Szubjektív
2018. 02. 01. - Koleszár Emese

#MeToo és #Time’sUp

Az utóbbi időben mind találkozhattunk ezekkel a hashtagekkel a közösségi portálokon, és a Golden Globe gála közeledtével is növekedett az ilyen tartalmú posztok száma. De milyen célt is szolgálnak ezek valójában? Zaklatás áldozatai írhatják le az őket nyomasztó történetüket, ezzel segítve másokon is, megmutatva, hogy sose késő erről beszélni, és bizony ez nem tabu téma, nem mehetünk el mellette szó nélkül.

A Bűbájos boszorkák színésznője Alyssa Milano indította el a #MeToo azaz „Én is” lavinát, 2017 októberében. Rendkívül hatásosnak mondható, ugyanis az első 24 órában világszerte 4.7 millió ember használta ezt a hashtaget. Mivel ilyen sok embert mozgósít, az áldozatok érezhetik, hogy nincsenek egyedül. Milano szerint mindenkinek meg kell értenie, hogy nem elszigetelt gondról van szó, hanem általános, mindennapos problémáról. Az amerikai TIME heti magazin minden évben megválasztja „Az év emberét”, nem meglepő módon tavaly a #MeToo nyerte el ezt a címet a világra gyakorolt kiemelkedő hatása miatt.

Persze, régebben is voltak hasonló kezdeményezések, így hazánkban is a „Beszélj róla!” projekt, amelynek keretein belül online és névtelenül törhetik meg a csendet az áldozatok. Ki kell emelni, hogy ez nem csak a nőket érintheti, hanem ugyanúgy a férfiak is részesei lehetnek. Hazánkban a női esetek gyakoribbak az erősebb nem fizikai fölénye miatt, és mivel társadalmunkban – nem bizonyítva, de érezhetően – női alárendeltség van jelen.

A #MeToo után következett a #Time’sUp azaz „lejárt az idő” mozgalom, amit több mint 300 színésznő, író és rendező hozott létre 2018. január 1-jén. Olyan projektet indítottak, amelynek célja, hogy felléphessen a filmiparban és más munkahelyeken tapasztalható zaklatások ellen. Továbbá folyamatosan harcolnak a hatalmi pozíciókban tapasztalható nemek közötti egyenlőtlenséggel. Ezt a mozgalmat elsőként a The New York Times amerikai napilapban ismertették olyan hírességek, mint például Eva Longoria, Natalie Portman, Alyssa Milano, Meryl Streep és Michelle Obama. Mivel az idei gálaszezont a második legmeghatározóbb filmes díjátadó, a 75. Golden Globe indította, ezért várható volt, hogy az egészet átjárta a #Time’sUp hangulata. A filmes szakma soha nem látott még ekkora összefogást. Minden díjazott valamilyen formában utalt beszédében az aktuális problémára. A legnagyobb sikernek Oprah Winfrey beszéde mondható. Sokan dicsérték a közösségi felületeken, idéznek tőle és biztatják, hogy induljon a következő elnökválasztáson.

Minden ilyen eseményen nagy hangsúlyt kapnak a ruhák. Most a fekete szín dominált mindenkin, jelezve elkötelezettségüket a kampány üzenete mellett. Ez alól nem lehetett kibújni, mert határozott állásfoglalást jelképezett. Ez azonban nagy kihívást jelentett a tervezőknek, ugyanis a feketének nincs elég elkülönülő változata. Az utolsó pillanatokig  dolgoztak az egyedibbnél egyedibb ruhákon, nem hiába. A férfiak is csatlakoztak és feketében jelentek meg a vörös szőnyegen. Ez náluk kevésbé volt látványos, mert a sötét szmoking alapöltözetnek számít, viszont mindegyikőjükön látható volt a mozgalom kitűzője. A gála után árverésre bocsátottak 39 estélyi ruhát és szmokingot az eBay-en (2500 – 10000 dollár értékben). A bevétellel a kevésbé „kiváltságos” áldozatoknak akarnak segíteni ügyük feltárásában és jogi védelmük finanszírozásában. Továbbá a weboldalon lehet adományozni és termékeket (póló, táska, kitűző) vásárolni, ezzel is támogatást nyújtva másoknak.

Meg kell tanulnunk, hogy nem muszáj simán csak mosolyogni, ha valaki kellemetlen helyzetbe hoz minket. Büszkék lehetünk mindazokra, akik elég erősnek érezték magukat és fel mertek lépni az erőszak ellen, le merték írni a saját történeteiket ezzel motiválva másokat, hogy igenis van segítség és nincsenek egyedül. Az igazság mindig győz, és ez a lehető legerősebb fegyver. Elérték, hogy ne legyen többé tabu téma, így látható, hogy összefogással bármire képesek vagyunk. Ezért nyugodtan élhetünk Oprah szavaival: „Új nap van a láthatáron”.

További cikkek
Top