Közérdekű
2014. 03. 09. - Bianka

Az vagy, amit megeszel!


Alapvető gond manapság, hogy a fogyasztott élelmiszerek nem, vagy nem megfelelő mértékben tartalmazzák a szervezet számára nélkülözhetetlen építőköveket. Amikor még az ember vadászott és halászott, addig szinte mindent, amit lehetett, frissen fogyasztott. Manapság ez már szinte kivitelezhetetlennek tűnik, folyamatos kapkodás az életünk és örülünk, ha egy ’lidlis’ mirelit melegszendót van időnk elrágcsálni az ebédszünetben vagy be tudunk ülni a Mekibe egy 10 perces neonfényes vacsorára. Így nem csoda, ha testünk méreganyagokkal telítődik, ez pedig hosszú távon, ha nem teszünk semmit ellene, elhízáshoz, allergiás reakciókhoz és egyéb szervi problémákhoz vezethet.

Ha szeretnénk ezt elkerülni, akkor szükség van valamiféle rendszert kialakítani étkezésünkben. Erre kínálnak alternatívákat az általunk bemutatott diétás étkezések .

Lúgosítás

A módszer lényege, hogy a többnyire a savas ételek felé elbillenő étkezésünk mérlegét lúgosító ételekkel egyensúlyozzuk ki. Sajnálatos módon, ami finom, az általában savasít is (pl.: marhahús, felvágottak, torták, sütemények, gomba, ketchup, üdítők, gyümölcslevek stb.), nem tesz jót a testnek. “De nagyapám is ezeken az ételeken nőtt fel és soha nem volt semmi baja!” Azt gondolhatjuk, hogy amit nagyszüleink ettek, az biztosan egészséges és ez így is van, vagyis csak volt, hiszen akkoriban még nem volt annyi tartósítószer és adalékanyag az élelmiszerekben. A lúgosítás nagy előnye, hogy nem jár önsanyargatással, nem kell lemondanunk minden savas ételről (egy-egy finom hambiról), csak az ellenpólusból is közel azonos mennyiségben kell fogyasztanunk, törekedni kell arra, hogy szervezetünk pH értéke közel semleges legyen. Tévhit, hogy az étel íze összefüggésben van a sav-bázis háztartásra gyakorolt hatásával. Vannak olyan savanyú ételek, melyek bázisképzők, míg az édes cukor savakat termel a szervezetben.

lugosi

Lúgosító ételek: első jó példa az előbb említettekre a citrom, savas íze ellenére az emésztés során lúgos kémhatást idéz elő a szervezetben csakúgy, mint a zöldségek, néhány gyümölcs és a halfélék.

A teljes listát tekintsd meg itt.

Zsírégetés, ha már szorul a hurok

„Fogyj te is 20 kg-t ezt az egyszerű tippet megfogadva, klikk”. Gondolom már ti is belefutottatok ilyen hirdetésekbe, az internet hemzseg a diétás tanácsoktól, amik különféle elméletek nevében zsírégető ételeket, italokat, gyakorlatokat és nem utolsósorban pirulákat, porokat és krémeket hirdet a fogyni kívánó embereknek. Átverés vagy valóság? Vannak csodák, de ez most nem az a kategória, testmozgás nélkül ne reméljünk eredményt semmilyen körülmények között. A termékek állítólag ígéretük szerint csökkentik az étvágyat, gyorsítják az anyagcserét, és emelik a testhőmérsékletet, ezzel járulnak hozzá a fogyásunkhoz. Ez így rendben is van, de ezt a hatást nem csodakomponenseinek, hanem a hozzáadott koffeinnek köszönheti, ami egy átlagos Stefi néni-féle presszókávéban is megtalálható. Ezen felül több illegálisan forgalmazott „növényi” termékről kimutatták már, hogy szintetikus anyagokat tartalmaznak. A koffeinen kívül van még néhány az anyagcserét fokozó természetes étel, amik segíthetnek…

Főbb természetes zsírégetők listája: halolaj, zöld tea, kókuszolaj, fahéj, grapefruit, fehérjepor, gyömbér, torma, fokhagyma, rozmaring.

zsíre

Újabb őrület?

