Kultúra
2013. 11. 04. - Aronka

Amsterdots

Az idei szemeszter igazán furcsán – egy hollandiai kiruccanással – indult a számomra, hiszen a barátnőm Erasmus program keretében ott tölti ezt a félévet. Ezért úgy döntöttem, meglátogatom és betekintést teszek abba a világba, amiben most ő tanulhat. Utazásom során láthattam Eindhovent, Dzsudzsák Balázsunk egykori focicsapatának otthonát, Venlo nyugdíjasokkal tömött utcáit és Amszterdam nevezetességeit. Rengeteg új élménnyel és szokással gazdagodtam, így úgy döntöttem írok erről az utazásról egy élménybeszámolót.

Szerencsére viszonylag olcsón lehet repülőjegyet kapni a fapados járatokra, ha időben foglalunk jegyet. Érdemes ezt egy, másfél hónappal előbb megtenni. Szeptember végén tehát elindultam Hollandiába. Első állomás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, röpke két óra repülés után Eindhovenben landolt a gép, így elkezdődhetett őszi nyaralásom. Első lépésként el kellett jutnom a vasútállomásra, amit több busszal is megtehettem. Egy négy eurós buszjeggyel karöltve, egy igencsak komfortos járattal döcögtem odáig. Első napjaimat Venloban töltöttem egy egyetemi apartmanban. Este egy laza városi sétával megnézhettem a hely sétálóutcáját, ahol rengeteg pub és bolt található. Szórakozás szempontjából nem a legmegfelelőbb ide utazni, hiszen az emberek nagy része idős, de kikapcsolódásra és egy “esti sörre” igazán kiváló.

venlo

A harmadik nap előtt lehettünk csak igazán izgatottak, mert megtekinthettük a fővárost.  Amszterdam csatornák partjára és vízre épült.  A központi pályaudvarnál leszálláskor már rögtön látható az információs stand, ahol turistaként rengeteg segítséget kaptunk, hogy mit érdemes megnézni. Szállást érdemes jóval az érkezés előtt foglalni, mert ha csak úgy besétálunk valamelyik hotel kapuján, száz euró alatt biztosan nem fogunk szobát kapni. Az információs pultot elhagyva elindultunk megnézni a város nevezetességeit, de még így sem volt elég időnk, hogy mindent láthassunk.  Az utcákon sétálva az első, ami szembetűnik, hogy egyik ház sem egyenes. Dőlnek előre-hátra, jobbra-balra. Egy idő után már nehéz követni, mi a vízszintes. Elsőként a Királyi Palotát néztük meg és az előtte található teret, illetve a Madame Tussauds múzeumot. Érdemes több napra érkezni, hiszen a Kender Múzeumtól kezdve a Szexmúzeumig minden felfedezhető a városban.

Amszterdam001

Az amszterdami piros lámpás negyed még akkor is nehezen kihagyható, ha az ember szeretné elkerülni. A város egyik fő nevezetessége természetesen a központban van, ahova a turisták áradata biztos, hogy magával sodorja az embert. Nappal kiábrándító a rész, ám sötétedés után megtelik élettel, ami még nézelődve is nagyon hangulatos. Ideérve az emberben egy kijelentés hangozhat el: ,,Micsoda fertő!”. Az “integetős lányok” a pirosan kivilágított kirakatokban állva próbálják “elcsábítani” az úriembereket. Láthatunk élő erotika színházakat, mozikat és erotikus múzeumokat. A kis utcákban található Coffeeshop-okból kiáramló konstans marihuána szag és tömeg között sétálva kissé frusztráltnak éreztem magam, de kis idő után rá kellett jönnöm, hogy itt ez a megszokott.

Amszterdam003

Egy két és fél órás vonatúttal befejezve érkeztünk vissza Venloba, majd másnap Budapestre. Összességében remekül éreztem magam, egyszer mindenkinek érdemes betekinteni ebbe a világba és megcsodálni, hogy ott hogyan is élnek az emberek.

Mi jut eszedbe először Amszterdamról?

• Legális fűhasználat. Viva Ska-P! (45%, 10 szavazat)
  • Vöröslámpás negyed, ledér hölgyek. (23%, 5 szavazat)
  • Tulipán,malom,fapapucs (23%, 5 szavazat)
  • Bringabarát közlekedési körülmények (5%, 1 szavazat)
  • Devecseri-vész, 8-1 (5%, 1 szavazat)