Szubjektív
2018. 03. 11. - Bonnyai Kitti

Online vásárlás – tévhitek és megoldásaik

 

Biztosan mindenki hallotta már az eBay, AliExpress, Amazon illetve számos más online rendelési oldal nevét, és talán már ki is próbálta ezek valamelyikét. Az internetes vásárlás nagyban megkönnyíti életünket, szinte minimális erőfeszítéssel hozzájuthatunk az álalunk áhított termékekhez, mindezt akár fillérekért. Az online vásárlás azonban többeket még mindig megrémiszt, hiszen rengeteg tévhit, rossz vélemény kering nap mint nap a külföldi, vagy akár a magyarországi rendelős oldalakról is (rossz minőség, magas vámok, hosszadalmas időkeret). A továbbiakban be szeretném mutatni ezen tévhitek valóságalapját, megoldási lehetőségeit és az online vásárlás nyújtotta lehetőségeket.

Az online vásárlás ma már a világ tőlünk nyugatabbra és keletebbre elhelyezkedő részén is a modern élet alapvetése, azonban a statisztikák itthon még nem ezt mutatják. A webes vásárlással kapcsolatos tévhitek makacsul tartják magukat, holott a minimális odafigyelés nem nagy áldozat cserébe azért, hogy időt és pénzt spóroljunk.

Online vásárlásnál az eladó megkapja a bankkártya adataimat?

Internetes vásárláskor a fizetési folyamat egyszerre több része zajlik a háttérben, mint azt a fizikai vásárláskor látjuk és tapasztaljuk. Az online vásárlásnak valójában három szereplője van, épp úgy, mint a boltban a kártyával történő fizetéskor: a vevő, az eladó és a fizetést feldolgozó rendszer. A bolti eladó sem kapja meg a bankkártya adatait, mikor ezt a fizetési módszert használjuk, így az online fizetésnél is ott van egy bank vagy egy kifejezetten internetes kereskedésre létrejött pénzügyi intézet, például a legtöbb oldallal kapcsolatban álló PayPal, vagy Aliexpress esetében az Alipay, amelyen keresztül ellenőrizni tudjuk tranzakcióink sikerességét. Lényegében minden fontos információt ezek a rendszerek dolgoznak fel, így ha valamelyik köztes rendszert használod biztos lehetsz abban, hogy az adataid biztonságban vannak.

Egy másik igen egyszerű és nagyon hasznos módja annak, hogy online vásárláskor megóvjuk tényleges adatainkat, ha online bankkártyát használunk. Bár a kártyánk így is kézzel megfogható, ennek az a jellegzetessége, hogy csak online tranzakciókat bonyolíthatunk vele, így nem a „hivatalos” bankkártyánk számát kell megadnunk a fizetéskor. Még egy előnye, hogy mi magunk szabályozzuk, mennyi pénz legyen rajta, hiszen mi utaljuk rá ezt az összeget a számlánkról.

Nem adhatom vissza, amit online rendeltem!

A hatályos magyar törvények szerint online vásárláskor elállási jogunk van, a termék kézhezvételétől kezdve 14 naptári napunk van kipróbálni azt, és ezen időtartamon belül, indoklás nélkül vissza lehet küldeni. Ez egy EU-s szabály, így minden más EU-tagállamból neten rendelt termékre érvényes.

Ha a vásárlásunk nem EU-s tagállamból (pl. Amazon, eBay, Aliexpress) történik, mindig érdemes megnézni az adott eladó garanciális feltételeit, webáruházak esetén a szabályzatot, valamint a fizetést feldolgozó rendszer által nyújtott lehetőségeket. Egyes online rendelős oldalakon az értékelés alapján lehet eldönteni, hogy melyik eladó megbízható, honnan érdemes rendelnünk. Mivel az értékelés ilyen mértékben fontos, az eladók mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legjobbat kapják meg. Értékelhetjük a termék minőségét, az idő hosszát amíg kézhez kaptuk az árut, valamint az eladó kommunikációját is, akik e-mailben vagy az oldalon írt üzenetekben kommunikálnak velünk. A jó értékelés megszerzése érdekében a cserére vagy szimplán egy új termék küldésére is hajlandóak, így ha panaszunk van a rendelt árucikkre, képek kíséretében megküldhetjük az eladónak, aki intézkedik, hogy mi az áhított terméket, ő pedig a pozitív értékelést kapja meg.

Semmi sem véd a csalók ellen

Az internetes vásárlás elterjedésének kezdetekor valóban előfordullt, hogy teljesen hamis webshopok nem létező termékeket árultak, hogy megszerezzék pénzünket. Mára azonban már számos védelmi gátat használhatunk, hogy véletlenül se fussunk bele ilyen helyzetekbe. A PayPal típusú fizetőrendszerekben vannak beépített pénzvisszatérítési mechanizmusok, amelyek gond esetén kivizsgálják a problémás esetet, visszakapjuk a pénzünket, ezen kívül a bankok is tájékozottabbak, és vissza tudnak vonni olyan ügyleteket, amelyek csalás folytán történhettek.

Azonban mi magunk is sokat tehetünk annak értekében, hogy biztonságosan és a megfelelő helyről vásároljunk. Ha találunk egy olyan internetes oldalt vagy valamilyen terméket, amelyről még sosem hallottunk, rákereshetünk a nevére a neten, ahol könnyedén kiderülhet, ha csalásról vagy átverésről van szó. Bankkártyás fizetéskor a bankkártyánk adataira van szükség (név, szám, CVC kód) és soha nem a PIN-kódunkra! Még egy jó módszer, ha a böngésző címsorában https szerepel http helyett, akkor az azt jelenti, hogy védett a kapcsolat, és titkosított csatornán mennek az adatok. A https kapcsolat kéz a kézben jár a kis lakat ikonnal, a böngészők zöld vagy szürke színű szimbólummal jelzik, hogy rendben megy az adott oldalon futó adatok titkosítása. Az utolsó, de nagyon fontos dolog, amit megtehetünk az az, hogy nem engedjük a böngészőnknek, hogy elmentse az adatokat mikor erre rákérdez. Egyszerűen ne fogadjuk el, amikor felajánlja ezt az opciót, ezzel sokat tehetünk adataink diszkrét kezelése érdekében.

Remélem a fent olvasott információk sokaknak segítenek az internetes vásárlások lebonyolításánál, és hasznos információkat olvashattatok. Mindenkinek jó, zökkenőmentes és biztonságos vásárlást a neten!

További cikkek
Top