Szubjektív
2014. 01. 10. - Reka

A legújabb trend a felsőoktatásban: mindent az online egyetemekről!

Napjainkban a felsőoktatás egy egészen új irányba kezdett el fejlődni, egyre népszerűbbé válik az online távoktatás. De mit is takar ez? A világ legnevesebb egyetemei – köztük a Harvard, a Stanford vagy a MIT – ma már teljes előadássorozatokat tesznek bárki számára online elérhetővé, teljesen ingyen. Hogy miért éri ez meg nekik? És pontosan mit is takar ez az egész? A továbbiakban erről lesz szó.

Álmos hétfő reggelek, rohansz a buszhoz, amivel az utolsó pillanatban beesel a suliba. A 8 órás előadást már rég lekésted, most azonban gyakorlat lesz, de mégis hol? És egyáltalán mi? A végén már azt is megbánod, hogy egyáltalán felkeltél a meleg ágyadból és bejöttél az iskolába. Hiszen milyen jó is lenne a szobádból ki sem mozdulva okosodni! Lehet, hogy ez egyelőre hihetetlennek tűnik számunkra, de az álom kezd valósággá válni.

A klasszikus e-learningen túl a világháló még rengeteg lehetőséget rejt – erre a felsőoktatási intézmények is kezdenek rájönni. Ott kell próbálkozni, ahol a fiatalok vannak: a videómegosztókon és a közösségi oldalakon. Általában azonban nem az egyetemi vezetőségnek, hanem egy-egy lelkes oktatónak vagy hallgatói csoportnak köszönhetően kerülnek fel a tanórák a világhálóra.

Az online felsőoktatás népszerűségét jelzi az is, hogy az amerikai felsőoktatási rangsort évről évre közlő U.S. News idén már online egyetemi rangsort is készített: a kutatók a diákok teljesítményét és elégedettségét, a kurzusok népszerűségét, valamint a technikai hátteret vették figyelembe.

YouTube/EDU-n és az Academic Earth-ön a legnevesebb intézmények, például a Harvard, a Berkeley és a Cambridge előadásait hallgathatjuk. Minden témában találhatunk profin felvett anyagokat, melyek már több százezres nézettséget tudhatnak magukénak. Hasonló a Massachusetts Institute of Technology (MIT) OpenCourseWare több száz, bárki által ingyenesen elérhető kurzust kínáló programja. Anyagai jegyzetek, sillabuszok, kiegészítő PDF-ek, videók és hanganyagok formájában érhetők el.

image (1)

Ha nem is pont ilyen formában, de a magyar egyetemek anyagai is egyre nagyobb számban jelennek meg az interneten: általában valamelyik videómegosztón vagy saját weboldalaikon. A gödöllői Szent István Egyetemen már a nyolcvanas években rögzítettek előadásokat – akkor még videoszalagra, de nem kapott visszhangot, mert a vágatlan előadások túlságosan hosszúak és személytelenek voltak. A közelmúltban elsőként a Gépészmérnöki, majd a Mezőgazdasági- és a Környezettudományi Kar is megjelent a neten, de egyelőre inkább ismeretterjesztő, toborzó, reklámjellegű céllal.

Akadnak azonban olyan lelkes tanárok is, aki szembeszállva a megszokottal valami egészen újat nyújtanak diákjaik számára. Dén Gábor nemrég hozta létre saját weboldalát, azzal a céllal, hogy előadásainak és gyakorlatainak anyagát feltöltve ide minden diákja számára elérhető legyen.

Villamosságtant tanít, ami az egyik legnehezebb tárgynak számít, így hiába igényel rengeteg plusz munkát és energiát, az előadó hisz benne, hogy ezzel sokat segít a diákjainak. Eredményei már számokban is mérhetőek: míg korábban 300 diákból nagyjából 60 diáknak sikerült a vizsga, addig a 2010/2011-es félévben már 106 hallgató abszolválta a tárgyat.

studying-tips

A tanórák vagy akár egész tananyagok rögzítését és közzétételét azonban több dolog is nehezíti. Az egyetemi oktatóanyagok féltése és a szerzői jog kérdése éppen annyira, mint az attól való félelem, hogy a diákok nem fognak bejárni az órára, ha azt a neten is megnézhetik. Hiszen miért is fizetnének, utaznának, fáradnának annyit, ha mindezt megtehetik ingyen, otthonról is. A diákok azonban nem így gondolkodnak. Erről árulkodik, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem egy új oldalról közelítette meg a dolgot. A BME Egyetemi Hallgatói Képviselete, vagyis maguk a hallgatók igazgatnak egy videómegosztó oldalt, az anyagi vonatkozásokat is beleértve. A tárgyakat és az oktatókat félévente választják ki, de a videók vágását is diákok végzik. Az oldal jelenleg 28 tantárgy teljes előadássorozatát tartalmazza, mind a nyolc karról, a dinamikától a számvitelig, tantárgyanként általában 14 vagy 28 előadást. Az ötletadó elsősorban az MIT volt, a cél pedig a hallgatók támogatása, egyes tárgyaknál ugyanis sokat segíthet, ha az előadást többször is meg lehet nézni.

fghbjn

Egy másik kezdeményezést a University of the People (UoPeople) nevű felsőoktatási intézmény indított el, ahol már a világ ötvenegy országának kétszáz diákja döntött úgy, hogy az interneten keresztül szerzi meg a diplomáját. Ez azért számít egyedinek, mert az oktatás teljesen ingyenes, csak a beiratkozási- és a vizsgadíjat kell fizetniük. Sajnos azonban a legtöbb országban még várni kell a diploma akkreditálására. Az egyetemen három szemeszterből áll egy tanítási év, az oktatás pedig az áprilisi beiratkozást követően szeptemberben kezdődik számítástechnikai, illetve gazdasági adminisztrációs kurzusokon. A virtuális jelenlét mellett földrajzi központtal is rendelkezik az intézmény, amely a kaliforniai Pasadenában található.

cropped-uopeopleonpurple4

Magyarországon egyelőre nincsenek intézményi keretei az internetes oktatásnak. Tavaly még az oktatási államtitkárság sem számolt velük, a forgatókönyvet viszont nemcsak ők írják: technikailag már minden adott, az átalakulás elkezdődött.

A rengeteg előny ellenére nem valószínű, hogy félniük kellene az egyetemeknek és főiskoláknak, hiszen ha az anyagot át is tudják adni az interneten keresztül, az élményeket nem. Az élőben átadott anyag több felmérés alapján is sokkal jobban megragad a fejben, mint amit csak olvasunk, hallgatunk. És egyébként is, bár mindannyian imádunk tanulni és minden vágyunk az a távolinak tűnő diploma, de azért valljuk be, mi Külkeresek – és, ha jól sejtem, még sokan mások is – nem csak ezért járunk be a suliba ebben a pár évben…

További cikkek
Top