Szubjektív
2015. 09. 25. - raczd

Anyanyelv-tani díszszemle

Napjainkban  egyre többen kerülnek szorosabb kapcsolatba  a posztmodern vaker ismérveivel. Igaz József Attila sajnos már nem koptatja a rakodópart alsó kövét, nem kápráztat minket magas költészeti remekműveivel, de azért érdemes odafigyelni a nyelvünkre, ha már ilyen szuperül sikeredett. Főleg azért, mert igenis akadnak még olyan virtuóz költők, akik hasonlóképp figyelmet érdemelnének. Sajnos az egymást összekötő utat kicsit elmosta a víz…

Egyre jellemzőbb tulajdonsággá gyökerezte ki magát a könyvolvasás elhanyagolása, ami  a mai világban sajnos nem nagy bűn. Ezzel egyidejűleg a fiatalok jelentős rétege inkább internetes oldalakon keresztül próbál információhoz jutni, hiszen a “kevés infó veszélyes”. Így hát csakúgy mint bármilyen témakörű oldal, számos költészeti felület is létrejött a hálón. Ezek közül a legszélesebb kínálattal a dokk.hu rendelkezik. A Magyartanárok Egyesületének elnöke, Arató László szerint megfigyelhető, hogy fátyolozódik a határ az írók és az olvasók között, emiatt létrejött egy Online közösség. Ez látszólag pozitívan hat a műfajra, hiszen kicsit ki tud lépni a költészet az iskolapadok mögül. A fiatalok általában szeretik a verseket, és hatással is tud lenni rájuk. A legnagyobb probléma talán az irodalom órákon, hogy az oktatás egy óriási górcső alá vonja a költőkultusz aranykorát. Szapphótól napjainkig azonban elég hosszú út vezet, sokszor idő sem jut a korok közötti rohanás hevében a kortárs költészetre. Pedig talán pont erre lenne szükség, hiszen hogy emésszük meg a régi költészeti formákat, témákat, ha a saját korunkét sem értjük? Ismeretlen számunkra az újszerű, miközben igazából az a „miénk”. Talán ha visszafele tanulnánk, máshogy lenne, de azért akad ma is pár trubadúr, akik megmelengetik az emberek figyelmét. Kezdhetném Varró Dániellel, vagy Parti Nagy Lajossal, akik humoros költészetükkel éreztetik jelenlétüket az irodalomban.

„Itt van az ősz itt van ujjé
s szép mint mindig énekem
istentudja hogy mi okból
jövök haza a kioszkból
s húzgálom a zörgő avarban
mint kiskocsit az életem.”
(Parti Nagy Lajos – Szódalovaglás [részlet])

„Te dobogsz bennem, mint versben a metrum.
Föltettem háttérnek a képedet,
s míg körülöttünk szikrázik a chat room,
látlak, miközben vakon gépelek.”
(Varró Dániel – Email [részlet])

Találni olyat is, mint például Závada Péter, más néven Újonc, aki elmondhatja magáról, hogy szinte  mindenbe  belekóstolt, ami egy kicsit is lírai. 1999-ben Akkezdet Phiai címszóval, Süveg Márkkal összeállva alapították meg korunk talán “legundergroundabb”, és egyben legműveltebb rapformációját. Szövegeik talán azért ilyen zseniálisak, mivel a spoken world és a nyugati hip-hop, valamint a street art és irodalmi kultúrákból olyan összművészeti egységet alkotott, ami 16 év leforgása után is friss tud maradni. Példának egy részlet a Hangerő című számból: „CD-ROM lesz sírod is, mely Ipod és eltakar” – egyszerre frappáns nyelvjáték, és egy irodalmi hagyomány továbbgondolása. Nem véletlen, hogy előfordult olyan iskola is, ahol az “irodalom határterületei”, azon belül a Slam Poetry – poézis, rap és a színház ötvözete – témában érettségi tételként szerepeltek. A slam világában, és a költészetben is kipróbálta magát Újonc, igaz mára legfőképp a verseiben követhetjük újabb munkásságait.

