Gazdaság
2021. 11. 03. - Bence Cserhalmi

A Padthai sikersztori

A már nyolc budapesti és egy vidéki étteremmel rendelkező Padthai Wokbar ebben a hónapban nyitja meg első külföldi éttermét Pozsonyban. Nézzük is meg hogy a Budapesti gasztroforradalmat meglovagló, immár 10 éves wokbar hogyan jutott el eddig a pontig és merre tervez a jövőben tovább haladni. 

Az étteremlánc az első éttermét 2011-ben az Október 6-a utcában nyitotta meg négy tulajdonos, kisebb véletlenek folytán. Az akkor még belsőépítészeti mérnökirodát vezénylő Horváth Ágnes és az idegen forgalmon végzett Simon Gergely műszaki vállalkozása közösen dolgozott egy szálloda befejezésén, ahol a közös munka során ismerkedtek meg. Ágnes ezután elnyert egy thaiföldi megbízást, amire Gergely az út előtt praktikus gasztronómiai tanácsokkal látta el. Ágnes ekkor lett szerelmes a thai gasztrovilágba. Később, 2010-ben Ágnest egy Október 6-i utcai raktárhelység hasznosításáról kérdezték. A helységet ő inkább kivenni szerette volna és Gergővel hamarosan tovább is gondolták a helység ötletét végül elhatározták, hogy egy thai éttermet fognak kialakítani. Amikor a cégalapításhoz kerestek további tagokat, merült fel Ágnes vejének Kanóczky Máténak a személye, a frissen végzett közgázos, aki örökségéből és spórolt pénzéből szállt be a vállalkozásba. Melléjük állt még be Ágnes ismerettségéből Lovas Gusztáv 2012-ben, egy 65 millió Ft-os befektetéssel.

Horváth Ágnes és Kanóczky Máté. Forbes: Sebestyén László

Ekkor nyílt meg az első Padthai Wokbar, amely a négy tulajdonos kellemes meglepetésére az első napoktól kezdve hatalmas sikert jelentett. A siker kulcsát a városban már meglévő thai éttermektől való különbözőségük adta. A fast-casual streetfoodosabb jelleggel, a Vapiano éttermeknél már ismert és bevált formulát alkalmazták. Viszonylag gyorsan és minőségi alapanyagokból lehet összeállítani az általunk kívánt ételkülönlegességet. Természetesen a vagány belső designért mindenhol az egykori belsőépítész felel, valamint nagyon fontosnak tartják az autentikusságot ezért a szakácsok minden étteremben ázsiai származásúak, az ételeket is közösen alkották meg. 

Eredetileg csak olyan streetfood éttermeket kívántak nyitni, amik valóban az utcáról nyíltak, azonban hamar rájöttek, hogy a magyarok szeretnek a plázákba járni így kénytelenek voltak Budapest legnagyobb bevásárlóközpontjaiban is megjelenni. A terjeszkedés következő állomása a Wolt-os házhozszállítás lett. Az eleinte csak Budán elindított kiszállítás nagyon népszerűvé vált, a pörgés azon is látszik, hogy egyes éttermeikben már külön alkalmazott foglalkozik azzal, hogy az elviteles rendeléseket összeállítsa és a futárok sokszor pedig sorban állnak az éttermek előtt. A Mammut, az Árkád, a Corvin és a 2 évvel ezelőtti győri Árkád után az Allee bevásárlóközpontban is új éttermet nyitottak, azonban az időzítés szerencsétlen volt.

Padthai Egyetem tér

Az éppen kitörő koronavírus járvány miatt a zsírúj étteremben, ahogy máshol is, csak elvitelre lehetett kérni. A cég forgalma 70 %-ot zuhant és így az árbevétel 80-90 %-kal esett vissza, a helyzet pedig kilátástalannak tűnt. Azonban mivel ekkor már mind a négy tulajdonos tapasztalt volt, többen pedig közgazdászként végeztek, nem estek pánikba és úgy döntöttek hogy nem csökkentik a dolgozók létszámát és megpróbálnak mindent megtenni annak érdekében, hogy a minőség megtartása mellet minimalizálják a költségeket. Emellett meg kellett küzdeni a vírus miatt a szakmából elvándorló vendéglátósokkal így éttermi dolgozók hiányával. Ezek miatt csúszott az első külföldre tervezett éttermük álma is. Már 2020-ban megnyitottak volna, ha a világjárvány nem húzta volna keresztbe a számításaikat.

HB Reavis: A Nivy Tower és Stanica Nivy projekt

Az új étterem Pozsony legújabb plázájában, a világhírű Zaha Hadid tervezőiroda által megálmodott Stanica Nivy-ban fog megnyílni. Erre az étteremre úgy tekintenek, mint amin kitesztelhetik a külföldön történő étteremnyitás problémáit. De nem szeretnének ennyivel megállni, már tervezés alatt van a franchise rendszer kialakítása és további külföldi éttermek nyitása. Már jó ideje vizsgálják a közép kelet-európai országok fogékonyságát az ázsiai ízekre és eddigi tapasztalataik azt mutatják, hogy a Wokbár bármelyik környező országban könnyen működhetne, esetleg a csípős ízeken kell állítani, hiszen néhány országban például Németországban azokat kevésbé értékelik. A külön cégekben működő éttermek idei árbevétele kb. 5-6 milliárd Ft lehetett. Ez a tavalyi évnél 1 milliárddal kevesebb, azonban így is hihetetlen. A későbbi terjeszkedéshez pedig fontolgatják a tőzsdére lépést is. Egy dolog azonban biztos: a tulajdonosoknak sikerült egy olyan energikus, fiatalos mindenki számára vonzó étteremláncot létrehozniuk az elmúlt évtized alatt, amit bátran nevezhetünk sikertörténetnek.

Nektek mi a személyes tapasztalatotok a Padthai Wokbárral kapcsolatban? Szívesen találkoznátok vele külföldön is?

További cikkek
Top