BGE
2018. 04. 09. - Koleszár Emese

A szemét új élete

A hulladék termelése már az emberek letelepedésével és a mezőgazdálkodással elkezdődött. Ez mostanra sem változott, ezenfelül még több és veszélyesebb szemét termelődik, ami nem meglepő módon globális problémává nőtte ki magát. Azonban a gond nem csupán annyi, hogy ezeket újra kell hasznosítani vagy el kell szállítani, hanem, hogy hova kerülnek azok a hulladékok, amelyek kimaradnak az előbb említett folyamatokból. Nos, így jöttek létre az ember alkotta óceáni szemétszigetek. Napjainkra öt ilyen sziget található és már sajnos sok oceanográfus állítja, hogy „a világ összes kincse sem elég, hogy összegyűjtsük a műanyagot és helyrehozzuk az óceánt”. Ám mindig vannak lelkes egyesületek, cégek, melyek megpróbálják felvenni a harcot a lehetetlennel a jó ügy érdekében. Így próbál tenni az Adidas is, aki 2016-ban kezdte el környezetvédelmi projektjét.

A sportszergyártó cég és a Parley for the Oceans környezetvédelmi szervezet kollaborálásával valami egészen új kezdődött el: újrahasznosított óceáni szemétből készült cipő. Talán nem is meglepő, hogy a cég választása a sokak által ismert és rendkívül kedvelt UltraBOOST modellre esett. Első körben 7000 pár készült melyeket csak online lehetett megvásárolni, majd nagy sikerének köszönhetően elkezdődött a termék tömegtermelése. A lábbeli felső része 95%-ban óceáni hulladékból, de a maradék 5% is egyéb újrahasznosított anyagból készül. Cipőnként 11 PET palacknak megfelelő mennyiségű műanyag szükséges. A tapasztalatok szerint semmi különbség nem érezhető használat közben, a modellek divatosak, kényelmesek, sportolásra alkalmasak és ráadásul környezetbarátok, szóval vitathatatlan, hogy az Adidas elérte a célját. Eredetileg 3D nyomtatóval készültek volna, de ennél jobb ötletnek bizonyult, hogy olyan technológiával kötik, ami nem termel hulladékot. Kötni amúgy is gazdaságosabb, mint varrni, valamint az egész folyamat géppel végezhető, így a tömegtermelésnek is kedvez.

 

Egy világméretű problémára hogyan máshogy lehetne felhívni leginkább a figyelmet, mint hírességekkel, azonfelül is focistákkal? Valószínűleg így gondolták a cég tervezői is, ugyanis az UltraBOOST Uncaged mellett elkezdtek mezeket is gyártani tengeri törmelékekből és halászhálókból. A termék reklámozására kiválasztott csapatok a spanyol Real Madrid és a német Bayern München lettek. Ezzel a sportolók is a kampány részét képezik és még szélesebb körben terjeszthető a környezettudatosság.

Azonban nem csak az Adidas igyekszik újrahasznosítani a divatiparban. Számos neves márka van, akik egy-egy szériájukat újrafelhasznált hulladékból készítik el. Ilyen például a H&M, aminek évek óta célja, hogy a földet élhetőbbé tegye. Több kezdeményezést is indítottak ez ügyben, az egyik például, hogy gyűjtőkonténereket helyeztek el az üzleteknél, és 500 Ft értékű kedvezménykupont kínálnak használt ruháinkért cserébe. Így mindenki jól jár, beleértve bolygónkat is. 2017-ben feljebb léptek egy szinttel, és megalkottak egy új kollekciót, a Conscious Exclusive-t. Ebben a szériában a ruhákat újrahasznosított tengerparti hulladékból származó poliészterből készítették, teljesen környezetbarát módon. Tartalmaz női, férfi és gyermekruhákat is, így még fenntarthatóbbá téve számunkra a divatot. A cég egyébként az újrahasznosított poliészter nagy használója, mellette pedig a biopamut szerepel még gyakran a beszerzési listáján. Tulajdonképpen a H&M ezen anyagok egyik legnagyobb vásárlója. A márka szeretné a jövőben még tovább fejleszteni ezt a kezdeményezést, és a pamut textíliákat fenntartható forrásokból szerezni. Céljuk az is, hogy a fenntartható anyagokból készült ruhák ne csak horror áron lehessenek elérhetőek, és minél több emberhez eljuthassanak.

Ha szeretnénk a környezetünkön javítani, érdemes körbe nézni, hiszen több márka is készít környezettudatosan ruhákat, így egyszerre öltözködhetünk divatosan és óvhatjuk meg a természetet!

További cikkek
Top