Szubjektív
2017. 05. 18. - Boglárka Kiss

Álmainkkal a lehetőségekért

Biztosan mindenki érezte már, hogy egy hosszú nap után semmi mást nem szeretne, csak bebújni az ágyba, a fejére húzni a takarót és aludni egy jót. Nincs is jobb annál, amikor azt érezzük, hogy szép lassan álomba szenderülünk. Persze ez nem csoda, hiszen ahhoz, hogy szervezetünk feltöltődjön, és újra erőre kapjunk, ahhoz aludnunk kell.

Életünk elég nagy részét átalusszuk, körülbelül az egyharmadát. Alvás közben pedig minden ember álmodik, ami egy természetes folyamat, azonban az emberek jelentős része ébredés után már nem tudja felidézni, hogy mit is álmodott az éjszaka alatt. Van, hogy csak részletek maradnak meg ezekből a képekből, van, hogy semmi, de egy biztos, hogy mindenki álmodik. Valószínűleg mindannyiunknak volt már olyan élménye, hogy élénken vissza tudott emlékezni arra, mit látott az éjszakai képekben, akár pozitív, akár negatív volt az. Álmaink az ébren töltött időnk alatt átélt eseményeket, érzéseket viszi tovább, ezért lehetnek annyira színesek és változatosak, ezért vannak jó és rossz álmaink. Tehát nagyon fontos szerepük van abban, hogy bizonyos történéseket fel tudjunk dolgozni magunkban.

Azonban álmaink nem csak egyszer jelennek meg számunkra, hanem vannak bizonyos visszatérő álmok is. Ezeknek az alapja az emberek lelki világa, ha valakinek problémái vannak, azok sokszor megmutatkoznak az álombéli képekben. Persze ezeknek is vannak pozitív és negatív változatai, így az, hogy melyik típusa jelenik meg nálunk, az csakis a saját lelki világunktól függ. Nagyon sok esetben lehet forrásuk egy vita vagy veszekedés, amely még lezáratlan, így hosszabb távon megjelenhetnek ehhez köthető motívumok az éjszakai képzeteinkben. Legtöbbször azonban a negatív víziók jelennek meg, mint például a zuhanás, vagy az, hogy üldöznek minket, de számos esetben lehet hallani arról is, hogy valaki az érettségiről álmodik még évekkel a vizsga letétele után is. Ezeket a helyzeteket nem tudtuk igazán feldolgozni, olyan dologra utalnak, ami még mindig része az életünknek, foglalkoztat minket, de nem tudunk kiegyezni vele.

Visszatérő álmaink egészen fiatalkorunktól lehetnek. Lehetséges, hogy az első megjelenés még gyermekkorunkban volt, azonban ezek bármikor visszatérhetnek, életünk során megannyiszor találkozhatunk vele. Ezekre a képekre jellemző lehet, hogy a téma, amely megjelenik, már rég a feledésbe merült, megoldódott a konfliktus, de még mindig bennünk van az a stressz, amit az a helyzet okozott számunkra. Ismételt példaként említhetjük a vizsgahelyzeteket, megeshet, hogy tapasztaltunk egy bukást, és ennek a negatív érzése még mindig bennünk van, pedig valószínűleg már rég túl vagyunk rajta, és ha elsőre nem is, akkor másodjára sikeresen teljesítettük azt. Ilyenkor egy hasonló szituáció, mint egy állásinterjútól vagy nyelvvizsgától való félelem ismét ki tudja belőlünk váltani ezeket az álmokat. Hiába érezzük úgy, hogy már rég túlléptünk ezen a helyzeten, a tudatalattink, a lelkünk valójában még mindig nem nyugodott meg, ezért mutatja meg magát ilyen formában.

Érdemes megfigyelni vagy feljegyezni, hogy milyen képek jelennek meg álmainkban. Sok tudós foglalkozott álomfejtéssel, jó néhány munka készült ennek kapcsán, mint például az álmoskönyvek, amelyekben utána tudunk nézni, hogy mit jelentenek ezek a bizonyos visszatérő álmok vagy motívumok. Segíthetnek megmutatni azt, ha valami problémával küzdünk, így könnyebben le tudjuk győzni őket, és hamarabb megszűnhet a jelenség. Pozitív visszatérő képek esetén vágyainkat, tehetségünket is megmutathatja, így ha ezeket felismerjük, segíthetnek az életünk egyengetésében, sőt saját magunkat is sokkal jobban megismerhetjük általuk. Az, ha rájövünk ezeknek az álombéli képeknek a jelentésére, lényegesen hozzájárul a lelki nyugalmunkhoz és a nyugodt éjszakáinkhoz. Végleg pedig akkor tűnnek el a visszatérő képek, amikor már feldolgoztuk a konfliktust, és lecsillapodik a belső frusztráció.

Igazából ahhoz, hogy álmodjunk nincs szükség ágyra és párnákra, másképp is elérhetjük, hogy megjelenjenek ezek a képek. Ülhetünk vagy állhatunk, a lényeg az, hogy egy olyan álomra gondoljunk, ami nem olyan régen jelent meg, és hagyjuk, hogy kivirágozzon. Ezek az úgynevezett éber álmok, amelyek segítenek a relaxációban, és persze hozzájárulhatnak a visszatérő képek megfejtéséhez is. A lényeg az, hogy hagyjuk, hogy ezek a motívumok kibontakozzanak, majd az ébredés után próbáljuk meg felidézni őket annak érdekében, hogy életünk sokkal kiegyensúlyozottabb és nyugodtabb legyen.

További cikkek
Top