Közérdekű
2013. 10. 11. - Bianka

Népbetegségünk áldozatai, a boltkórosok

Kaptad már azon magad, hogy egy plázában vagy és enyhén lüktető szívvel dilemmázol a megfelelő dologhoz vezető útvonalon? Valamihez, amit szívesen viselnél ma este, holnap, vagy akár egy fontos találkozón… Esetleg egy tárgy az, amire azt érzed, égetően szükséged van. Nem tudod, mi ez, de kell. Legalábbis ezt érzed. Az eufóriát, az elégedettséget, a megnyugvást, amint karmaid közé kapod a hőn áhított kincset.

A KIÁRUSÍTÁS, illetve AKCIÓ szavak láttán vásárlók tucatjai veszítik el józan ítélőképességüket és egyúttal a tárcájukban és  kártyájukon lévő pénzt is. Ha kóros vásárlási lázban égnek, nem számít, hogy tele a gardrób, a cipős szekrény, vagy az ékszertartó. Elveszítik önkontrolljukat, és a kényszer csak akkor csillapítható, ha megvásárolhatják a számukra tökéletes darabot. Szvetelszky Zsuzsa társadalomkutató így ír a boltkórosokról: „Függő az, akit a vásárlásélmény megnyugtat, aki ezzel kompenzálja a belső üresség érzését, vagy feledni akarja a szürke hétköznapokat, s akiben vadászkedv ébred vásárlás előtt. A depresszió gyakori kísérőjelensége.” Valóban egy betegségnek hangzik. Méghozzá egy népbetegségnek. Ugyanis egyre többen szenvednek tőle, hiába növekednek az alapvető élettel járó költségek és romlik a gazdasági helyzet.

egyboltkorosnaploja-626

A vásárlásmániások nem csak tárgyakat, hanem szolgáltatásokat is vesznek: fodrászat, kozmetika, pedikűr és társai. De mi ennek az oka? A határtalan vásárlás lelki kényszerből alakul ki. Pótolni az ürességet. Ismerős, ugye? Cigaretta, alkohol, drogok. Függőségek. A vásárlás is ezen a szinten már egy függőség. Egy szenvedélybetegség. A kényszer nem csak abban merül ki, hogy valaki a sarki boltot vagy a plázát látogatja túlságosan gyakran. Kísérője a személyiségzavar, az állandó feszültség, illetve a feszélyezettség-érzet. Esetleg a bánatát is ebbe fojtja. Na de a mennydörgő boldogság után jön a felismerés! Hogy a jobb vagy a rosszabbik esetben-e, az kérdéses. Vannak ugyanis olyanok, akik felismerik azt, hogy igazából semmi szüksége nem volt az adott cuccokra, de már késő. Ilyenkor vagy feleszmél, vagy a megbánás és a lelkiismeret-furdalás még több vásárlást szül.

shoes

Felismered magad?

A most következő viselkedéstípusok alapján bárki eldöntheti, hogy csak egy rossz szokás reflektálása miatt kell-e aggódnia, vagy ténylegesen függő.

A “megrögzöttek” azért vásárolnak, hogy elvonják figyelmüket érzéseikről, azaz amikor minden kezd rosszá válni, az elméjük és az érzelmi rendszerük hálója teljesen összekuszálódik, így egyetlen választás marad: a vásárlás. A pénzköltés, ami segít megbirkózni az érzéseikkel. Az unalom is válhat kiváltó okká, és a kívánt érzést, amire vágynak, csak a költekezéssel érik el.

A „trófea-vásárlók” nem könnyű esetek. Meglehetősen horribilis árakon vásárolnak, és megtalálni a tökéletes táskát, a tökéletes nyakláncot a tökéletes ruhánkhoz igencsak nehéz. A pénz náluk egy felülmúlhatatlan tárgy, amely megadja a képességet arra, hogy ragyogjanak az új kiegészítőjükben, ékszerükben. Ha a legjobb barátod egy csúcsminőségű ruhákkal kereskedő egyén, vagy úgy gondolod, neked van a legszuperebb érzéked arra, hogy drága dolgokra akadj… nos, talán egy trófeagyűjtővel van dolgod, vagy talán épp te magad vagy az.

Bargain shoppers. Az ilyen személy azért vásárol meg bizonyos holmikat, mert esetleg egy szép összeget tudott lealkudni az árból, vagy az épp le van árazva. Sosem számít, hogy szüksége van-e rá, vagy sem. Egy jó ajánlattól vagy alkutól kiváltságosnak érzik magukat. A kiárusítás szó a kirakatban pedig már zöld utat is ad a vásárlási láz zökkenőmentes csillapításához. Ennek eredményeképp előfordulhat, hogy olyan ruhadarabok kerülnek betárazásra az amúgy is zsúfolt szekrényükben, amit valószínűleg soha életükben nem fognak felvenni.

A „bulimiás” költekezőknek nem okoz akkora problémát a vásárlás, mint a megrögzött, kényszeres vásárlóknak, viszont a bűntudat és nyugtalanság az, ami húzza őket a visszatéréshez.

Ezen kívül beszélhetünk még a „gyűjtőkről”, akik azonos stílusú ruhákat esetleg többféle színben megveszik, valamint itt vannak az „imázs vásárlók”, akik drága autók és jól látható, szembetűnő cuccok tulajdonosai.

Leighton Meester on set for 'Gossip Girl' at Trocadero in Paris

A gond késői fázisában már a boltkórosokat az sem zavarja, ha nagyon komoly anyagi problémái akadnak, hitelt hitelre halmoznak vagy épp emberi kapcsolatai romlanak meg és mennek teljesen tönkre. Mindenféle magyarázattal és ürügyekkel rukkol elő a beteg, hogy ne kelljen szembenéznie problémájával. Hogy mi a megoldás? A szakértők szerint egy pszichoterápia megoldhatja a problémát, és ami a legfontosabb: ne csak a tüneteket kezeljük, hanem a baj kiváltó okát: a depressziót, az elégedetlenséget, tehát a szenvedély kiváltóját.

shop

De ahogy a bölcsek fogalmaznak: Prevention is better than cure. 

További cikkek
Top