Szubjektív
2016. 10. 21. - Krisztina Boda

LinkedIn, avagy állást könnyedén

 

Itt a Külkeren sokszor hallhatjuk akár a tanároktól, akár egymástól, hogy milyen értékes diplomát fogunk kapni az egyetem elvégzése után. Az interneten is könnyen találhatunk olyan cikkeket, amik a gazdasági diplomák nagyfokú értékességét firtatják. Ha a diplomáig sikeresen eljutsz, és a kezedben tartod az oklevelet, amire eddig vágytál, akkor a siker máris az öledbe hullik? Mindannyiunk nagy sajnálatára a válasz: sajnos nem. Te viszont nagyban hozzájárulhatsz a saját sikeredhez, például egy LinkedIn profil használatával…

Mi is az a LinkedIn? A világ legnagyobb üzleti közösségi portálja, az üzletemberek szakmai Facebookja. Az oldalt 2002-ben alapították Kaliforniában, igazgatója Jeff Weiner, aki korábban a Yahoo!-t is irányította. A cég értékét pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy idén nyáron megvette a Microsoft. Az USA-ban népszerűsége töretlen, mára már Magyarországon islinkedin több mint 750 ezer tagja van az oldalnak. A LinkedIn profilunk végigkísérheti a szakmai karrierünket, sőt már a gyakorlati félévben érdemes regisztrálnunk, hiszen ez az oldal az álláslehetőségek kánaánja.

Hogyan is épül fel az oldal? A LinkedIn bizonyos színterekre oszlik, csakúgy, mint a drága Coospace-ünk. Bár itt alapvetően két színteret különböztetünk meg. Van egy mindenki számára elérhető alapoldal, illetve egy LinkedIn Premium oldal, amit kb. havi 2-3000 Ft-ért vehetünk igénybe.  Ezzel olyan plusz szolgáltatásokat kaphatunk, mint például a speciális keresések indítása (átlagfelhasználóként, főleg az elején, erre aligha lesz szükségünk). Hasonlóan kell elképzelnünk, mint a Facebookot. Itt is mindenkinek van egy személyes profilja, ezen pedig a szakmai tapasztalatainkat tehetjük közzé. Profilképnek is van helye, de ide a szakértők egyértelműen egy visszafogottabb fotót javasolnak (tehát ne azt a képet tegyük fel, ami a Stefiben készült rólunk 3 fröccs és pár vodka után). Adatlapunkra továbbá még felkerülhet az önéletrajzunk, plusz ajánlólevelek, korábbi munkahelyek és szakmai tapasztalatok listája is. Nyelvvizsga bizonyítványoknak és különböző okleveleknek is ajánlott szerepelniük az oldalunkon. A profilunkon mindenképpen jelölnünk kell az elvégzett iskolákat is, mivel van olyan munkaadó, aki kifejezetten egy adott iskolából gyűjti a leendő alkalmazottait. Érdemes figyelni a “Skills” menüpontra, ahol a tulajdonságainkat adhatjuk meg. Ez azért fontos, mert adott tulajdonságokra rá lehet keresni a LinkedIn keresőjében. A “Summary” pont alatt pedig leírást adhatunk meg magunkról, vagyis egy rövid összefoglalót arról, hogy miért érdemes velünk dolgozni.

Az ismerőseink itt a szakmai kontaktokat jelentik, tehát az oldal nem más, mint üzleti kapcsolatok sűrű hálója. Az ismerősnek jelölés folyamatát egy üzenet is követi, amit a rendszer automatikusan elküld. Beállíthatunk egyéni szöveget is, de az oldal felkínál nekünk egy adott sablon szöveget. Ismerőst lehet törölni, de újra felvenni is. Csakúgy, mint a Facebooknál itt is kétoldalú megerősítés kell az ismertség létrehozásához. Az oldal mellesleg belső levelező hálózattal is el van látva, tehát ha felvettünk egy ismerőst, már e-mailt is küldhetünk neki.

Mi az oldal lényege? Az oldal lényege a szakmai kontaktus teremtés. Rengeteg cég keresi itt a leendő alkalmazottjait HR-esek segítségével. Számukra a LinkedIn létrehozott egy külön, úgynevezett „Fejvadász” csoportot, melyen keresztül még könnyebben megtalálhatják a megfelelő embereket. Mint munkát kereső felhasználó, ha nem akarjuk megvárni, amíg minket talál meg a lehetőség, böngészhetünk a különböző álláshirdetések között is. Vállalkozóként pedig szakmai partnereket, befektetőket és alkalmazottakat is kereshetünk. Az oldalon például olyan cégek néznek alkalmazottak után, mint a Google vagy éppen az Apple.

A LinkedIn külön előnye, hogy mindig up-to-date információkkal és szakmai hírekkel van ellátva, segítségével a szakmai konferenciákról is rengeteg infót kaphatunk. Érdekesség, hogy ha bárki rákeres a nevünkre a Google-on, a Facebook profilunk után a LinkedIn profilunk az első, amit kidob keresési eredményként. Mellesleg a LinkedIn az úgynevezett “én márka” kiépítésére is rendkívül alkalmas. Itt nem arra a márkára gondolok, amit a Kardashian lányok vagy éppen Palvin Barbi épített ki az Instagramon, és nem is a felesleges “én hájpolásra”, hanem a saját szakmai nlinkedin2evünk/cégünk márkává építésére, a sikerek elérésére.

A témában megkérdeztem egy fiatal pályakezdő közgazdászt, aki nemrégiben regisztrált fel az oldalra: „Regisztrálásom után a LinkedIn reményt adott, hogy megtaláljam álmaim állását. Az 1 hónapos tagságom alatt eddig 5 állásajánlat érkezett, különböző neves cégektől. Bár eddig nem akadtam rá a megfelelő állásra, de úgy érzem, hogy sok kiváló lehetőséget biztosít az oldal a jövőmre nézve. Az egyetlen negatív tapasztalatom az, hogy az oldal még nem rendelkezik magyar nyelvű felülettel, ám 13 különböző nyelven elérhető, így alapfokú angol nyelvtudással nem okoz gondot a kezelése.” – mondta.

A cikkírás folyamán, minden szépítést mellőzve, nem kellett csalódnom a LinkedInben. Az egyetemi élet nekem továbbra is inkább a felhőtlen bulizást, szórakozást jelenti, de néha nem árt előre tekinteni egy kicsit és megalapozni a jövőbeli életünket, mondjuk napi 20 perc LinkedInen lógással.

További cikkek
Top