Sport
2017. 10. 22. - Bonnyai Kitti

Aktívan a fázós hónapokban

 

A borongós idő, a szürkeség, a hideg és a korai sötétedés még a rendszeresen sportolókat is könnyen elriaszthatja a szabadtéri sportolástól, nem is beszélve a kevésbé elkötelezettekről. A hideg idő beköszöntével érthető módon nem sok kedvünk van kimoccanni a meleg lakásból, felkelni a Netflix és ezzel együtt a kedvenc sorozatunk elől és kint sportolni. Pedig nem is gondolnánk, hogy a sportolásból, különösen a kinti mozgásból, télen még többet is profitálhatunk, mint nyáron.

Ahhoz, hogy hidegebb időben, kifejezetten télen is motiváltak és mozgásra készek legyünk, érdemes először tudatosítani magunkban a téli sportolás előnyeit, valamint megtalálni személyes motivációnkat a mozgásra. Ez lehet fittségünk és egészségünk megtartásával, a betegségek elkerülésével kapcsolatos, de bármikor meríthetünk kedvenc fitness bloggerünk oldaláról is egy számunka álomalakot ábrázoló képet, ami garantáltan motiválóan fog ránk hatni, hiszen ő sem hagyja abba az edzést csak azért, mert kint hidegebbre fordult az idő, nemde?

Számos hasznos hatása van annak, ha valaki télen is rászánja magát és nekiugrik kedvenc sporttevékenységének, de mik is ezek?

Először is, nagyobb eséllyel dobjuk le a felesleges kilókat. Köszönhetően a hidegebb időjárásnak, főként a szabadban történő mozgás közben intenzívebben és többet edzünk azért, hogy ne fázzunk. Ezzel párhuzamosan felgyorsul az anyagcserénk, és már röpködnek is le rólunk azok a bizonyos nem kívánatos plusz kilók. Ráadásul mindez szinte teljesen észrevétlenül is történhet, hiszen a friss hóban történő első lesiklás vagy korcsolyázás közben senki sem töpreng el azon, hogy hány kalóriát égetett el.

A jóval kevesebb napsütés, a szürkület többeknél nyomasztó, szorongó állapotot, úgynevezett téli depressziót vált ki, amelyet a mozgás nemcsak enyhíteni, de teljesen megszüntetni is képes. Meglepően hangzik, de a magyarok 10-15 százaléka küzd ezzel a jelenséggel, amelyet hihetetlenül könnyen megfékezhetünk mindössze egy kis szabadtéri mozgással. Nem mondunk sok újat azzal, hogy a sportolás boldoggá tesz, hiszen egy csomó endorfint szabadít fel a szervezetünkben, így legyűrve azt a bizonyos melankolikus érzést. Leghatékonyabban azonban akkor szabadulhatunk meg a depressziótól, ha találunk egy társat is a közös mozgáshoz, aki kirángat minket az ágyból, edzés végén pedig elismerően megveregeti a vállunkat.

Azt is több tanulmány alátámasztja, hogy azok, akik rendszeresen mozognak ritkábban lesznek betegek, influenzások az őszi és téli időszakban, mint kevesebbet vagy egyáltalán nem mozgó társaik. Szerencsére van néhány kifejezetten hatékony mozgásforma, amelyből mindenki megtalálhatja kedvére valót a hidegebb napokra.

Futás

A futás a legegyszerűbb, ám leghatékonyabb mozgásforma amelyet kellő motivációval szinte minden évszakban elvégezhetünk. Kit ne vonzana a természet ősszel, amikor még érezhetjük magunkon a nap melengető sugarait és sárguló levelek nyújtotta csodálatos látvány tárul elénk edzés közben?! Télen sincs ez másképp, hiszen ha az időjárás engedi, bátran kimehetünk a szabadba egy kiadós futásra. Mindössze a megfelelő, réteges öltözködésre, az izmok kellő bemelegítésére, és a megfelelő mennyiségű folyadékbevitelre kell odafigyelnünk a hidegebb időben. Valamint fontos észben tartanunk, hogyha a hőmérséklet 0 fok alá esik, érdemesebb más sportot választanunk, vagy ugorjunk fel egy futópadra, hiszen ilyenkor az izmok nem tudnak kellően bemelegedni a kinti futáshoz.

Edzőterem

Itt nincsenek kifogások! Az edzőtermet aztán tényleg bármikor, időjárástól függetlenül vehetjük igénybe. Sokféle tevékenység közül választhatunk, a kardió és  az erősítő edzéseken át a csoportos órákig szinte bármit kipróbálhatunk. A futópadok pedig tökéletes alkalmat biztosítanak a túl hideg, vagy éppen hóesés miatt elhalasztott futóedzésünk bepótlására.

Korcsolyázás

Azok számára, akik nem feltétlenül egy edzőteremben képzelik el a téli sportolást, nyitva állnak a korcsolyapályák kapui, ahol már mehet is az önfeledt mozgás és szórakozás. Nem feltétlenül a legegyszerűbb téli sportok egyike, de nem érdemes néhány esés után feladni a próbálkozást. Egy kis türelemmel hamar bele lehet jönni a technikájába. Azon kívül, hogy remek szórakozást nyújt biztosan átmozgatja az egész tested.

Síelés

Akár a korcsolyázás, a síelés is garantáltan megmozgatja testünket, főként a lábizmainkat, bár kicsit több időbe telhet, amíg valaki elsajátítja a szükséges módszereket. Ez a sport egyben szórakoztató és rendkívül hasznos is. Rengeteg lehetőség vár a síelés szerelmeseire a téli szezonban, amelyek közül kiemelendő az iskolai sítábor, amely remek hangulatával garantáltan megszeretteti veled is a téli sportolás e fajtáját.

Mindegy milyen sportot választunk az őszi-téli időszakra, a lényeg, hogy megtaláljuk benne a sportolás örömét. Mozgásra fel!

További cikkek
Top