BGF
2015. 11. 16. - Abel

Legyél te is zöldebb!

 

„A globális felmelegedés már a nyakunkon, nem lehet megállítani.” Hányszor találkozunk ezzel és ehhez hasonló írásokkal, és valószínűleg nem alaptalan az előrevetített aggodalmunk, hiszen bizonyított, hogy a föld átlaghőmérséklete évről-évre, ha minimális szinten is, de emelkedik. A föld rövidke (4.567 milliárd év) élete során már sokszor átélt ilyen és ennél drasztikusabb klímaváltozásokat is. Ezek mindig a jégtakarók lassú, de folytonos olvadásával, és az ez által okozott akár 6-9 méteres tengerszint emelkedéssel jártak. A kutatók szerint ilyen meleg ciklus legutóbb 125 ezer évvel ezelőtt volt, az ősi jégminták és korallok „elmondása” alapján.

A jelenlegi helyzetben nem kell számolnunk több méteres vízszint emelkedéssel, a 21. század végére maximum 82 cm-rel növekedhet meg a tengerek magassága, ami az élővilágot minden bizonnyal nem rendítené meg, egyetlen egy tényezőt viszont igen, az pedig az ember. A lakosság nagy része tengerpart mellet él, és ez az emelkedés pontosan elég lesz ahhoz, hogy élhetetlenné váljon, és víz alá kerüljön több milliók lakóhelye. Persze nagy kérdés az emberi tényező szerepe ebben a folyamatban, valószínűleg sose fogjuk tudni lemérni, hogy mennyivel másképp változtak volna a klímaviszonyok, ha nem kezdünk el mi is szén-dioxidot lövellni a légkörbe a vulkánok és a tehenek mellett.

Rengeteg fejlesztés és kezdeményezés van napjainkban, amelyek ha nem is a globális felmelegedés megakadályozásához, de lassításához hozzájárulnak. Bár sok esetben nem tudjuk eldönteni, hogy egy termék megjelenését valóban egy környezetvédelmi gondolat előzte-e meg, vagy csak az, hogy el lehessen mondani, hogy nem csak jó árban van, de méghozzá a környezetet is véded vele. Viszont a lényeg mindig ugyan az, ha valóban környezetbarát produktumot vásároltunk, akkor máris tettünk valami jót a természetünk érdekében.

Bioetanol, a csodaszer

A hétköznapokban talán a legvitatottabb üzemanyag a bioetanol, ami E5, E10, E85 néven ismert. Az ezzel működő autók 80%-kal csökkentik a károsanyag-kibocsátást, ami mindenképp egy erős pozitívumnak számít, emellett a fosszilis energiaforrásokat sem meríti ki, mivel gabonafélékből és magas cukortartalmú növényekből állítják elő, erjesztéses módszerrel. Sajnos itt lép képbe az etikai negatívuma is, miszerint minden erre a célra felhasznált élelmiszertől elveszik azt a lehetőséget, hogy tápanyagként szolgáljon, és ne egy robbanómotorénak, hanem az embernek. Úgy gondolom, hogy még ezzel együtt is egy sokkal természetbarátabb energiahordozó, mint a kőolaj finomítás útján előállított társai.

Magyarországon 100 töltőállomáson tankolhatunk E85-ös keverékű üzemanyagot, amivel egy kis átalakítás után bármilyen benzinüzemű autót meg tudunk hajtani. Ha semmilyen átalakítást nem végzünk, akkor 50% E85-ös és 50% benzines keveréket is tankolhatunk, viszont ez a megoldás nem preferálandó, az autó fajtától függ, hogy mennyire fogja hosszútávon befogadni az üzemanyagot.

A jövő négykerekűje

A következő technológiai tárgyról elmondhatjuk, hogy a legtöbb Amszterdamban van, Budapesten talán még soha nem láttunk ilyet, az ára a legtöbb esetben 9 számjegyű. Ez nem más, mint az elektromos autó, a némán suhanó, akkumulátorokra szerelt karosszéria. A károsanyag-kibocsátása 0%, így meg van oldva a környezetvédelem, már csak el kell kezdeni milliós számokban gyártani és mindenkinek adni egyet belőle. Egy probléma van ezzel a gondolattal, hiszen lehetséges, hogy a helyszínen 0% az ilyen autók szén-dioxid kibocsájtása, viszont az elektromosságot előállító gyáraknak már közel sem ilyen kevés. Egy-két kutatást kivéve nyilvánvalóan elmondható, hogy jóval kevesebb az így közvetve elhasznált fosszilis energiahordozók mértéke, mint a benzines vagy dízel autóknál. Az elektromosságot azonban elő lehet állítani megújuló energiaforrásokból is, ami nyilvánvaló alternatívát biztosít arra, hogy teljes mértékben leváltsa a többi autót.

Egyre több gyártó szállt be az utóbbi években az elektromos autók készítésébe, azonban az első ilyen autót már 1888-ban legyártották. Lehetséges, hogy ennyi idő kellett a technológia tökélyre fejlesztéséhez, vagy csak ahhoz, hogy elkezdjen csillapodni a benzin és dízel motorok uralma, így biztosítva azt, hogy releváns piacra lehessen gyártani az elektromos társait. Viszont az elektromos csodák még mindig nem az átlagember pénztárcájára vannak szabva, tehát még várhatunk arra, hogy egy öblös gázfröccsre kapjuk fel a fejünket, úgy mint most egy elektromos autóra.

Ha ez előbbi technológiák, még nem érintenek minket közvetlen, akkor is könnyen részesei lehetünk egy másfajta, de minden szempontból zöld kezdeményezésnek.

Zöld Külker

A bioetanol és az elektromos autó mellett talán kicsinykének tűnő, de a BGF-es diákokra leginkább hatással lévő környezetvédelmi projekt még 2014-ben indult az iskolában. Az újítás 15 platform, független, digitális tananyag létrehozásával történt, amely lehetővé teszi akár 3-4 ezer papírlap megspórolását a vizsgáztatásoknál. A fejlesztés egy 84 millió forintos TÁMOP támogatás által jött létre, amit jelenleg a gazdaságinformatikus alapképzésen és felsőoktatási szakképzés szakokon alkalmaznak.

Az itt felsorolt három környezetvédelmi megoldás, ha nem is egyenlő szinten, de biztosan hozzájárulnak ahhoz, hogy lelassítsák a globális felmelegedést, és ezáltal közvetlen vagy közvetett módon is, de védjék környezetünket.

Egész évben 35 fok Magyarországon. Szerinted fenyeget minket ez a probléma?

Mit meg nem adnék érte...
Isten ments!
Legyen 20 egész évben...
Engem nem érdekel, csak a Böde dobjon még egy ipont...

További cikkek
Top