BGE
2018. 10. 14. - Pogácsás Péter

Pepsi vs. Coca-cola – Az örök harc

Pepsi vagy Coca, mindenki választott már oldalt. De honnan indult ez az immáron több mint 120 éve zajló, milliárd dolláros vita? Nézzük meg részletesebben. Amikor a gyógyszerész, Stith Pemberton 1884-ben elkészítette a borból és kokainból álló italt, az úgynevezett cocawine-t, nem számított rá, hogy ezzel a világ egyik legismertebb márkájának alapját tette le. Az első pohár kólák csupán gyógyászati célból kerültek eladásra, méghozzá poharanként 5 centért.

A Pepsi történelmet szintén egy gyógyszerész indította el 1893-ban. A Brad’s Drinket, a Pepsi ősét, Caleb D. Bradham alkotta meg. A vízből, cukorból, vaníliából, kóla olajokból és mogyoróból készült ital csak 1902-ben kapta meg a Pepsi nevet.

 

A rivalizálás hamar elkezdődött, és mindkét világcég kizárólagosságra törekedett a vendéglátóiparban. A céljuk az volt, hogy egyes áruházak, kávézók és éttermek csak Coca-Cola, vagy csak Pepsi termékeket árusítsanak. Ennek elérése érdekében olyan reklámháborút robbantott ki a két multi egymás között, amit a fogyasztók „élő adásban” nézhettek a tévében, interneten. Ennek eredménye a rengeteg egymást besározó, de inkább vicces hangvételű reklám.

De ki is hozta el az aranyat és ki maradt alul? A kólák háborújában a Pepsi egyedül egyszer, 1979-ben tudta átvenni a vezető szerepet, amit a Coca hamar vissza is szerzett magának a szuper marketingstratégiájukkal. Ennek eredményeképpen született meg a modernkori mikulás, és mivel ez az egyetlen kellék, amivel képes elhozni a karácsonyt a Coca-Cola, így az üdítő az év legnagyobb ünnepének elengedhetetlen részévé vált. Nem csak a mikulás szerezte vissza a hatalmat a Cocanak, sokban közre játszott, hogy a Pepsi eközben elkezdett a cukros üdítőitalok mellett más területekre is terjeszkedni. Itt léptek be a versenybe a snackek és egészséges italok.

A terméklista kibővítésével változtak az erőviszonyok is, bár a reklámok megtéveszthetik az embereket, és az él a köztudatban, hogy a Coca-Cola a nagyobb cég. Ha csak a Facebook rajongókat nézzük a Coca majdnem háromszor annyi lájkolóval büszkélkedhet, mint ellenfele. Ám más számok más eredményt mutatnak. A Pepsi árbevétele közel másfélszerese a Coca-Colaénak, és bár a Coca világelső, ha üdítőkről van szó, a Pepsi ezeken a piacokon legjobb esetben is második, de a cég terjeszkedése óta az üdítők a bevételnek csak 47%-át teszi ki. A többi bevétel a snackekből jön és ezen a téren a Coca-Cola labdába sem rúghat.

Hogyan lehet tehát, hogy a profitversenyben még így is a piros játékos áll nyerésre? A Coca rengeteg energiát és pénzt fordít a hatékonyságjavításra, így lehetséges, hogy az adózott eredménye mintegy 30%-kal magasabb volt mint ellenfelének. Ráadásul ezeket az eredményeket 123 ezer alkalmazottal, míg a Pepsi 263 ezer alkalmazottal éri el. A Coca-Colanál természetesen ebben nincs benne a palackozó gyárakban dolgozók száma, mivel a cég csak magát a kóla szirupot gyártja, amit utána a franchise-tulajdonosok felvásárolnak, és vízzel, cukorral illetve egyéb édesítőszerekkel keverik, majd szénsavval dúsítják.

E két cég harca és nagysága már szinte legendás, ezért mesés történetek és érdekes tények sokasága veszi körül márkájukat. Az egyik ilyen úgy szól, hogy a Coca-Cola receptjét csak a két vezérigazgató ismeri, és mindketten csak a recept egy-egy felét. Ennek a mesének is csak a fele igaz. Bár a receptet tényleg csak ketten ismerik, de mindketten ismerik az egészet. Továbbá tudtad-e, hogy Pemberton, a Coca-Cola atyja egy fillért sem látott a dollár milliárdokból, amit a terméke hozott, és egy nincstelen morfiumfüggőként halt meg? Nem egy tipikus happy end. Valószínűleg sokan így végezték volna, ha a 2 decis kólákba benne marad az eredeti recept szerinti 9 milligramm kokain, ugyanis annyi fogyott belőle, hogy az üvegeket egymásra téve magasságuk kitenné a föld hold távolságát mintegy 2000-szer.

Ha csak a kólákra szűkítjük a versenyszámot, a Coca kérdés nélkül az első helyen áll, de globálisan nézve a két cég nem bír egymással, és őszintén megvallva nem is kell. Hiába megy a vita 120 éve, mindkét cég fejlődik és a világ legnagyobb márkái között van.

További cikkek
Top