Gazdaság
2017. 07. 19. - Márk Lukács

Önvezető autók – az elmúlt évtizedek képzelgése immár majdnem valóság

 

Az autók és az autózás az emberek életének mindennapi és elkerülhetetlen részei lettek, sőt manapság már státuszszimbólumok is. Rendkívül sok filmben, jövőről való képzelgésben szerepeltek valamilyen módon a saját magukat vezető és navigáló járművek. Ezek a kutatók és különböző fejlesztők, illetve cégek fantáziáját is megmozgatta, így immár az önvezetők autók kora a küszöbön van. Sok vita alakult ki ekörül a téma körül, főleg a biztonság kérdésében, ám a technika előbb utóbb elnyeri a teljes elfogadást és a bizalmat. Ebben a cikkben szeretném bemutatni ezt az innovációt, amely forradalmasíthatja a közlekedést.

Mi is az az önvezető autó?
A szakszerű meghatározás szerint: olyan autó, amit emberi beavatkozás nélkül, digitális technológiák segítségével vezérelnek, ami képes közlekedni a közúti forgalomban. A jármű annyira intelligens, hogy érzékeli a környezetét, annak változásait és navigálja önmagát. Szakértők szerint, ezek az autók biztonságosabbá tehetik a közlekedést, hiszen sok esetben az emberi tényező a legnagyobb veszélyforrás.

Az ötletektől a megvalósításig
A 21. században jelentős változásokon megy keresztül a közlekedés, hiszen ezen a területen is egyre nagyobb szerepe van az informatikának és a technológiai újításoknak. Az autonóm, önvezető autó kifejlesztésén egymástól függetlenül több cég, így a Google, a Nissan és a Tesla Motors is dolgozik és verseng egymással. A Nissan 2014 közepén úgy tervezte, hogy a cég által fejlesztett és 2014 eleje óta tesztüzemben működő önvezető Nissan Leaf-et 2018-ban kereskedelmi forgalomba hozza, amennyiben ennek jogi feltételeit meg lehet teremteni, ez egyenlőre még nem tudni hogyan alakul egészen pontosan. 2014-ben hét vállalat kapott engedélyt San José városától (USA), hogy önvezető autót teszteljen: ezek a Volkswagen/Audi, a Mercedes-Benz, a Google, a Delphi Automotive, a Tesla Motors, a Bosch és a Nissan voltak. 2014. december 22-én a Google bejelentette, hogy elkészült az önvezető autó prototípusával és 2015-től közúton teszteli azt San Joséban. A cég az autót a prototípus elkészültétől számított öt éven belül tervezi kereskedelmi forgalomba hozni, sorozatgyártásához pedig autóipari partnereket keres.

Hogyan működik?
Nyilván ezekben az autókban korunk legfejlettebb technikái vannak beépítve az érzékelő eszközöktől a navigációs eszközökig, így például radar, lézerradar, GPS is helyet kapott ezekben a kocsikban. Természetesen ezek olyan modern és továbbfejlesztett eszközök, amik a hétköznapi ember számára jelenleg még elérhetetlenek. A változások egyik kézzelfogható eredménye, hogy a gépjárművekben egyre több a számítástechnikai feldolgozó egység. A fejlesztők, illetve különböző vállalatok az önvezető autók szemének kifejlesztésén dolgoznak, a számítógépes látást szeretnék kiegészíteni a mesterséges intelligenciával, hogy az autók biztosan minden lényeges objektumot felismerjenek, és megalapozott döntéseket tudjanak hozni arról, hogy merre kell kormányozni, mikor kell fékezni. Ez a rendszer rendkívül apró részletekre is oda tud figyelni, még a gurulós bőröndöt is megkülönbözteti az előtte sétáló embertől. Ezekben az autókban egyenlőre még (a tesztelések során is) különlegesen kiképzett sofőrök ülnek, akik adott esetben tudják, hogy a robotsofőr viselkedésére hogyan reagálhatnak, illetve reagálhatnak-e.

Budapest csatlakozott
Pár napja rebbent fel a hír, hogy Budapest utcáit is már önvezető autók járják, ez a hír igaz, az Aimotive nevű cég kapott először engedélyt Magyarországon önvezető autó tesztelésére. Tehát a fővárosunkban bárhol szembe jöhet már velünk egy robotsofőr által vezetett jármű. A cég flottája hozzávetőleg 10 autóból áll, amikben a saját technológiai újításaikat tesztelik, mint például a már korábban említett mesterséges intelligencia kocsiba telepítése. Egy kicsit lejjebb az egyik ilyen brit rendszámos autót láthatjátok. Zalaegerszeg mellett nemsokára elkezdődik egy tesztpálya építése a robotautóknak, ezt nemrég jelentette be a kormány. Remélhetőleg ezen a területen országunk is megpróbál a technikai fejlődés útjára lépni.

Mit hoz a jövő?
Már a most forgalomban lévő felső kategóriás autókban is fellelhető valamiféle önvezető funkció, ám ezek Level 2-es besorolásúak. Ez azt jelenti, hogy csak bizonyos körülmények között tudnak önállóan közlekedni, de a sofőrnek mindvégig figyelnie kell, mert szükség lehet a beavatkozásra. Az Audi sokak elvárása szerint a szeptemberi frankfurti autókiállításon fogja bemutatni az új generációs A8-as luxusautót, ami az első Level 3-as önvezető modell lesz. Itt ez emberi tényező szerepe esetenként már teljesen elhanyagolható. A Ford képviselői 2021-re ígérték a cég első Level 4-es önvezető járművét, melyben már kormány és pedálok sem lesznek. A sokak által csak igazi Vasembernek nevezett Elon Musk kijelentette, hogy a Tesla akár már 2019-ben megkezdheti az első Level 5-ös autójának gyártását. Ez a legmagasabb szint, ahol már egyáltalán nem szükséges az emberi részvétel és beavatkozás. Elon Musk szavait nem árt némi kételkedéssel fogadni, ám mint tudjuk, utólag mindig kiderült, hogy ő aztán igazán tudja miről beszél és mit miért csinál. Azt még tehát pontosan nem tudni, hogy mikor fog az emberek nagy része önvezető autóval utazni, ám a jelek szerint ez már közelebb van, mint gondolnánk.

További cikkek
Top