BGE
2016. 11. 24. - Máté Pluhár

Amerikai elnökválasztás, célkeresztben a Twitter

Mára ismert tény, hogy az USA 45. elnökének a republikánus párt jelöltjét, Donald Trumpot választották meg november 8-án, de egy ilyen eseményt, egy majdnem másfél éves kampány előzött meg, ami azért valljuk be, hogy nem rövid időszak.

De hogyan is zajlik egy ilyen szezon? A különböző államok meghatározott helyszínein beszédet tartanak a jelöltek, népszerűsítik magukat, fotózkodnak, ezzel mind az emberek szavazatát, mind magát az államot szeretnék megnyerni maguknak. Legalábbis ez volt a “menetrend” eddig. A technikai fejlődés bizony nem csak a kampány menedzsereinek tette lehetővé jelöltjük népszerűsítését különböző internetes fórumokon, hanem maguknak a jelölteknek is lehetőségük nyílik önmaguk reklámozására. Erre remek lehetőséget biztosítanak a közösségi oldalak, legfőképpen a Twitter.

De mi is az a Twitter? Egy 2006-ban alapított fórum, ahol a felhasználók különböző rövid üzeneteket -tweeteket- írhatnak, véleményüket fejezhetik ki egymás tweetjeivel kapcsolatban, képeket oszthatnak meg. Ha valakit érdekesnek találunk követhetjük, így a kezdőlapon –feltételezhetően- számunkra érdekes tartalmat találunk. A Twitter remek lehetőséget biztosít arra, hogy figyelemmel kövessétek kedvenceiteket. Nálunk ugyan nem tartozik a felkapott közösségi oldalak közé, de a tengerentúlon szemtelenül nagy hírnévnek örvend. Egyes popsztárok 90 millió követővel rendelkeznek.

Ez a lehetőség nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a jelöltek programjaiknak legfőbb pontjait egy még szélesebb körhöz eljuttassák, több ember érdeklődését felkeltsék. Az oka nagyon egyszerű, a hatalmas területű államokban a távolság problémát okozhat, hogy a szavazók eljussanak egy beszédre, vagy az időpont nem megfelelő, de talán a nagyobb oka annak, hogy a Twitternek ekkora szerepe volt a kampányban, az a kényelem. Az embereknek ki sem kellett mozdulni otthonról csupán egy ingyenes felületen keresztül tudtak informálódni a jelöltekről. Nem kellett utazni, az emberek között tolongani. Kényelmes megoldás a jelölteknek is. A Twitteren sokkal egyszerűbb magukat propagálni, nem kell tartaniuk zavarba ejtő kérdésektől, ha oda írnak egy bejegyzést.

Viszont minden érem kétoldalú, így a Twitter is. Van az a mondás, hogy ami egyszer felkerült az internetre, az bizony ott is marad. Ez nagyon sok negatívumot rejthet magában, ha előkerül egy korábbi -akár többéves- tweet, az  elég kellemetlen lehet. Gondoljatok bele, ha szembe jön velünk egy 5 éves Facebook bejegyzésünk, sokszor elszégyelljük magunkat, hogy hogyan is gondolhattuk, hogy egy ilyet egyáltalán meg merünk osztani, pedig azt nem is látták több millióan. Emellett arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy vannak szavazók, akik nagyon sokat adnak a személyes szimpátiára. Ezt pedig sem a Twitter, sem a televíziós viták nem tudják megadni. Ezt csak a szónoklatok tudják kiváltani az emberekből. Ti kire szavaznátok szívesebben arra, akit láttok személyesen megnyilvánulni, látjátok a gesztusait, esetleg valamilyen szimpátiát vált ki belőletek beszédével, vagy egy olyan emberre, aki csak számotokra szimpatikus bejegyzéseket ír egy közösségi oldalra, amit nem is biztos, hogy ő ír. És itt jutottam el a Twitter legnagyobb hátrányához. Soha nem fogjuk tudni, hogy ténylegesen ki írta a tweetet, az akit követünk, vagy csak egy beosztott.

Tehát a Twitter megkönnyíti a kampányt, de (véleményem szerint) semmiképp sem helyettesíti azt a folyamatot, amivel a volt elnökök megszerezték ezt a pozíciót. Számomra a személyes kontaktus, ha még a kommunikáció egyoldalú is, akkor is sokkal meggyőzőbb, mint egy oldalon olvasott bejegyzés.

Használod a Twitter-t?

Rendszeresen
Ritkán, elvétve
Soha

További cikkek
Top