Sport
2015. 06. 02. - Scheier

Tesi helyett LoL? – Az eSportok térhódítása

 

Folyamatos viták mennek arról, hogy vajon sportnak lehet-e egyáltalán nevezni azt, amikor valaki a számítógép billentyűit nyomkodja. Akik valamilyen hagyományosnak nevezhető, fizikai megerőltetést igénylő testmozgást űznek, minden bizonnyal nem értenek egyet a fenti állítással, sőt, valószínűleg a sakkozókra is megvetéssel tekintenek. Viszont a világ egyre inkább afelé tendál, hogy a számítógépes játékosok presztízse egyes országokban már be-beéri a többi sportolóét, egyre komolyabb versenyeket rendeznek köztük óriási nézettséggel, és iszonyatosan nagy díjazásokkal.

Tetszik, vagy nem tetszik, a társadalom befogadta az eSportokat. És ha jobban belegondolunk, ezek a játékok is elég komoly koncentrációt igényelnek, stratégiával és csapatmunkával megfűszerezve. Az egyik legjobb példa erre talán a ma már 93 milliónál is több játékossal rendelkező League of Legends, más néven LoL. A játék lényege, hogy 5, vagy 3 fős csapatok harcolnak egymás ellen egy meghatározott pályán. Az nyer, aki először tör be az ellenség erődjébe, és elpusztítja annak szívét. Mindez egyszerűnek tűnik, de mégis sokkal több van benne, mint azt első ránézésre gondolnánk.

signup_logo2_clean

Olyannyira, hogy két amerikai egyetem vezetése úgy döntött, ösztöndíj programot indítanak tehetséges LoL játékosoknak, valamint neveznek egy-egy iskolai csapattal a helyi bajnokságba. Ezt pont ugyanúgy kell elképzelni, mint ahogy az amerikai focistákat, vagy kosarasokat „igazolják” a sulik, csak ezek a srácok jelen esetben zsírosbajszú kockák, nem holmi két méteres vadállatok. Mindkét intézmény azzal érvelt, hogy a világ ebbe az irányba halad, ők pedig elismerik a számítógépes játékokat olyan szinten, hogy a sportprogramjaikba integrálják őket.

Itt kell megemlítenem, hogy természetesen a LoLnak is megvannak a maga top versenyszériái. Az LCS-t úgy kell elképzelni, mint a futballban az Európa ligát, a LoLWC-t pedig, mint a foci világbajnokságát. Az LCS-ben 20 csapat indulhat, 10 európai, és 10 észak-amerikai. Az alapszakaszban a 10-10 csapat a saját kontinensén vív meg egymással oda-visszavágós rendszerben, majd az első 6 helyezett rájátszásban méri össze az erejét. A legjobb 3-3 csapat kvalifikálja magát a világbajnokságba, aminek fődíja $1.000.000.

UOL

Na de miért is érdekes nekünk ez az egész? Magyarországon gyerekcipőben jár ez a kultúra, és a játékosokat élettelen kockaként szimbolizálják nagyrészt. Pedig már lenne is kire büszkék lennünk, hisz egy magyar srác máris komoly sikereket ért el a Lol LCS-ben. A mindössze 21 éves Kiss Tamás – vagy ahogy a játékosok ismerik, Vizicsacsi – nemcsak első bajnokságát fejezi be, mint szerződtetett, fizetett League of Legends játékos, de mindjárt döntőig jutott újoncnak számító csapatával, a Unicorns of Love-val. A semmiből kreált csapat a döntőben végül alulmaradt, mégis Európa 10 legjobbja között vannak. És ez még csak a kezdet!

Idén márciusban már kis hazánkban is megrendezésre került az első magyar eSport fesztivál, a MOM sportközpontban. A versenyzők a legismertebb eSport játékokban mérhették össze tudásukat, a CS:GO-tól kezdve, a már említett LoL-on át, Dota2 és Hearthstone is szerepelt a kínálatban. Az egész napos rendezvényen természetesen a látogatóknak is kedveskedtek koncertekkel, rengeteg kipróbálható játékkal és egyéb műsorokkal is. Valamint, találkozhattak az ismertebb magyar gamerek közül is jónéhánnyal.

Érdemes lenne talán elgondolkodni mindezen, és nyitni talán kicsit az eSportok világa felé. Nálunk valószínűleg belátható időn belül nem lesz ilyesfajta ösztöndíj, vagy LoLozás tesióra helyett, de akkor sem zárkózhatunk el ettől teljesen!

 

Netes játékokkal hogy állsz?

Imádok kockulni
Nem szoktam játszani
Ritkán beszippant
ANYA NÉZD, A HUNTEREK ISTENI ÍJA, ANYA!
További cikkek
Top