BGE
2022. 06. 23. - Laura Szabó

Nyomás alatt nő a pálma – vagy mégsem?

Mindannyian tapasztaltuk már, milyen egy fontos pillanatban teljesen leblokkolni. Sportolók, szónokok, versenyzők, de még dolgozatot író diákok is ismerik a lámpaláz érzését, ami sokszor hosszú napok, hetek, de akár évek munkáját is percek alatt tönkreteheti. Legtöbben az izgulásra, idegességre fogunk egy-egy rosszul sikerült eredményt, de sokan nem is sejtjük, mi váltja ki belőlünk a leblokkolást. Erre a kérdésre ad választ a Ted-Ed YouTube csatorna How to stay calm under pressure című videója, amiben a szerkesztők tanulmányok segítségével bemutatják nekünk, miért is fagyunk le egyes helyzetekben és mi lehet erre a „gyógymód”.

A nyomás miatti leblokkolás jelenség vizsgálata közben két elméletcsoport alakult ki. Az első feltevés szerint a probléma a koncentrációban gyökerezik. Előfordul ugyanis, hogy nehezen zárjuk ki a minket gyötrő gondokat, kétségeket, vagy félelmeket és ezek zavartságot keltenek agyunkban, ami miatt automatikusan elveszítjük koncentrációs képességünket.

Megállapították azt is, hogy az úgy nevezett „mentális noteszünk”, amit ideiglenes információk tárolására (telefonszámok, bevásárló listák) használunk, különösen érzékeny a nyomásra. Ezt egy egyetemistákból álló csoport segítségével bizonyították be, akiknek memóraigényes matekfeladatokat kellett megoldaniuk. A társaság egyik fele tét nélkül, másik fele pedig valamiféle nyomás alatt teljesítette a példákat, és egyértelműen megállapítható volt, hogy a feszült diákok rosszabb eredménnyel végeztek.

A második elmélet szerint a leblokkolás a feladat túlbonyolítása miatt történik, amelyet tudósok explicit, azaz nyílt megfigyelések által állapítottak meg. Ez azt jelenti, hogyha egy adott készség egyszer automatikussá, megszokottá válik számunkra, akkor sok esetben a pontos működésről való gondolkodással hátráltatjuk a megvalósítását. Ezt egy golfversenyzőkön végzett tanulmány segítségével szemléltetik, amelyben a legpontosabb ütésre, illetve a gurító ütésük mechanikájára kellett fókuszálniuk. Természetesen az utóbbinak volt rosszabb eredménye, hiszen a mechanikára való koncentrálással túlgondoljuk az ütési lehetőségeket, ahelyett, hogy a valódi célra, azaz a lyukba találásra összpontosítanánk.

Egyes emberek jobban hajlamosak arra, hogy könnyen leblokkoljanak. Ők azok, akik bizonytalanok magukban, vagy esetleg sokszor szoronganak. De nekik sem kell kétségbe esniük, hiszen van pár tipp, amivel elkerülhetik ezt. Kisebb rutinok (légzésgyakorlatok, ritmikus mozdulatok) segíthetik a nyomás elfeledését. Ezenkívül a stresszhelyzetekben gyakorlás és a végső célra való fókusz egyre jobbá és jobbá tehetnek bennünket. De hányszor hallottuk már azt is, hogy: stresszes vagy? Hát sportolj! Habár ezt bárki könnyen tanácsolhatja, van benne igazság. Legyen az bármilyen mozgásforma, utána sokkal könnyebbnek érezzük magunkat, a lelkünket és nem utólagos az sem, hogy egy pár óra erejéig képes kikapcsolni az agyunkat.

Az egyik legjobb taktika még a nyomás leküzdésében, hogy felismerjük, mitől van és próbáljunk felülkerekedni rajta. Teljesen rendben van, ha például nem szeretünk a nagyközönség előtt egy egyetemi óra keretében prezentálni, hiszen nem mindenkinek fekszik jól ez a tevékenység. De ha csak besöpörjük az ágy alá és nem alkalmazunk praktikákat, akkor könnyen stresszessé tehetjük egyetemi éveinket. Ilyenkor gondoljuk át, hogy mivel tehetnénk könnyebbé ezt a helyzetet és igenis fektessünk bele több energiát, akkor is, ha több munkával és fáradtsággal jár. És ne felejtsük el, nem csak azért tesszük, hogy sikeres legyen a PowerPoint prezentáció és végre megkapjuk az ötösünket, hanem az önfejlődésünkért, önismeretünkért.

Persze ez gyakorlatban nehéz, és mindig bennünk van ilyenkor az a gondolat, hogy „mondani könnyű”, de saját mentális egészség érdekében meg kell tennünk ennyit. Mi magyarok gyakran vagyunk gondterhes nemzetként leírva és a jelenlegi gazdasági, illetve politikai szituációkban sokszor nehezedik nyomás vállainkra, de ne engedjük, hogy ez minden napunkat megnehezítse, ne hagyjuk magunkat beskatulyázódni. Ami fontos, hogy hibázni emberi dolog, hiszen a tapasztalatból és gyakorlásból épül fel valami, valami jó, és észre sem vesszük, de egyszer csak minden nehézség nélkül helyt állunk egy stresszes helyzetben és akkor leszünk csak igazán megállíthatatlanok.

További cikkek
Top