Közérdekű
2021. 11. 17. - Kata Geszner

Koffein: miből és mennyit?

Ugye neked is ismerős az a szituáció, amikor reggel felkelsz és minden porcikád egy jó adag erős kávéra vágyik? A reggeli meleg kávé megkönnyíti a nappalokat, a délutáni pedig segít átvészelni a még hátralévő feladatokat. Bár az is előfordulhat, hogy te nem vagy egy kifejezetten kávés típus, de feltehetően fogyasztottál már valamilyen energiaitalt, mikor az a nemes szándék vezérelt, hogy túléld a következő órát vagy, hogy kibírd hajnalig az aktuális szórakozóhelyen.

Mindentől függetlenül, tested energiára vágyott, ezért te koffeinnel próbáltad szomjadat oltani. De elgondolkoztál már azon, hogy tényleg segítettél ezzel magadon vagy inkább kárt tettél a szervezetedben?

Fáradtság, fáradékonyság - Budai Egészségközpont

Előnyök

Kezdjük a könnyebb részével. Mit is jelent maga a koffein? A koffein egy sója vízben oldható, fehér kristályos, keserű ízű vegyület. Eddig nem is igazán hangzik jól. De akkor miért vagyunk úgy megőrülve érte? Ez a vegyület izgató hatással van központi idegrendszerünkre, ezáltal pedig élénkítő hatással van ránk.

Mindemellett pedig egyéb jótékony hatásai is vannak, például egyik legnagyobb előnye, hogy magas antioxidáns tartalommal rendelkezik, ezáltal pedig csökkenti a rákos megbetegedések kialakulásának esélyét. Ezenkívül hatással van a vérerek összehúzódására, kimutathatóan csökkenti a fejfájást, illetve gyorsítja az anyagcserét.

Nagyon pozitív tulajdonsága a kávénak és az energiaitalnak szintén, hogy nagyon finomak és ezáltal boldogsághormont termelnek a szervezetünkben és mindemellett nagyon jól lehet vele kapcsolatokat építeni, hiszen egy kávézás lehet akár társas cselekvés is.  

Kávé, kávé, kávé - MIZU MISKOLC – Miskolci Hírek és Magazin. Minden jog  fenntartva.

Hátrányok     

A kávét és az energiaitalt vagy imádja valaki vagy ellenzi. Sajnos sok negatív tulajdonsággal rendelkezik, amely akár káros hatással lehet szervezetünkre. Egyik legnegatívabb tulajdonsága, hogy erősen vízhajtó hatású. Valószínűleg már te is tapasztaltad, hogy egy csésze kávé után nagyon hamar kiszáradsz, innod kell valamit fogyasztása után. Ez a vízveszteség hatással van bőrünkre, túl sok koffein fogyasztása esetén hajlamosabbak leszünk gyorsabban ráncosodni, emellett pedig extrém mennyiség, és helytelen életmód mellett akár csontritkulás is bekövetkezhet.

A hangulatunkra is igen nagymértékben hatással van, hiszen elég hevesen megdobogtatja a szívünket.

Mindemellett akár a súlyunkra is negatív hatással lehet, hiszen, a kávé cukorral fogyasztva illetve a cukros energiaitalok vércukorszint-ingadozást idéznek elő, fogyasztásuk után érezhetjük azt, hogy valami édeset kívánunk. Ebből a szempontból pedig közvetett módon okozója lehet akár a súlygyarapodásnak is.

 Sajnos, sokak az említett italok mellé előszeretettel dohányoznak is, amiről pedig köztudott, hogy nagymértékben károsítja az egészségünket.

Energiaital vagy kávé?

Felmerülhet a kérdés, hogy melyik italból vigyük be adott koffeinmennyiségünket. Ahhoz, hogy választani tudjunk, figyelembe kell vennünk azt, hogy melyik van jobb hatással állóképességünk növelésére, hiszen végtére is a koffein célja mindenképpen ez lenne. Mindkettő energiát ad, de a kávé abból a szempontból jobbnak bizonyul, hogy hasznos vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaz és emellett, mint ahogy már említettem, segít megelőzni bizonyos betegségek kialakulását.

A kávé már csak abból a szempontból is jobb választásnak bizonyulhat, hogy nem tartalmaz annyi cukrot, mint az energiaital, sőt cukormentesen is el lehet készíteni, aminek szintén nagyon finom íze van. Bár igaz, hogy ma már számos energiaitalból lehet cukormentes verziót kapni, de ezek tele vannak édesítőszerekkel, amiknek szintén megvannak a szervezetre gyakorolt káros hatásai.

Miért ne igyál energiaitalo(ka)t? | UKKO Tea Blog

Mennyi koffein ajánlott?

Bármelyik italt is válasszuk, nagyon fontos a mértékletesség. A napi ajánlott koffein mennyiség 130-300 mg-ot jelent, ami nem is olyan sok. 600 mg fogyasztásnál már túladagolásról beszélhetünk. Ezért nagyon figyelmesnek kell lennünk, próbáljunk meg napi 2-3 kávénál nem többet bevinni szervezetünkbe.

 A túladagolásnak könnyen felismerhető jelei vannak, pl. túlpörgeti a szívet, nyugtalanságot okoz, szorongást tapasztalunk magunkon, izomgörcsök nehezítik meg mindennapjainkat, illetve túlzott dehidratáltságot érünk.

Összefoglalva, ha koffeint kívánunk bevinni szervezetünkbe, inkább a kávéhoz folyamodjunk, de nagyon figyeljünk a mértékekre és így semmilyen káros hatást nem okozunk szervezetünk számára.

Mennyi koffeint bír el az egészséges szervezet?
További cikkek
Top