BGE
2021. 12. 05. - Gergely Fábián

Az autóipar válsága

A mikrochip elengedhetetlen alkotóeleme mindenféle elektronika eszköznek, valamint a gépjárműveknek is. Ennek a hiányában megbénul a termelés, és nem lehet új autókat, különböző szórakoztató elektronikai cikkeket gyártani. De hogyan is bénította meg egy ilyen miniatűr alkotóelem az egész autóipart?

Ugorjunk egy kicsit vissza az időben, egészen 2020 márciusáig. Beköszöntött a koronavírus járvány, és pánik lett úrrá a világon. Az autóipari szakértők azt jósolták, hogy a kereslet vissza fog esni a járványnak köszönhetően, és vissza kell fogni a termelést. Ebből kifolyólag az autógyártók a mikrochipek gyártóitól is kevesebb félvezetőt rendeltek, ami elengedhetetlen egy autó legyártásához. Ez a chip irányítja az autó különböző elektronikai és digitális folyamatait. A mikrochip szintén fontos szerepet játszik más elektronikai termék létrehozásában is. A járvány okozta korlátozások és lezárások miatt hatalmas mértékben megnőtt a laptopok, számítógépek, játékkonzolok után a kereslet, hiszen mindenki otthonról kezdett dolgozni, és a chipgyártók is inkább a számítástechnikai szektor megfelelő ellátását helyezték előtérbe.

A másik kritikus pont a szakértők tévedése volt. Az előrejelzés pont ellenkezőleg sült el, és az autóiparban is megnőtt a rendelések száma, mert mindenki a saját autóval való közlekedést tartotta a legbiztonságosabbnak a járvány ideje alatt. A legnagyobb cégek nem halmoznak fel méretes készleteket semmiféle alkatrészből, hanem Just-In-Time módszerrel juttatják el az alkotóelemeket a kijelölt gyártósorokra. Emiatt rendkívül nehéz helyzetben találták magukat, hiszen a beszállítók nem voltak képesek kielégíteni az igényeiket.

Ezen kívül több szerencsétlenség is hátráltatta a mikroprocesszorok gyártását. Ezek közé tartozik a mára elhíresült Szuezi-csatorna esete, amikor egy teherszállító hajó keresztbe fordult a csatornán, ezzel elzárva az egész forgalmat. Jelentős mértékben drágult a szállítási költség is, egy év alatt a tízszeresére nőtt egy konténer ára! Természeti csapásoknak sem volt híján a chipipar. Márciusban leégett Japán egyik fő félvezető gyára, ami szintén nagy kiesést jelentett termelési szempontból. A texasi heves téli időjárásnak köszönhetően ott is komoly gondokkal kellett szembenézni a gyártóknak, ezzel is bénítva az ellátási láncot. A helyzetet tovább fokozta az Amerikai Egyesült Államok és Kína közötti feszültség, mert az USA export korlátozásokat vezetett be Kína chipgyártóinak félvezetőire, ami a létfontosságú chipek közel háromnegyedét szolgáltatta.

A chiphiány miatt Magyarországon is számos autógyárnak kellett leállnia, köztük a Suzukinak, az Audinak, és a Mercedesnek is. Ez hatalmas bevétel kiesést jelent nem csak cégnek, de az alkalmazottaknak is. A kecskeméti Mercedes gyár a novemberben rendelkezésre álló négy hét alatt összesen egy hetet termelt, annak három napján három műszakban, a többin egy műszakban. Az alkalmazottak ebben az esetben nem, vagy alig dolgoznak, és az amúgy is alacsony fizetésük 60 %-át kapják csak meg.

A chiphiány megoldása érdekében számos intézkedést eszközöltek már. A chipgyártó vállalatok hatalmas beruházások keretein belül kívánják növelni a termelést, viszont ezeknek a gyáraknak az elkészülésére még várni kell. A világ vezető országai szintén hatalmas pénzeket költenek saját félvezető gyárak létrehozására, amivel a külföldi importtól való függést próbálják meg csökkenteni.

A jövőt tekintve a pesszimista visszhang a legerősebb. Az autóipari vezetők nagy része úgy gondolja, hogy a probléma csak két vagy három év elteltével enyhülne a legjobb esetben, addig pedig a fennálló hiánnyal kell kalkulálni.

További cikkek
Top