Sport
2013. 07. 22. - cseni

Amik, és akik nélkül nem Forma 1 a Forma 1

 

A világ leglátványosabb, és egyben legdrágább sportja mellett idén sem mehetünk el szó nélkül. Már csak azért sem, mert a hétvégén magyarországi állomásához érkezik a Száguldó Cirkusz. A Magyar Nagydíj immár 28. alkalommal tölti meg dugig a Hungaroring lelátóit.

Mi is az, amit egy laikusnak tudnia érdemes a sok “körbe-körbe cikázó” versenyautóról? Sokakban talán ez az elcsépelt kép él a mai napig, ezért az itthoni nagydíj ellenére sincs igazán nagy kultúrája hazánkban a Formula 1-nek. Ám mindezt megcáfolja az a több (tíz)ezer ember, akik egy-egy nagydíjon 3 napra sátrat vernek és vállalják a nomád életmódot is, annak reményében, hogy kedvenc pilótájuk sikerét ünnepelhetik a vasárnapi futam végén. A belépőket persze így sem főiskolás pénztárcához mérten tervezték, és mint mindig, most is rengeteg külföldről érkező nézővel számolhat a Hungaroring, és ebből kifolyólag szép summát akaszthat számtalan budapesti hotel és mogyoródi magánszálló. Akik inkább otthon, a nyári forróság következtében pár hideg sörrel a kezükben ülnek a TV elé, azoknak is remek kikapcsolódást nyújt a közel két órás konstans motorzaj.

1318512413-00IEaB

A hétvégi nagydíj apropóján összeállítottuk a világ talán legrövidebb lexikonját, ami nem csak tartalmában, hanem betűiben is tömöríti a Formula 1-es életérzés egy-egy fontosabb területét.

F, mint Ferrari

Az olasz csapat neve méltán forrt össze a Formula 1-el, a legtöbben a Száguldó Cirkuszt a maranellói scuderiaval (olaszul istálló) azonosítják. Az élénk színéről ismert Ferrari nem csak tűzpirosságával hívta fel magára a figyelmet az elmúlt évtizedekben. Sikereit mi sem bizonyítja jobban, hogy már 63 éve jelen vannak a versenypályákon, ez idő alatt 16 konstruktőri, és 15 világbajnoki címet szereztek.

Bár Enzo Ferrari már 1929-ben elindította versenyistállóját, az ágaskodó fekete lovas címeréről ismert cég kezdetben még csak autókat gyártott, első közúti modelljüket 1947-ben dobták piacra, majd 1950-ben betörtek a Forma 1-be, ahol röpke egy év leforgása alatt meg is szerezték első futamgyőzelmüket, a pampák bikájának, azaz az argentin José Froilán Gonzáleznek köszönhetően. Világbajnok ugyan nem lett, de letette a világhírű csapat első mérföldkövét, két futamgyőzelmet aratott, és 10 évig ült a Ferrari volánja mögött. 90 évesen hunyt el, idén június 15-én.

PRESENTAZIONE FERRARI F138

A Ferrari színeiben lett hétszeres világbajnok az élő legenda Michael Schumacher, aki a 15 egyéni cím harmadát, azaz 5 bajnokságot húzott be az olasz istállónál.

További világbajnok pilóták:  Alberto Ascari (1952, 1953), Juan Manuel Fangio (1956), Mike Hawthorn (1958), Phil Hill (1961), John Surtees (1964), Niki Lauda (1975, 1977), Jody Scheckter (1979) és Kimi Raikkönen (2007)

Jelenlegi pilóták: Felipe Massa és Fernando Alonso

O, mint overtaking

A Forma 1 legszebb és legizgalmasabb momentuma sok esetben egy-egy gyönyörűen kivitelezett előzés. A szavak helyett most inkább beszéljenek a vizuális elemek, a videóban a tavalyi szezon leghúzósabb és legrafináltabb előzéseit tekinthetjük meg!

Overtaking history: nehéz egyértelműen meghatározni a legszebb pillanatokat, de a Hungaroring kapcsán talán emlékezetes lehet Barrichello és Schumacher 2010-es összetűzése, ami személyes sértettséget is fakasztott a két korábbi csapattárs között. Schumi produkciója olyan meredekre sikeredett, hogy majdnem felkente a falra brazil versenytársát.

R, mint Raikkönen

A Forma 1 finn fenegyereke és ikonikus személyisége, a “don’t give a fuck” életérzés koronázatlan királya. Ha dobogóra áll, nála elengedhetetlen, hogy legurítson jó pár korty G.H. Mumm pezsgőt, de nem is csinál titkot abból, hogy szereti az éjszakai életet és a féktelen szórakozást. Raikkönen méltán a F1 egyik legnépszerűbb pilótája, megnyilvánulásaival, csípős megjegyzéseivel sokszor csal mosolyt az emberek arcára. 2009-ben Malajziában például a zord időre való tekintettel leállították a futamot, s ezalatt Kimi jóízűen rárabolt egy csokoládés jégkrémre, ami a médiában felháborodást váltott ki, szerintük a finn klasszis érdektelenné vált a sport iránt. Ő azonban megmutatta, hogy bizony megáldotta őt a Jóisten humorérzékkel, és a tavalyi maláj nagydíjon, a Lotus sajtótájékoztatóján Magnum jégkrémmel fogadta az újságírókat.

