Kultúra
2013. 08. 09. - Genge

Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató 2013

 

… vagy akár hívhatnánk a kecskeméti Top Gunnak is, hiszen a legtöbbünk számára inkább egy filmbeillő, különleges élményekben gazdag hétvégében volt része a 2013-as Nemzetközi Repülőnapon.

 

Minden fiú álma…

A kezdetek. Gyakorlatilag ez egy teljesen megcáfolhatatlan tény.  Minden fiú életében egyszer eljön az a kor – kinek előbb, kinek utóbb -, hogy megvilágosulva ráébredjen arra az egyszerű tényre, hogy ő vadászpilótának, netalántán űrhajósnak született. Persze ezt a legtöbb ember kinövi idővel, ám akadnak páran, akik addig üldözik az álmukat, míg végül sikerrel járnak, köszönhetően ezt kitartásuknak és nyílván a vakszerencsének is.

Az „Orosz Vitézek” egyik gépének felkészítése felszállás előtt

Miért is?  Az egészségügyi feltételei annak, hogy valaki vadászpilóta vagy űrhajós lehessen közismerten elég szigorúak és erre elég nehéz készülni 5 éves korban, amikor még a legnagyobb problémája az embernek egy elveszett Lego, vagy a délutáni kötelező alvás az óvodában. Mindenki hallotta már a legtöbb sallangot – nem lehet egy fogpótlásod sem, lézeres szemműtéted, gerincferdülésed, lúdtalpad, min.175-max.185 cm magas lehetsz, a látásod hibátlan legyen stb. és csak a legalapvetőbbeket említettük -, ha még a fel nem sorolt extrákat is hozzáadjuk, kijön, hogy gyakorlatilag alfahímnek kell születned és megtartanod ezt a felsőbbrendű állapotot a diplomás kor végéig ahhoz, hogy pilóta legyél. Hiszen egy diploma is kell hozzá, ha eddig nem tették volna elég nehézzé a bejutást. Első olvasásra még mindig könnyűnek tűnhet némelyeteknek, ám érdemes azt a tényt is megemlíteni, hogy minden évben több ezer jelentkező közül mindössze 18-22 jelölt jut el a kiképzésig, és közülük is csak 14-en mennek Kanadába a NATO hivatalos vadászpilóta képzésére. Mi történik a kiképzés után?  2-3 év elteltével hazatérnek és várja őket még egy Gripenre történő átképzés, ezek után 14db Saab JAS 39 –es Gripen típusú vadászgép, valamint pár Jak és C17 –es oktató és szállítórepülő.

GRIPEN.JPG

Mondanom sem kell, hogy Top Gun –os álom hazánkban majdhogynem megvalósíthatatlan, hiszen évente a legtöbb pilótánk kevesebb, mint 30-40 órát repül aktívan – ellenben a tengerentúli apró konkurenciával, ahol ez a szám 300-400 órára is becsülhető és a kritériumok is csekélyebbek. Ott biztosan máshogy hatnak a G-k .  Kijelenthető tehát, hogy vadászpilótának majdhogynem születni kell és egyáltalán nem könnyű hivatás. Mi történik azokkal a halandókkal, akik legalább annyira megszállottai maradnak a vadászpilóta-feelingnek, mint gyerekkori álmaikban csupán nem próbálták meg vagy nem sikerült nekik a felvételi?

kecskemét.jpg

Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató

Kecskemét. Augusztus 3-4. Sokak számára ez a dátum nem ismeretlen, főleg az ottani lakosoknak nem. Amikor a több ezer lóerős gépek 4 -5 fős alakulata a lakásod ablaka fölött 100-200 méterrel húz el 600km/h-s sebességgel simogató hangorkánt hagyva maguk után… Az a lágy és bizsergető érzés, ami megrázza a konyhaszekrényen a tányérokat… Mondanom sem kell, hogy megosztja a lakosságot. Ennek ellenére ilyenkor kiélheti magát minden repülő vagy repülés iránt már-már szerelmet érző fiú, lány, fiatal vagy öreg, külföldi vagy belföldi. Ilyenkor ezek nem számítanak, mindenki csak a kikapcsolódásra vágyik és mindenkinek az égre szegeződik a tekintete.

