Közérdekű
2016. 06. 09. - Mesi06

Nyugalom, nem szűnik meg az Uber!

 

Neked is kapóra jön, ha egy átmulatott éjszaka után nem kell több ezret taxira költeni, és nem akarod azt sem, hogy az éjszakain valaki pont a te válladat tartsa a legkényelmesebb párnának? Nem csoda, ha megijedtél, hogy betiltják az Ubert, de úgy néz ki, mégsem kell lemondanod a kényelemről! Cikkünkből kiderül, hogy áll a helyzet a cég háza táján!

Brüsszel arra szólította fel az Unió kormányait, hogy ne korlátozzák, ne tiltsák be a ’sharing economy’ típusú cégek, így például az Uber és az Airbnb működését. A Financial Times értesülései szerint egyesíteni szeretnék az ilyesféle szolgáltatások szabályozását az Unióban, és mintegy „utolsó menedéknek” hagynák meg a cégek betiltását. Az Ubert több nagyvárosban- köztük Budpesten- is próbálják kiszorítani, de a világ legértékesebb „startupja” nem panaszkodhat: 62,5 milliárd dollárra tehető összbevétele. De vajon mik azok a sharing economy cégek, és mi lesz az Uber sorsa? Erre próbáltunk fényt deríteni!

Kezdjük a sharing economy magyarázatával. Ez a kifejezés nem csak az Uberre húzható rá, hanem minden olyan cégre, közösségre, ahol megosztják egymással kihasználatlan kapacitásaikat. A közösség tagjai bizalmi alapon teszik ezt, általában egy IT-platformon keresztül.

Ezek a közösségek azonban nem önszerveződők, hanem egy profitorientált vállalat hozza és kapcsolja őket össze. Az esetek zömében újszerű piacról beszélhetünk. Hogy mégis mi szúrja az emberek szemét? Ez a struktúra eddig jól hangzik, ám rendszerint valamelyik hagyományos szereplő piacát roncsolják ezzel, hiszen abból vesznek el egy nagyobb szeletet. És így már el is értünk a kialakult taxis tüntetésekig… Az, hogy mi lesz hazánkban az Uber sorsa most körvonalazódott csak ki.

Európa egyes országaiban kifejezetten támogatóak az ilyen vállalkozásokkal szemben, mert sokak szerint csak réspiacot oroznak el, azonban nem Budapest az egyetlen hely, ahol ez problémát, és elégedetlenséget vetett fel.

Az Európai Bizottság múlthét csütörtökön iránymutatásokat tett közzé, és reményeik szerint ezek az elvek azonos irányba terelik majd a pillanatnyilag erősen különböző tagállami, sőt helyenként városbeli szabályzásokat is. Brüsszel azért is tartotta fontosak ezt, mert szerinte a jelenlegi szabályzások bizonytalanságba taszítják mind az új, mind a hagyományos szolgáltatókat. A témáért felelős bizottság alelnöke azt is hangsúlyozta, hogy ezek a szabályzások nem csak egy-egy üzleti tevékenységre vonatkozóan születtek, hanem a szektor egészére.

A Bizottság által adott iránymutatás értelmében nem lehet kategorikusan betiltani egy szolgáltatást csak azért, mert már meglévő szolgáltatási modelleket akarunk óvni, -tehát az Ubert nem lehet betiltania egy tagállamnak csak azért, hogy azzal a taxis szektort védjék-.

Az iránymutatás azt is kiemeli, hogy a közösségi gazdaság szereplőinek ugyanúgy adót kell fizetniük, mint más gazdasági szereplőknek.

A Bizottság arra kér minden tagállamot, hogy az iránymutatások figyelembe vételével módosítsák eddigi szabályzatukat, vagy, ha ilyenek eddig nem voltak, ezen elvek fényében határozzák meg a jogi kereteket.

Tehát megnyugodhatunk, az Ubernek korántsem fellegzett be!

További cikkek
Top