BGE
2018. 08. 16. - Bonnyai Kitti

Reputációmenedzsment – Rólad mit mond az internet?

A mai világban, ahol már napról-napra több információ érhető el rólunk az interneten, lassan de biztosan felértékelődött az online reputációmenedzsment szerepe is. Manapság egyre nagyobb szerepet játszik életünkben, hogy milyen tartalmak találhatóak rólunk az interneten. Kíváncsiságból biztosan te is rákerestél már saját nevedre legalább egyszer! De nézzük meg, miért is olyan fontos az online reputáció a mindennapokban.

Statisztikák szerint az emberek fele végzett már keresést saját nevére. Az érdeklődés tehát megvan. Viszont több, mint felük nem fogalakozik az online tettei következményeivel, valamint közel harmadukat rúgták ki munkahelyükről, vagy éppen fel sem vették őket a róluk online elérhető információk miatt.

Mi is az online reuptációmenedzsment?

A reputáció-menedzsment PR-ből nőtt ki az internet és a social média térnyerésével. A reputációmenedzsment célja, hogy megismertesse és pozitívan befolyásolja az adott szervezetről vagy személyről alkotott képet.

Miért fontos az online reputációnk?

Az online tartalmak döntő szereppel rendelkeznek

Vegyünk példának egy állásinterjút. Beadjuk az önéletrajzunkat rengeteg más jelölttel együtt az általunk megszerezni kívánt munkakörre. Már az előszűrés részét is képezheti, hogy a cég HR-ese megnézi, hogy mit talál rólunk a közösségi médiákban, vagy egyszerűen a Google-on a nevünkre keresve. Különféle információk igen nagy mértékben tudják befolyásolni döntésüket, mind pozitív és negatív irányban, legyen szó akár profilképünkről, vagy akár különböző kommentjeinkről.

Online bárki bármit mondhat következmények nélkül

Elég azonban egy volt barátnő vagy barát, a jövőben akár egy csalódott kolléga, aki helyett mi zsebeltük be az előléptetést és az ő online mocskolódásuk könnyen tönkretehetik karrierünket. Mindezt pedig könnyen, névtelenül is megtehetik, amelyek számunkra a jövőben igencsak sok fejtörést okozhatnak.

Régi tartalmakat szinte lehetetlen eltávolítani a netről

Mindenkinek ismerős, hogy egy-egy barátunknak vannak rólunk olyan képei, amelyek könnyen tönkretehetnék a fényes karrierünket. Ezzel nincsen addig gond, ameddig a kép vagy videó meghúzódik az illető mobiltelefonjában és nem kerül ki onnan a netre. Azonban vannak olyan tartalmak, amelyek visszamosolyognak ránk az internetről, megkeserítve életünket. Manapság nem ritkaság, hogy valaki a világhálón éli az életét, és mindent posztol, amit csak tud. Ez azért veszélyes, mert egy idő után már azt sem tudjuk, mi mindent tárolnak rólunk a médiaóriások és azzal hogyan élhetnek vissza.

A megfelelő online tartalom határozottan segíthet abban, hogy elérjük célunkat, megszerezzük az áhított pozíciót, vagy esetlegesen későbbi vállalkozásainkat sikerre vezethessük. Ezen felül a saját lelkiismeretünk is nyugodt lehet, ha rendben tudhatjuk az internetes hírnevünk.

Mit tehetünk ennek érdekében?

Először is felelősségteljesen posztoljunk a jövőt illetően, így megkönnyíthetjük saját illetve vállalkozásunk, cégünk életét is. Sosem lehet tudni, kiből lesz a következő vezérigazgató, és nem árt, ha biztos online háttérrel rendelkezik az illető. A jövőben tehát a következő hasznos lépéseket végezhetjük el, mielőtt elindulnánk a közelgő interjúra.

Ellenőrizd a jelenlegi reputációdat

Szimplán keress rá saját, későbbiekben esetleg céged nevére a Google-on, és nézd végig a találatokat. Érdemes odafigyelni rá, hogy a keresés előtt jelentkezz ki Google fiókodból, vagy egy másik, általad nem mindennap használt böngészőből keress, és ne engedélyezd a sütiket. Vagy egyszerűbben inkognitó módban keress. Így kiszűrhető, hogy személyre szabott találatokat láss csak. Arra a névre keress rá, amire mások is fognak, így például ha van bevett beceneved, érdemes ezt is figyelemmel kísérned.

Értékeld a találatokat

Amiket találtál a keresés során oszd be kategóriákba, így lehetnek negatív, semleges és pozitív találataid. Negatívnak számíthat egy kellemetlen közösségi média poszt, vagy akár valamilyen romboló hatású komment is, hiszen akár névtelen bejegyzéssel is könnyen rombolható más reputációja. Semleges kategóriába az olyan posztok tartoznak, amelyek se a saját, se más megítélésén nem változtatnak, nem vesznek el és nem adnak hozzá semmit. A legjobbak egyértelműen a pozitív tartalmak, amelyeket mi is szívesen látunk, elért eredményeinket tükrözik, és jó fényt vetnek ránk. A feladatod a jövőre nézve, hogy a negatív találatokat semlegesítsd új, pozitív tartalmakkal, illetve a már meglévő jót felnagyítsd, előtérbe hozd.

Nézd meg a versenytársaid

Ha ismersz olyanokat, akik ugyan arra a pozícióra pályáznak, ugyan azon a területen helyezkedtek el, mint te, mindenképpen érdemes lecsekkolnod a közösségi profiljaikat, hogy tudd mire számíthatsz. Akár jó alapként is szolgálhat mások ellenőrzése, amikor saját reputációnkat szeretnénk javítani.

Remélem érdekes és a jövőre hasznos információkkal gazdagodtál a reputációmenedzsmenttel kapcsolatosan, és a cikk által következő interjúdnak felkészültebben és magabiztosabban vágsz neki.

További cikkek
Top