„És annak, aki repper mércével mérne:
sose voltam repper, csak kipróbáltam, mér’ ne?
Ha ez kész lesz, kiírom Fészre, hogy rapszöveg hashtag
slam, vagy valami szar, ami nem volt elég jó versnek.”
(Újonc – Nem YOLO-ra tettél (#Hot16Challenge) [részlet])

Két verses kötete is megjelent: az első 2012-ben, Ahol megszakad címmel, a második most, szeptember 1-én, Mész címmel. Több mint 3000 példánya kelt el alig 3 hét alatt, ami elég pozitív mutató. Első kötetében Budapest több pontjáról hallhattunk, kezdve az Oktogon hajszalonjaitól, a Béla úti mecsetig. A telepi szleng végeláthatatlan nyelvezete és a Magyar költészet legjobb motívumai kapcsolódnak benne egybe. Második könyvében a kilenc évesen elvesztett édesanyja emléke, elengedhetetlen hiánya érezhető, hiszen a kötet gerincét gyászversek alkotják, illetve önéletrajzi írások.

 

 

A mérleg másik felén azokat találjuk, akik esetleg nem követik az irodalmat, de mégis vonzódnak nyelvünk szépségeihez. Sokan vallják modern költészetnek például, a feljebb már szóba esett, Slam poetryt, de a rap produkció is egyfajta reprodukciója a Lírának, zenei aláfestéssel. Természetesen a rap műfaj szűk rétegére értendő ez a kijelentés. A mérleg ezen fele azért többet nyom az “oldschool true sereggel” szemben. Érthető is, hiszen egy fiatal előbb befogadja  kora “menőbb” változatait, mint mondjuk Parti Nagy Lajos Szódalovaglását. Érdekes egyébként, hogy a ritmikus önkifejezés a legzsigeribb, legösztönösebb kifejezési formája az embernek . Ne hunyjunk szemet afelett sem, hogy  már a törzsi kultúrákban – a sámán rigmusoktól kezdve,  a trubadúr költészetig – zenével kísértek minden eposzt, balladát, verset. Ez így ment egészen az 1400-as évek második felében végbemenő száműzetésig, amikor is megjelent a könyvnyomtatás, és  kiváltsággá nőtte ki magát a művelődés ezen ága . Közel 500 év telt el, mire a dallamok újra a rímek környékére férkőztek. Megfigyelhető, hogy az 1950-es évektől kezdtek visszatérni olyan amerikai beat költők verseibe, mint például Bob Dylan.

A Slam Poetry egy előadó költészeti verseny, mely a 80-as évek közepén indult el önálló műfajként a Spoken Word és Marc Kelly kezdeményezésére. Itthon 2006-ban halhattunk először róla, mikor is a Műcsarnok adott helyet a Budapest Slam nevű rendezvények. Egy év elteltével érkezett a Budapest Slam 2, ezt követően havi rendszerességgel slam esteket tartottak a Kőleves pincehelyiségében. 2009 őszén több, mint 200 lelkes nagydumás jelent meg 17 országból, Berlinben az első Európai Slam Napokon. 2012-ben nagy mérföldkövet jelentett az I. Országos Slam Poetry Bajnokság a Trafóban, amin Süveg Márk Saiid állhatott  a dobogó tetejére. A sikeres első epizód után minden évben megrendezésre kerül. Mára nemcsak a fővárosban, hanem az országban szétszórva bárhol találkozni lehet ezzel a jelenséggel. A  feltörekvő műfaj az ország számos pontját bevette, ami nem csoda hiszen elég felkapott lett a fiatalok körében.

 

 

A slammelés a modern szónoklás egyik legismertebb találmánya. Részben reppelés, részben versfelolvasás, részben színház, aktuális témák kötetlen vélemény kifejtése hétköznapi emberektől. Tartalmaz költői elemeket, de az utca szlengjén íródik, miközben a begyakorolt verze előadásakor az előadó használhatja testét. Egy kicsi mind a három alkotóeleméből. Egy jó slammer törekedik arra, hogy a performansz pillanatában minél jobban megjelenjen az az érzés, lelki-, vagy tudat állapot, ami a szöveg kreálásával egyidejűleg fogalmazódott meg benne. De igazából egyetlen fő szabály van, három perc az emelvényen hogy meggyőzd a zsűrit, hogy meggyőzd a közönséget.

 

 

Jártál már slam poetry eseményen?

Igen
Nem
Nem, de mindenképp el szeretnék menni egyre
Aha...jelentsen a szó bármit is

 

További cikkek
Top