Kultúra
2013. 02. 25. - Taylor

Coffee time

A megszokott rutinok rabjai vagyunk. Vége a vizsgaidőszaknak ugyan, de az éberség jelenléte szorgalmi időszakban sem elhanyagolható állapot. Főleg, amikor a nyelvi órák 8 órakor kezdődnek, vagy mikor már a délelőtti órákra is fáj bemenni. Szokások rabjai… kávéhoz egy szál cigaretta, fél órás szünetben kávé mellett egy gyors csevej és a többi. Be kell látnunk, az emberek több mint háromnegyede naponta fogyasztja ezt a „káros szenvedélyt”.

De mennyire is káros?

Ha eszünkbe jut a kávé, sokunknak szinte csak a negatív visszhangok jönnek elő. Azonban kevés ilyen termék van, amihez ennyi ellentmondásos tény párosulna. Vércukorszint ingadozást idézhet elő, növeli a vérnyomást, vegyszereket tartalmaz és ráncosabbak leszünk tőle (mitől nem?). Biztosan számos más okot is fel tudnánk hozni, miért ne fogyasszuk ezt a különleges élelmiszert. Sokáig rossz hírneve volt az egészségügyi szakemberek körében, na de mi van azokkal, amik a fogyasztása mellett szólnak? Manapság már több kutatás is bizonyítja, hogy a mérsékelt kávéfogyasztás jótékony hatással van szervezetünkre.

A hosszú élet titka a kávé?

Köztudott, hogy a kávé felpezsdít, aktívabbá tesz, éberebbé, de paradox módon mérsékletes fogyasztásával még egészségünket is megőrizhetjük. Áldásos hatásai vannak a depressziós hangulatra, a szellemi fáradtságra, a memória kapacitásra, a koncentrációra és az intuícióra. Ezen kívül megkönnyebbülést nyújt fejfájás és migrén esetén, és javítja az érzékelést. Kedvező hatásai a szívre is kiterjednek, olyannyira, hogy gyógyszeres terápia esetén a koffein szíverősítő gyógyszernek számít. Ebből adódóan, tévhit, hogy a kávé annyira káros lenne a szív- és érrendszerünkre, sőt mi több, hasznos is lehet. Norvég kutatók szerint, akik naponta 1-3 csésze kávét fogyasztanak rendszeresen, azok között 24%-kal kisebb a szívbetegségek kialakulásának veszélye szemben azokkal, akik egyáltalán nem fogyasztanak kávét. Csökkenti a légzészavarra és cukorbetegségre való hajlamot. Ehhez azért hozzá kell tennem, hogy aki meglehetősen sok cukorral fogyasztja kávéját (2 kiskanálnál többel), annál azért meg lehet cáfolni ezt a kijelentést, főleg, ha napi több csészével iszik.

A kávé nem csak felfrissíti a testet és a lelket, de azt gondoltátok volna, hogy nem csak ital formájában elfogyasztva, hanem külsőleg is jótékony hatása lehet szervezetünkre? Vegyük példának a kávémasszázst, amely általában bőrradírozással kezdődik: A kávézacc eltávolítja a bőr elhalt hámrétegét és megnyitja a pórusokat, így az értékes hatóanyagok könnyebben szívódnak fel. A benne megtalálható koffein mérsékelten vízhajtó hatású, emellett közvetlenül hat a keringésre, különösen a nyirokkeringésre, így a méreganyagok a pangó vízzel együtt távoznak a szervezetből. A kávénak azonban nemcsak méregtelenítő hatása van, hanem megelőzi a zsírmolekulák kialakulását, figyelem hölgyeim (!), ezáltal csökkenti a narancsbőr tüneteit és feszesíti a bőrt. Szerintem egy próbát mindenképp megér.

Na de, a jóból is megárt a sok! Van néhány szabály, ami ajánlott és érdemes betartanunk:
Ne igyunk 2-3 adagnál többet egy nap, habár ez kevésnek tűnhet, jó minőségű kávé esetén nem az.

– Soha ne éhgyomorra. Bár a reggeli sokaknál nem szent dolog, a kávé savas hatása kárt tehet gyomrunkban.

– Lássuk be, hogy jó hatással van ránk, ezért vigyünk valamiféle rendszert kávézási szokásainkban. A legjobb kávézási időszak a reggel és a késő délután. Ily módon lefekvés előtt kerüljük!

– Mindig sok folyadékot fogyasszuk mellé, ugyanis sajnos vízhajtó hatása miatt fennáll a kiszáradás veszélye.

– A legfontosabb pedig: a pozitív hatások érvényesülése csak abban az esetben esedékes, ha egészségesen élünk kávészokásaink mellett. Nyilvánvalóan bizonyos életmódfaktorok mellett ez aligha működhet, például túlzott alkoholfogyasztás vagy dohányzás
.
Milyen kávét fogyasszunk?

A kávé egészségvédő hatását nem befolyásolja az, hogy milyen formában isszuk. Szakemberek szerint mindegy, eszpresszó, hosszú kávé vagy tejeskávé kerül fogyasztásra, a benne lévő anyagok ugyanúgy kifejtik hatásukat. A nem tejből készült tejpor azonban mérsékli a kedvező antioxidáns hatást (pl. 3in1 gyors kávéknál). Az, hogy milyen kávét iszunk, alapvetően sokban múlik azon, hogy hol tesszük ezt. Otthon a könnyen elkészíthető eszpresszó viszi a pálmát, a vendéglátóhelyeken azonban visszaszorul a dobogó második fokára, hiszen ott inkább a kávékülönlegességek dominálnak jobban. Ezen kávéköltemények mindenekelőtt a nők körében aratnak kolosszális sikert, hiszen a férfiak majdnem fele még mindig a bivalyerős eszpresszót preferálja.

A számtalan lebilincselő és érdekfeszítő megállapítás egyik legérdekesebbje még is az, hogy a kávé karitatív hatásához a koffeinnek a jelek szerint semmi köze. Hiszen a koffeinmentes kávé fogyasztóinál is közel hasonló eredményeket mutattak ki, mint akik a koffeintartalmút isszák. Következésképpen a kávé jótékony hatását a kávészemek 39 másik természetes összetevőjében kell keresni. Nem mindegy hogyan fogyasszuk, az sem mindegy, mit eszünk mellé, koffein viszont nem feltétlen kell mellé. A koffeint csak ébren tart egy ideig, de nem egy életen át.

További cikkek
Top