Legutóbb a repülőnap 2010-ben került megrendezésre, ezért az utóbbi években ennek szerelmesei a bennük tátongó űr csupán vagy kisebb légi-parádékon tudták pótolni, vagy külföldre kirándultak. De az év elején Hende Csaba honvédelmi miniszterünk jó hírrel szolgált, újult erővel, ismét megrendezésre kerül a kecskeméti repülőnap.

Nem is akárhogy zajlott az esemény. A rendezvény 2 napos volt és összesen 142 repülőgép és helikopter vett  rajta részt és 22 ország képviseltette magát büszkén az eseményen, mely joggal pályáz az éven Európa legnagyobb és legjobb Airshow-ja címre. Szinte mindent láthattak a repülés szerelmesei amit csak akartak. Ott volt a még mindig világszínvonalú produkciót nyújtó, megöregedni soha nem akaró Besenyei Péter, akinek eddig elért sikereit egy A4-es oldalon sem lehetne felsorolni a maga Red Bull Extra 300 –as gépével és olyan akrobatikus műrepülő világszámokat láthattunk tőle melyeket maga talált ki, többek között a Crazy Pilot-ot.

besenyei.jpg

Akinek ez nem volt elég láthatta a magyar gripenek technikai bemutatóját , több hangsebesség átlépésnek a szimulációját, helikopterből leereszkedő katonákat, a híres Török Csillagokat vagy talán a többek által legjobban várt Frecce Tricolorit, ahol 10 szenzációs pilóta hajt végre egyszerre 10 különböző gépben akrobatikus számokat a levegőben  több száz km/h –s sebességgel egymástól 1 – 1.5 méterre. De a meleggel küzdő emberekre is gondolt a repülőnap szervezése, hiszen több klimatizált fedett családi programot is szerveztek a nagycsaládosoknak, ahol többek között kilehetett próbálni repülőgép szimulátorokat, földharcot láthattak vagy felpróbálhattak a rendezvényre érkezők a pilóták hivatalos egyenruháját.

földharc.jpg

 A repülőnap sikerességéről más sem ad talán jobb tanúbizonyságot, minthogy a két nap alatt nem csak a melegrekord dőlt meg,  de az eddigi legmagasabb nézőszám is, hiszen 100-120.000 ember látogatott el a repülőnapra, magas külföldi részvételi aránnyal.  A melegre nem számító emberek feltehetőleg rosszul érezték magukat a repülőnapon, hiszen a programok reggel 10-től egészen este 8-ig tartottak és a napi hőmérséklet meghaladta a 40 fokot, árnyékot adó hely meg ugye nem sok van egy reptéren. Akik erre felkészültek és vittek magukkal egy sapkát, egy napernyőt vagy elegendő ivóvizet annak nem lehetett oka a panaszra, hiszen a szervezők ugyanekkora részvételi arányra nem számítottak, ennek ellenére biztosítottak elegendő párakaput és ivóvizet is. Sőt, az igényre való tekintettél a 2 – 2.5 km hosszú reptér több helyén még a slagokat és az egyébként zárt locsolókat is megnyitották. Ennek ellenére több mint 70 rosszulléthez történt mentős riasztás a nap folyamán, melyből több kórházban végződött. Itt szerintem mindenkinek saját magának kell megítélni kit hibáztat , hiszen külön szabályozás arra, hogy hideg ivóvizet biztosítani kell a rendezvénynek a melegre való tekintettel az embereknek nincs, viszont felmerülhet bennünk a kérdés, hogy talán erkölcsi kötelességük lenne a nézőikre jobban odafigyelniük. ( – mellettük szóló érv, hogy a vártnál jócskán magasabb volt a nézőszám mind a két napon, valamint a második napra az első naphoz képest az ivóvíz mennyiséget és a párakapuk számát is megduplázták.)

Egy szó mint száz : Szenzációs. Világszínvonalú, mesés műsort láthattunk, jelentős magyar képviseleti aránnyal, amit bízom benne, hogy ilyen magas színvonalon képesek lesznek létrehozni a szervezők ismét, a következő évek során.

szenzacio.jpg

Írta: Majoros Máté
Fotók: Majoros Máté

További cikkek
Top