
Budapest Central Europian Fashion Week (BCEFW)
A Budapest Central Europian Fashion Week (BCEFW) közép-európai régió egyik legnívósabb divateseménye, ami rendszerint két alkalommal, tavasszal és ősszel kerül megrendezésre. Idén március 29-31. között került rá sor a Várkert Bazárban. Számos újdonságokkal színesítve, izgalmas side-eventekkel, magyar és nemzetközi designerekkel, fiatal tehetségek megismertetésével és szakmabeli cégek együttműködésben mutatták be a 2019/2020-as őszi-téli kollekciókat.
Általában a magyar sztárok többsége is megjelenik valamelyik tervezőnek a ruhájában, ezzel is támogatva őket. Részt vett a divathéten például Rúzsa Magdi, Tatár Csilla, Csősz Boglárka, Döbrösi Laura, Dobó Ági, Pásztor Anna és Nagy Boglárka is. Idén a divatszakmában nagy nemzetközi nevek is jelen voltak, mint például a Diet Prada két alapítója, Lindsey Schuyler és Tony Liu, Vogue Hong Kong online szerkesztője, Declan Chan, a Dazed és az Allura újságírója Kristen Bateman, valamint Hannah Bibb, stylist.
A fő szenzáció viszont nyolc divatmárka volt, akik bekerültek az olasz divatkamara mentorprogramjába, és februárban már debütáltak is az új kollekcióikkal Milánóban. Ezek a márkák pedig: Abodi, az Artista, a Celeni, a Cukovy, az Elysian, a Je Suis Belle, a Tomcsányi és a Zsigmond Dóra menswear.
Íme néhány közülük:
Abodi
A márka megálmodója, Abodi Dóra saját szavai az Abodi irányvonaláról:
„Extravagáns, mégis kifinomult kortárs luxus pret-a-porter, ami itthon nem igazán elterjedt […] Mi a legmodernebb technológiákat használjuk, a márka védjegyei a különleges digitális nyomatok, a kézi hímzések, a speciális applikációk, a geometrikus szabásvonalak és a gazdag látványvilág. Az anyagokat Olaszországból, Franciaországból, Angliából hozatjuk, fontos, hogy a legjobb minőségű anyagokkal dolgozzunk, olyan gyártók anyagaival, akik a legnagyobb luxusmárkáknak is szállítanak. A gyártás jelenleg Magyarországon zajlik.”
A márka számára nem ez az első nemzetközi divathéten való debütálása, korábban már többször is részt vett a Londoni Fashion Weeken, és a BCEFW-n is.
Artista
Az Artista kollekciókat leginkább a kényelmes, nyugodt eleganciát sugárzó, mégis extravagáns mindennapi öltözékek jellemzik, amelyek könnyedén transzformálhatóak át különleges, alkalmi öltözékké, a nap minden szakában magabiztosságot kölcsönözve viselőjüknek. Budapesten kívül Ausztriában és Svájcban is számos üzletben megvásárolhatók a ruhák. Az ARTISTA Stúdió 1993-ban Budapesten alakult. Az alapítók közül hárman a brand születése óta folyamatosan tervezik és működtetik a márkát: Imre Katalin, Rácz Nóra és Stampf Katalin.
Tomcsányi
A márkát Tomcsányi Dóri alapította 2010-ben. A márka magas minőségű, kortárs női ruhák gyártására törekszik. Az egyediségét a tervező egyéni látásmódjának köszönheti, ahogyan a különöset, a látott helyeket és személyeket érzékeli és interpretálja, amely aztán kollekciói révén magas minőségű, természetes anyagokban nyer formát. A ruhák szabására jellemző a minimalista stílus és színek. A nőiesség mellett a kényelemre is nagy hangsúlyt fektet. Az egyszerű formák, letisztult vonalak, valamint a gyakran túlméretezett darabok Tomcsányi jellegzetességei.
Az idei egyik fő téma a fenntarthatóság volt, ami arra ösztönzi a tervezőket, hogy minél környezetbarátabban és tudatosan készítsék el ruháikat. Fontos felhívni erre a figyelmet, hiszen a fast fashion az egyik leginkább környezetszennyező iparág napjainkban. Bata-Jakab Zsófia a Magyar Divat&Design ügynökség vezetője is erre hívta fel a figyelmet: „A divatipar jelenleg nem fenntartható. Belátták ezt a meghatározó divatfővárosok, New York, London vagy Párizs divatintézetei is, akik elkezdtek azon dolgozni, hogy hogyan lehetne minél rövidebb idő alatt fenntarthatóbbá tenni a divatvilágot és annak különféle ágazatait azért, hogy a fiatalabb generációnak már természetes legyen ez a fajta divatszemlélet. Szeretnénk, hogy Budapest a turisztikai látványosságai mellet a környezettudatosságáról is ismert legyen a jövőben.”
Több mint 50 közép-európai és egyéb nemzetközi designer munkáját csodálhatjuk meg évről évre ezeken az eseményeken.
A 2019-es showk, divatmárkák:
Je Suis Belle
Young talents
Peter Mero
Maison Marquise
Sentiments
Marco Rambaldi (IT)
Elysian
ABODI
Budapest Select presented by MOL Pop-up Store
TOMCSANYI
Fabian Kis-Juhasz
Celeni
MOL Fresh Corner Outfit Design Contest Winner Announcement
LAFORMELA (CZ)
ROMANI
CHATTY (CZ)
Artista
ZIA
Cukovy
NINI MOLNAR
ÁERON
Nanushka
NUBU
Budapest Select presented by MOL Pop-up Store
VIRAG KERENYI
CAKO
ZSIGMOND DORA menswear
NAH-NU (PL)
NEIGE (PL)
Hallyu – a koreai hullám
Az 1990-es években útjára indult dél-koreai kulturális jelenség, az úgy nevezett koreai hullám, nemzetközileg ismert nevén hallyu, főképen a helyi populáris kultúra terjeszkedését jelenti. Elsődleges fogyasztói az ázsiai országok, azonban a jelenség egyre nagyobb terjedést mutat Európában és az USA-ban…
Balaton vagy külföld?
Szerencsére idén is elég hamar beköszöntött a strandidő, a hőmérő gyorsan elérte a 30 fokot, ami sokak számára egyértelműen meghozta a kedvet a vízpart mellett való lazításra. Családdal vagy barátokkal mindig jó ötlet egy balatoni nyaralás, de aki igazán kék…
Nyomás alatt nő a pálma – vagy mégsem?
Mindannyian tapasztaltuk már, milyen egy fontos pillanatban teljesen leblokkolni. Sportolók, szónokok, versenyzők, de még dolgozatot író diákok is ismerik a lámpaláz érzését, ami sokszor hosszú napok, hetek, de akár évek munkáját is percek alatt tönkreteheti. Legtöbben az izgulásra, idegességre fogunk…