünk. Érdemes figyelni a testünkre, ami egyértelműen jelez, ha valami nincs rendben: fáradtság, levertség, álmatlanság, alvászavar, fejfájás, emésztési problémák… Ezek mind-mind befolyásolják a teljesítő- és koncentrációs képességünket, ami elengedhetetlen a tanulás során. Hosszabb ideig tartó stressz azonban komoly egészségügyi panaszokhoz is vezethet, ezért nem árt a fokozott odafigyelés.

HASZNOS TIPPEK

A hármas hierarchia tetején az alvás/pihenés áll, hiszen egy kiadós alvás után jobban elő tudjuk hozni a megrekedt tudást. A szakértők szerint 6-8 órát ajánlott alvással tölteni naponta, ami egyben a jól működő memória kulcsa is.

sleeping-library-023

A pihenést szorosan követi a mozgás, amit nagyon fontos, hogy beiktassunk a hétköznapokba is akár tíz percre, mert növeli az ellenállóképességünket, elősegíti a véráramlást és levezeti a felgyülemlett feszültséget.

Végül, de nem utolsó sorban: az egészséges táplálkozás. A megfelelő étel jelentősen fejlesztheti az agyi teljesítményt, sőt, a reggelinél – amit a legtöbb diák kihagy – nincs is fontosabb üzemanyag a jól teljesítő agytekervényekhez. A helyes táplálkozással és életvitellel jelentős mértékben hozzájárulhatunk a mentális teljesítmény fokozásához. AJÁNLOTT: a fokozatosan felszívódó, rostos ételek (pl.:szárított/bogyós gyümölcsök,hüvelyesek,zabkorpa,alma) és a megfelelő mennyiségű folyadékbevitel! ELKERÜLENDŐ: a magas cukortartalmú termékek (pl. finomított gabonából készült ételek), mert ezeket gyorsabb ütemben égeti el a testünk, hirtelen vércukorszint-esést eredményezve, ami fáradtsághoz és álmossághoz vezet;  és a stimuláló szerek (kávé, energiaital) amik csak rövidtávú felélénkülést nyújtanak azonnali energiaszint eséssel karöltve.

integrálás

Ha javítani szeretnél a memóriádon, akkor fogyassz minél több Omega 3-at tartalmazó termékeket (pl. mandula, dió, makréla, szardínia), ugyanis javítja a véráramlást, ami hozzásegít a gyorsabb memorizáláshoz. A probiotikumok – amelyek pl. a joghurtban találhatók – is segítenek, hogy felpezsdítsd az agyi tevékenységed, mivel az agyi ingerület-átviteli funkciók fele a gyomorban képződik. Magyarán, ha helyesen táplálkozol, helyesen fognak forogni azok a bizonyos kerekek.

egészségatányérunkon


GAZDÁLKODJ OKOSAN AZ IDŐDDEL

A nagy mennyiségű információ feldolgozásához új stratégiát kell igénybe venni. Gondolom ismerősen cseng ez a mondat: „Miért hagytam az utolsó pillanatra a tanulást már megint?” Erre a problémára is van egy tuti módszer a puskán kívül, habár az sem elhanyagolható segédeszköz. Meglehet, hogy kicsit közhelyesen hangzik, és talán az is, de itt az új év, ez az új fogadalmak, elhatározások ideje. Ne csak a fogyókúra és az edzés szerepeljen a céljaid között, hanem rázd helyre az elmédet is!

Készíts ”időrendet” az alábbiak szerint :

–          szünetek/pihenés beosztása
–          előkészítés (jegyzetek, tankönyvek, előadásanyagok)
–          rögzítés/bevésés (megszerzett tudás rendszerezése)
–          ismétlés (saját magad által készített jegyzettel való foglalkozás)

Ha ezeket a lépéseket megteszed, akkor magabiztosabban nézhetsz szembe a megmérettetések sokaságával… de ha úgy érzed, hogy minden veszve van, akkor még mindig elmehetsz egy Külkeres buliba és jól érezheted magad.

Erőt és szerencsét a vizsgaidőszak hajrájához és sok kreditet kíván a Külker Online stábja!

További cikkek
Top