Kultúra
2015. 04. 02. - kisnemet59

Focusfox: a mozivászon takarásában

 

Bizonyára legtöbbünk már jópár évvel ezelőtt megismerkedett a televízió csodás, vagy éppen elrettentő világával, a filmek és reklámok rengetegével, amik az évek múlásával meg is sokasodtak. Mindenki ismeri az érzést, mikor sok apró, csupán csak fél percet igénybe vevő reklám keresztbe szabja kispécizett filmünket (miért is ne, a legmeghatározóbb résznél). De vajon hányan gondolkodtunk el azon, hogy ezek a látványos elemek – legyen szó filmről vagy reklámról – hogyan is kerülnek a televíziónk képernyőjére? Lássuk, miről is beszélünk: tervezés, kivitelezés, vágás, fényelés, 3D-hatás, kompozitálás…..A Focusfox Filmstúdió közreműködésével most ezekbe nyerhetünk betekintést.

Az egyes munkafolyamatok ismertetésében a Focusfox Filmstúdió munkatársai álltak készségesen rendelkezésünkre. Maga a cég nemrégiben ünnepelte 20 éves fennállásának évfordulóját. Az 1994-ben alapított magyar cég reklámokkal, illetve 2002 óta filmes utómunkálatokkal is foglalkozik. Mind magyar, mind európai tekintetben nagy népszerűségnek örvend, sőt, még a tengerentúlon is ismerik a stúdiót. Legnagyobb sikerüknek a méltán népszerű Die Hard – Drágább, mint az életed című film utómunkálatainak elvégzését tartják, de sok más egyéb mellett a Valami Amerika 2, illetve a nemrégiben megjelent Megdönteni Hajnal Tímeát is hozzájuk köthetjük. Nézzük a legfontosabb munkafolyamatokat kicsit részletesebben.

Fényelés

A legtöbb filmben az éjszakai jelenetek korántsem úgy zajlanak, mint ahogyan azt a néző véli. Engem például teljesen meglepett, mikor megtudtam, hogy a filmrészletek nagy részét nappali fényben, esetleg szürkületben veszik fel, majd az utómunkálatot végzők feladata az, hogy ezekből a képekből éjszakai jelenetet varázsoljanak. Kontrasztok, negatívok, rétegek sokasága egy speciális rendszer által. Na persze ehhez egy jó szakember is kell, aki az alapképre külön-külön pakolja rá az újabb rétegeket (ezekhez a későbbiek során vissza is tud térni), így elérve a kívánt végeredményt. De nehogy azt gondoljuk, hogy csak az éjszakai jeleneteknél játszik kulcsfontosságú szerepet ez a szekció, hiszen minden egyes apró filmrészletet megfelelőre, finomra kell hangolni, hogy az a lehető leglátványosabban és legélethűbben mutasson a képernyőn.

Kompozitálás

Az utómunkálatok sajnos a legtöbb esetben nem csak az ezzel foglalkozó szakemberek döntéseire vannak bízva. A megrendelő közli, hogy hogyan is képzeli el a végeredményt, a stúdióban pedig megpróbálnak a lehető legjobban igazodni az elképzeltekhez. A kompozitálás során azért az utómunkálatokat végző szakemberek kapnak egy kis teret, hogy kiéljék fantáziájukat, és sokéves szakmai tapasztalatukra hagyatkozzanak, no meg szépérzékükre, melyet nevezhetünk egészen nyugodtan szakmai ártalomnak is. Nem egy egyszerű feladatkörről van szó, hiszen a rétegek egymásra pakolása és effektezése közben rengeteg részletre kell odafigyelni. Minden egyes képkocka egy külön kihívás, mely nagyon precíz kivitelezést igényel. Tulajdonképpen a kompozitálás nem más, mint photoshop-polás videóra.

photo_1

3D

Talán a legizgalmasabb és egyben leglátványosabb munkafolyamat. Szemléltető példának egy mindenki által ismert reklámtípust hoznék fel, a gyógyszertárban kapható készítmények akármelyikét. Nos, ha eddig úgy véltétek volna, hogy csak egyszerűen kamerával felveszik, ahogyan forog a termék, majd azt valahogyan a reklámba illesztik, akkor tévedtetek. Persze ez a megoldás hangzik a leglogikusabban, de mi van abban az esetben, ha a reklámozni kívánt termék még nem is létezik?

A munkafolyamat ennél persze sokkal összetettebb és egyáltalán nem hasonlít az imént felvetettre. A gyógyszeres dobozról sablont készítenek egy speciális program segítségével, melyet virtuális térbe helyeznek, így minden oldal, minden egyes apró részlet megtekinthetővé válik. Ezután jön az anyagválasztás. Itt is rengeteg típus közül választhatunk: műanyag, fém, üveg, papír, stb. Az anyagot végül kedvünkre tudjuk színezni, átlátszóvá tenni,  különböző effektekkel tarkítani, illetve, hogy élethűbb legyen a végeredmény, a fény visszatükröződését is pár kattintással el tudjuk intézni.

studio-2

Foley – a filmgyártás játszótere

Ahhoz, hogy egy jelenet (legyen szó filmről, reklámról, vagy akármilyen mozgóképről) minél élethűbb legyen, elengedhetetlen a hanghatások utólagos felvétele. Angolul Foley-nak nevezzük ezt a munkafolyamatot, mely során az úgynevezett Foley-színészek egy stúdióban a már meglévő filmrészletek háttérzaját a lehető legkülönbözőbb eszközökkel reprodukálják. Ez lehet egy betört üveg, egy ajtónyitódás, futás, vagy akár egy mély sóhaj. Nem véletlenül hívják a filmgyártás játszóterének, hiszen ezek a „láthatatlan sztárok” a hangstúdióban teljesen elengedik a fantáziájukat és rengetegféle eszközzel dolgoznak. Remek példa minderre a következő videó:

Természetesen mindez csupán töredéke annak, amit írni lehetne a Focusfox munkásságáról, így ha érdekesnek találtátok a cikket és szívesen olvasnátok még a fentebb említett folyamatokról, utómunkálatokról, esetleges más perspektívából való megközelítésről, akkor ezúton garantálhatom, hogy a jövőben újabb látogatást teszek a filmstúdióba.

Melyik idei múvit várod a legjobban?

Star Wars
Bosszúállók
Jurassic World
Hitman
Straight Outta Compton
Más film(ek)et

További cikkek
Top