Nagyjából mindenki hallott már a csapból is kifolyni látszó paleo diétáról, illetve étrendről. Igazam van? Nekem is felkeltette az érdeklődésemet első hallásra ez a rendhagyó, nem hétköznapi életstílus – mondhatjuk így is. Lényege visszatérni a kőkori (paleolit) étrendhez. Nehogy beleessünk a tévhitek mocsarába és azt gondoljuk, koplalnunk kell, csak mert egyfajta diétáról van szó. A paleo alappillérei közé tartoznak a húsok, zöldségek és gyümölcsök. Amellett, hogy kevés kalóriabevitellel meghosszabbíthatjuk életünket, betegségek megelőzését és megszűnését idézhetjük elő. Ez az a sarkalatos pont, ami miatt elgondolkodtam jómagam is a paleolitról. Egyik legkedvesebb barátnőm, Molnár Eszter pár hónapja úgy döntött, hogy életmódot vált, megváltoztatja a közérzetét és vesz egy 180 fokos fordulatot.

paleo

Miért és mikor volt az a pont, amikor eldöntötted, hogy követed a paleo diétát?

– Körülbelül fél éve kezdtem el kutakodni a téma után, mert autoimmun betegségem van és azt olvastam, hogy a paleolit diéta hatására elmúlhat a probléma.

Számodra mi a legnagyobb kihívás az étrenddel kapcsolatban?

– A legnagyobb kihívás talán az volt, hogy az egész gondolkodásomat át kellett alakítanom, mert ahogy olvastam az erről szóló könyveket, számos olyan dologgal találtam szemben magam, amit eddig teljesen máshogy tudtam. Eddig is úgy gondoltam, hogy egészséges ételeket eszek, pl. tejtermékek és teljes kiőrlésű pékáruk, és sosem gondoltam volna, hogy pont ezek váltják ki a problémákat. Mivel ezeket napi szinten fogyasztottam, elsősorban őket kellett kiiktatnom. Mindenre akad paleós alternatíva, nem volt olyan nehéz az átállás. Az alapvető napi étkezéshez szükséges termékeket, mint a kenyeret, lehet sütni szezámmagból, tejet pedig lehet készíteni kókuszból, vagy mandulából.

Egyből belecsaptál a közepébe, vagy kellett idő, hogy hozzászoktasd magad?

– Fokozatosan tértem át a paleóra, és bár még csak pár hónapja csinálom, úgy érzem, mintha kicseréltek volna. Eddig 8 kg-t fogytam, és tele vagyok energiával. Ezen kívül a vérképem is javult, ami miatt eleve elkezdtem. Gyógyszer nélkül csökkent a TSH értékem, amire azt mondták az orvosok, hogy nem kezelhető.

Kiknek tanácsolnád a diétát?

– Bárkinek tudom ajánlani, mert egyáltalán nem nehéz követni, ha az ember lelkes és szeretne egészségesebb lenni. Ha valakinek felkeltette az érdeklődését ez az életmód, a tenyek-tevhitek.hu oldalon tud tájékozódni, amely mellett rengeteg sikertörténetet olvashat. Ezek nagyon sokat segítettek nekem is, mert erőt adtak, hogy megéri folytatni. Először hihetetlennek tűnnek, aztán, ha egyre jobban beleássa magát az ember, a saját bőrén tapasztalja ezeket a sikereket és eszébe sem jut visszatérni a paleo előtti étkezéshez.

Szóval mit szóltok, Külkeresek? Engem meggyőzött egy “tavaszi nagytakarításra”. 

Írta:
Kátai Bianka és Molnár Gábor

További cikkek
Top