Közérdekű
2017. 03. 01. - Fruzsina Gonda

A kávé jótékony hatásai

Legtöbbünknek szüksége van minden reggel, miután kómásan kikászálódunk ágyunkból valamire, ami energiát ad arra, hogy egész nap a maximumot nyújtva ülhessünk az iskolapadban. Sokunknak ez nem más mint a kávé. De vajon milyen kedvező hatásai vannak szervezetünkre, a már jól ismerteken kívül?

Egy csésze eszpresszónak a koffeintartalma közvetlenül az idegrendszerre hat, így csökkentve a fizikai, illetve lelki fáradtságot egyaránt. Mindezek mellett a memória képességét is növeli, pozitív hatással van a közérzetre, csökkenti a depressziós hangulatot és segíti a koncentrációt. Jól hangzik, ugye? Ezeken kívül még a koffein pozitív hatásainak egyike, hogy javítja reflexeink működését, sőt, napi egy csésze kávé elfogyasztása még a szívet is erősíti. Bár napi 2-3, vagy annál több adagról ezt már nem mondhatjuk el, szóval csínján a kávéfőzővel! A légzésünket is javíthatja mindennapi fogyasztása, mivel tágítja hörgőinket, illetve csökkenti az asztmás rohamok és egyéb légzőszervi betegségek kialakulásának a veszélyét. A kávé serkenti az emésztést, ezért a fő étkezések után érdemes inni. Nemcsak a belekre van jótékony hatással, de a májra is, ugyanis beindítja az epetermelést és segít az epehólyag működésében is. Vizeletserkentő, mivel fogyasztása után a veséink artériái kitágulnak. Ha ennyi jótékony hatás még nem lenne elég, jegyezzük meg, hogy fogyókúrázók számára is hasznos lehet a kávé rendszeres fogyasztása, mert a testmozgást megelőzően segít a szervezetben lerakódott zsírszövetek felszabadításában, és jótékony hatását fejti ki a mozgáskoordinációnkra. Olyannyira, hogy néhányan hatásosabbnak találják az izomláz csökkentésére, mint a gyógyszereket, de ez tudományosan nem bizonyított.

A sokak által kedvelt energiát nyújtó ital nemcsak a szervezetünkre van pozitív hatással, de segít számos betegség megelőzésében, illetve a kialakulásuk esélyének csökkentésében. Azok, akik nap mint nap isznak kávét, 80%-kal kevesebb valószínűséggel lesznek Parkinson-kórosak, illetve csökkenti a cukorbetegség és az epekő kialakulásának esélyét is. Annak köszönhetően, hogy igen gazdag antioxidánsokban, lemondhatunk a drága arckrémekről és plasztikai műtétekről, hiszen a bőröregedést is gátolja. Ezen kívül rendelkezik antibakteriális hatásokkal is, így a szervezetünket támogatja a fertőzések, vírusok és baktériumok ellen folytatott harcban. A kávé édesítőszer nélküli fogyasztása elpusztítja a fogszuvasodásért felelős baktériumokat és csökkenti a rosszindulatú bőrbetegségek kialakulásának lehetőségét, így gondoskodva az egészséges fogsorunkról.

Mire kell figyelni a fogyasztása során?

Valószínűleg mindenki tudja, hogy kávét tilos éhgyomorra fogyasztani, de azzal már kevesebben vannak tisztában, hogy ennek a csersav tartalom az oka, mert igencsak megviseli a gyomrot az emésztés során. Természetesen ez a saját szervezetünktől is függ, ha gyomorégésre hajlamosak vagyunk, akkor lehetőleg ne egy fekete kávé elfogyasztásával indítsuk a napunkat. Sajnos akkor is vezethet gyomorfekélyhez az eszpresszó vagy a ristretto fogyasztása, ha korábban nem rendelkeztünk gyomorpanaszokkal. Ennek elkerülése érdekében önthetünk egy kis tejet kávénkba, ezen kívül az is segíthet a gyomorégés megelőzésében, ha néhány kekszet vagy péksüteményt elfogyasztunk mellé. A koffein egyik negatív hatása, hogy csontritkulást is okozhat, mert meggátolja a kalcium felszívódását. Ráadásul a koffein minden formájában függőséget is eredményezhet, ezért fokozottan kell figyelni arra, hogy fogyasztását semmilyen formában se vigyük túlzásba.

kávé3

A nemzetközileg elismert kávéházak, mint a Starbucks és a Costa Coffee, különösen figyelnek arra, hogy megfelelő légteret teremtsenek a diákoknak tanulásra egy kellemes kávé, sütemény vagy szendvics mellett. Ezekben a kávézókban észrevehetjük, hogy a világítás és a halkan szóló zene is alkalmassá teszi a  helyszínt arra, hogy hosszú órákon át a statisztika könyvet bambulva ücsörögjünk, miközben sokadjára töltjük újra kávéval a csészénket. A kényelmünket pihe-puha dizájnos fotelek és kanapék biztosítják, ezzel garantálva azt, hogy szívesebben tanuljunk ott mint a saját otthonunkban. Mindenkit arra bíztatok, hogy kezdjen el vagy tartsa meg szokását és kortyoljon el napi egy kávét az egészsége érdekében.

További cikkek
Top