2013 Australian Grand Prix - Sunday

Hogyan is lett a kis Kimiből mára óriási világsztár? Már 10 évesen olyan kiválóan nyomta a gázpedált, hogy öt évvel később Monacoban elkezdte versenyszerűen űzni az autósportot. 2001-ben beült a F1-es Sauber csapat autójába, majd a McLaren-hez szerződött, 2003-ban Malajziában jegyezte első futamgyőzelmét. 2007-ben világbajnok lett a Ferrarival, de 8 év után otthagyta a Száguldó Cirkuszt, és a rallyzásban próbálta megkovácsolni szerencséjét, egy Citroën DS3 WRC volánja mögött. Kacsintgatott a NASCAR felé is, de szíve végül visszahúzott a Forma 1-be. A 2011-es szingapúri nagydíj után elindultak a találgatások, hogy Kimi visszatér, mint a Williams újdonsült pilótája. Végül a pletyka első része volt csak igaz, hisz 2012-től a Lotus istálló hű “lovasa” lett az örökifjú jégember.

Idén az ausztrál nagydíjon állhatott a dobogó legfelső fokára.

Ha szereted Kimi nyers modorát, érdemes követned a kemény odapirításait csokorba gyűjtő Facebook oldalt, ahol nap mint nap újabb, tőle megszokott aranyköpésekkel gazdagodhatsz.

M, mint Monaco

A gyönyörű város, Monte Carlo ad otthont a legendás monacói nagydíjnak. Nem egy egyszerű versenypályáról beszélünk, Monaco sok mindenben eltér egy “hagyományos” futamtól. Az itt megszerzett győzelemnek legalább akkora presztízse van, mint egy világbajnoki címnek. A miniállam szinte egész területét bejárja a pálya, a nagydíjak idejére leszedik a közlekedési táblákat, eltüntetnek minden virágágyást, felállítják a boxutcát, a kerítéseket, és a lelátókat, így 100 ezer néző tekintheti meg a legveszélyesebbnek tartott futamot. Mivel Monaco területe alig 2 négyzetkilométer, így a pálya is nagyon rövid (3,3 km), ezért 78 körből áll. Monacot igazán különlegessé azonban a 14 kanyar, a hosszú alagút és a sikán teszi. A kanyarok közül is kiemelkedik a Grand Hotelnél található, amely a F1 történelmének leglassúbb kanyarja cím tulajdonosának mondhatja magát. Az előbb említettek miatt nagyon nehéz előzni, és kevés a bukótér is. A szűk pályán talán a legjobb pont az alagútból való kiérkezés utáni előzés, mivel itt található a sikán. Igazán félelmetessé azonban a híre tette a monte carlo-i nagydíjat: 1955-ben és rá 10 évre is belehajtottak a tengerbe, szerencsére Ascari és Hawkins is túlélte a balesetet, és a biztonsági intézkedéseknek köszönhetően hasonló eset ma már nem fordulhat elő. 2002-ben a rendkívül szűk boxutcát átépítették, és a folyamatos konstrukcióknak köszönhetően 2009-ben a világ legszebb sportlétesítménye titulussal díjazták a Circuit de Monaco-t.

26-05-2013_rosberg06

Az abszolút körrekordot egyébként a jó öreg Kimi tartja, az ő ideje 1 perc 13,532 másodperc, amit a 2006-os időmérő edzésen autózott.

U, mint umbrella girls

Férfi olvasóink kedvéért összeállítottunk egy csokor dekoratív hölgyeményt ábrázoló szösszenetet, akik a nagydíjak elengedhetetlen “ékei”.

Ezeknek a lányoknak a szerepe csupán annyi, hogy esernyőt tartanak a pilóták fölé, ezzel védelmezve őket a nap káros sugaraitól. Tulajdonképpen kirakatmelót végeznek, közvetlenül a paddock-ban, ahol az F1 fontos és befolyásos személyei mozognak. Amellett, hogy esernyőikkel a versenyzők mellett tipegnek, gyakorta reklámozzák még az adott pálya valamely szponzorát is, általában lenge öltözetben, ami időjárástól függetlenül egy miniruha, vagy egy kivágott felső, apró sorttal.

