Szubjektív
2013. 04. 14. - hubi

Google Glass – Sci-fi-ből valóság

Az okostelefonok viharos sebességű elterjedésével és technikai fejlődésükkel az utóbbi pár évben a számítógépek szerepe a mindennapjainkban minden eddiginél nagyobb méreteket ölt. Ezek a kis számítógépek a részeinkké váltak, teljesen új igényeket, viselkedésformákat alakítottak ki. A Google legújabb fejlesztésével azonban virtuális beágyazottságunkat eddig tényleg csak science-fiction világokban létező szintekre emelné. Egy szemüveg, amelyet parancsszavakkal és szemmozgásunkkal kérhetünk meg, hogy nézze meg milyen idő lesz, merre van a kávézó, ahol randink lesz vagy foglaljon jegyet az esti koncertre? Hello Kit… vagyis, izé, OK Glass!

A Google tavaly júniusban mutatta be Glass Project név alatt futó fejlesztéseik gyümölcsét. A futurisztikus szemüveg-számítógép akkor még csak a cég fejlesztői számára volt elérhető. Nemsokára azonban, kb. 4000 amerikai kaphatja kézhez saját Glass Explorer-ét, egy februárban kezdődött online nyereményjáték keretein belül. A Twitteren és Google+ – on meghirdetett #ifihadglass verseny szabályai értelmében minden jelentkező leírta, hogy mire használná a terméket és a legfrappánsabb ötletek gazdái, kvázi béta-teszterként baráti 1500$-ért hozzá is juthatnak egyhez.

Mit tud a Glass?

A promóvideókban és a hivatalos honlapon, hogy nagyjából milyen funkciókkal is kecsegtet a Google legújabb fejlesztése. A szemüveget felhelyezve a látóterünk feletti részen megjelenik egy kis képernyő. A készüléket ezek után a meglehetősen menő “OK Glass” szavak után fűzött, hangosan kimondott parancsainkkal irányíthatjuk (hip-hop bigyó, lézerágyú – ismerős?). A használónak lehetősége van fotókat és videókat készíteni a beépített kamerával és mindezt azonnal megosztani az interneten. A beépített GPS vevő segítségével útbaigazítást kérhetünk és a szemünk sarkában megjelenő térképen pedig figyelhetjük, hogy tényleg jó felé haladunk-e? A szemüveg természetesen a Google keresést is lehetővé teszi. Ezek az alapfunkciók, amelyek a Glass Project első modelljében, a Glass Explorer-ben elérhetőek lesznek.

Ha kicsit cinikusabbak akarnánk lenni, azt is mondhatnánk, hogy jelenlegi állapotában ez így nem sokkal több mint egy Go-Pro kamera és az iPhone-os Siri összekotyvasztva egy titánium borítású tiarába, a cég ambíciói azonban ezen jóval túlmutatnak. A Google egy hétköznapi keresőmotorból, valamiféle állandó segítőtárssá akar előlépni, mind a fizikai, mind a virtuális világban, és ennek a törekvésnek a Glass Project csak egy kis részét képezi (itt egy jó cikk erről, ha valakit részletesebben érdekelne). Az azonban biztos, hogy egy ehhez hasonló, technológia, ha olajozottan működik, új távlatokat nyithatna, szó szerint, egy szemvillanás alatt. Jól érzékeltetheti ezt az is, ahogy az egyik fejlesztő fogalmazott, miszerint az a céljuk, hogy olyan gyorsan és zökkenőmentesen elérhetővé váljon számunkra az információ, mintha csak a saját tudásunk lenne. Elég ijesztő gondolat, ami olyan messzire vezet, hogy inkább bele sem kezdek, de képzeljük csak el, hogy egy ilyen kütyü például milyen puskázási lehetőségeket kínálhat.

Miért jobb, mint egy telefon?

Egy internetes cikkben, amelyben Steve Lee-vel, a Glass fejlesztőcsapatának egyik vezetőjével készítettek rövid interjút, meglepően ésszerű és frappáns választ kapunk erre a kérdésre. A Google fejlesztője azzal kezdi mondókáját, hogy a modern ember ugye imád kapcsolatban lenni, “online” lenni, folyamatosan chatelni, beszélni barátaival, családtagjaival, a sportfanatikusok a meccseredményeket böngészik, az utazók a busz, vonat, vagy repülő menetrendeket. A technológia azonban, ami ezekhez szükséges, “kiszakít” minket a valóságból, folyton lefelé nézünk, a telefonjainkra, táblagépeinkre, kameráink lencséjén keresztül látjuk a világot. Nem tudunk egyszerre “online” lenni és jelen lenni a “való világban” is, nem tudunk egyszerre valamit megélni és videóra venni, lefényképezni. A Glass Project ilyen módon a technológiát az érzékeinkhez szeretné közelebb hozni, lehetővé téve, hogy egyszerre jelen legyünk a virtuális és a fizikai valóságban is. Egész jó koncepció. Kérdéses azonban, hogy ez mennyire lesz így a gyakorlatban. A látótér felső részében megjelenő képernyő elméletileg nem zavaró a szemnek, Amerikában azonban már bizonyos államokban a megjelenés előtt meg akarják tiltani, hogy a Google szemüveget viselők volán mögé ülhessenek.

google6

Kiborg vagyok, nem turista

Egy ilyen technológiai innováció esetében ez talán nem kéne, hogy fontos legyen, de mivel a világon nem csak mérnökök és informatikusok élnek, akiket annyira megigéz a zseniális technológia, hogy nem foglalkoznak azzal, hogy is néznek ki benne, mégis megemlíteném: a dizájn. Ezen nyilván fognak még változtatni, akár divatos napszemüvegekbe öntik a Google hardverét (újabb hírek szerint már készül a dioptriás szemüvegbe oltott verzió). Jelenleg azonban, a Szilícium-völgyön kívül nincs olyan utca a világon, ahol végigsétálhatnánk egy Glass-ban anélkül, hogy körberöhögnének minket az emberek. Pláne itt Kelet-Európában – csak egy nagyobb összeg ellenében mernék egy ilyenben felszállni Budapesten egy éjszakai buszra, vagy akár végigsétálni a Nyugati aluljárón este 9 után.

google5

Megjegyezném, hogy kísérteties a hasonlóság a Google szemüvege és a Star Trek:  Új nemzedék szériában Geordi La Forge feje körül viselt szerkezet közt (a fenti képet elnézve nem én vagyok az első akinek ez szemet szúr), de itt akár a robotzsarut is megemlíthetnénk. Meg még biztos vagy ezer sci-fi hőst, bár egyik sem potenciális divatdiktátor, maximum a frusztrált kisiskolások körében 11 éves korral bezárólag. Ebben a kérdésben nem biztos, hogy a Google jó nyomon halad.

A Glass Project olyan újszerű és szokatlan módon próbálja becsempészni a számítógépes technikát a hétköznapjainkba, ami reménykedésre, szkepticizmusra egyaránt adhat okot, futurista látomások százait fogantathatja meg a fejekben. A Google által vizionált forradalom sorsa azonban azon áll vagy bukik, hogy lesz-e olyan népszerű, el fog-e annyira terjedni, hogy érezhető legyen a hatása, divatcikk, trend lesz belőle, vagy zátonyra fut, mint a Google+. Az ötlet zseniális, a videók csinosak, az meg majd kiderül, hogy a tesztelés után merre viszik tovább a fejlesztést 2014-ig, amikorra elvileg már kereskedelmi forgalomba is kerül.

További cikkek
Top