L, mint Lauda

Niki Lauda háromszoros világbajnok osztrák versenyző, s bár aktív évei 1985-ben befejeződtek, nem tud, és nem is akar elszakadni a Forma 1 világától, hisz ma is szerves része a Száguldó Cirkusz mindennapjainak. Gazdag családban született, így adott volt a sportautók iránti rajongás. Bár a família nem értett vele egyet, a kis Nikolaus szívébe hamar belopta magát a versenyzés iránti vágy. A kezdeti nehézségek után 1974-ben került a Ferrarihoz, 75’ után pedig már világbajnokként ült a volán mögé. Ezután még kétszer zsebelte be a legjobbnak járó trófeát, utolsó ferraris évében, valamint visszatérése után a McLaren-nel is bajnok lett 1984-ben. Lauda azonban nem csupán sikereivel írta be magát a Forma 1-es történelemkönyvekbe. Emlékezetes balesetének nyomait máig az arcán viseli. 1976-ban duplán szerencsétlenül járt, traktorozás közben eltört több bordája, majd a Nürburgringen abroncsváltás után egy kanyarban elváltotta magát, a falnak csapódott, autója kigyulladt, ráadásul bele is rohantak, így lángba borult az egész Ferrari. Röpke 6 hetes kényszerpihenő után ugyan nem lett világbajnok, de Hunt csupán 1 ponttal előzte meg. Saját légitársasága, a Lauda Air mellett (ő maga is tud vezetni repülőgépet) 1992-ben tanácsadóként szerződött a Ferrarihoz, ám sokakból ellenérzést váltott ki a gárdáról alkotott véleménye. Abszurd magatartása és szókimondósága a mai napig megmaradt, jelenleg a Mercedes AMG csapat sportigazgatója és tanácsadója.

Niki+Lauda+Previews+F1+Grand+Prix+Malaysia+NjpUcW0aIhWl

A, mint Ayrton

Michael Schumacher mellett a Formula 1 legismertebb és legelismertebb dicsősége.

1991-61-1024x674

1988-ban, 1990-ben és 1991-ben lett a világ legjobbja. Ő is tehetős családba született, hamar érdekelni kezdte a motorsport, 4 esztendősen már gokartozott. A Forma 1-ben 1984-ben, egy kis csapattal, a Toleman-nel debültált, Első évadjának kiemelkedő futama a monacói nagydíj volt, ahol az erősen favorizált Alain Prost-ban már vetélytársára lelt. Ha a szakadó eső miatt nem intik le a futamot, Senna megelőzte volna a franciát, ezzel megszerezve élete első győzelmét. Következő évben a Lotushoz igazolt, és a szezon második versenyén Portugáliában, életében először a dobogó legfelső fokára állhatott. A McLaren miatt azonban nem volt reális esélye a világbajnoki címre, s igazi sikerszériája is akkor kezdődött, mikor a csapathoz szerződött. Itt a nagy rivális Prost lett a társa, akivel pályán belül, s kívül is “ölték” egymást. Három VB cím (állítólag csak azért nem négy, mert 89’-ben a FIA elnöke francia volt, és Prost-ot segítette), sorozatos rekordok megdöntése, 65 pole pozíció – Schumachernek 12 évébe került beérni -, 4 csapat (utolsó évét a Williams-nél töltötte), bajtársiasság, hősi halál. Senna 10 év alatt a csúcsra jutott, és bár vissza akart vonulni, valamint Roland Ratzenberger időmérőn bekövetkezett halála is gondolkodóba ejtette, mégis visszaült a Williams FW16-ba. Imolában, a san marino-i nagydíjon egész hétvégén gond volt az autó kipörgésgátlójával, a futamon aztán az alváz hozzáért az aszfalthoz, ami megdobta az autót, és Senna nekicsapódott a betonfalnak. Halálát nem az ütközés okozta, hanem a felfüggesztés-rúd, amely leszakadt, és megtalálta azt a néhány milliméteres rést, ahol könnyedén be tudott fúródni a brazil sisakjába. A “varázslatos” Senna lenyűgöző egyénisége volt a Formula 1-nek, elvesztésével hatalmas űrt hagyott az autósport világában. 2004-ben őt választották minden idők legkiválóbb Forma 1-es versenyzőjének.

1, mint első hely, azaz pole pozíció

A Formula 1 történelme során többször változott a szabály, ami alapján meghatározták a versenyzők rajtpozícióját. Kezdetben a 2×1 órás időmérőn elért jobb eredmény alapján sorolták be a pilótákat a rajtrácsra. 1996-tól 12 kört futottak, ez 2002-ig volt érvényes, a 107 százelékos szabállyal együtt, ami azt jelentette, hogy csak az versenyezhet, aki a pole pozíciós idő 107 százalékán belüli kört ér el. A hosszú “üresjáratok” miatt 2003-ban és 2004-ben már csak egy kör állt rendelkezésükre. 2006-ban már nagyon bonyolult rendszert találtak ki, egy óra helyett negyedórákra bontották az időmérőt, Q1-re, Q2-re és Q3-ra. Ennek lényege röviden annyi, hogy az első szakasz végén 6 pilóta kiesik, a másodikban szintén, így a végén már csak 10-en versengenek az áhított első helyes rajtkockáért. 2008-ban már csak 20 versenyző indult a bajnokságban, így 5-5 kieső volt, a Q1 ideje 20 percre módosult, az utolsó szakaszt pedig tízpercesre csökkentették. 2010-ben a 24 résztvevő miatt 7-7 kiesővel kellett számolni a szakaszok végén, a 107 százalékos szabály pedig újra életbe lépett a következő évben.

29-07-2012_hamilton04

Formula 1 Magyar Nagydíj a Hungaroringen: július 26-28.

Képek forrása: http://www.f1-pics.com/

További cikkek
Top