BGE
2022. 01. 19. - Gergely Fábián

A jövő valósága, a Metaverzum

Bizonyára mindannyian észrevettük, hogy amikor megnyitjuk a Messengert, a „Facebook” felirat helyett már a „From Meta” üzenetet olvashatjuk. Ez bizony annak tudható be, hogy a cég tulajdonosa, Mark Zuckerberg egy teljesen új irányzatban látja a jövőt, mégpedig a virtuális valóságban. De mi is az a Metaverzum, és hogyan kell ezt elképzelni?

A Metaverzum, mint fogalom először Neal Stephenson 1992-ben kiadott Snow Crash című disztópikus regényében látott napvilágot. Ez akkor még egy távoli, szinte elérhetetlen jövőkép volt, ami mára teljesen elérhető közelségbe került. 2021-ben jelentette be a Facebook, hogy az ikonikus nevet lecserélik egy teljesen újra, a Meta-ra. A cég célja egy olyan virtuális valóság létrehozása, ahol minden teendőt el lehet végezni az otthon kényelméből, csak egy VR sisakra van szükség. Az emberek például elmehetnek virtuális bevásárlóközpontokba bevásárolni, ahol az ígéretek szerint egy különleges kesztyű segítségével akár meg is tapinthatják a termékeket. A kesztyű 15 darab felfújható műanyagpárnácskát tartalmaz a tenyér és az ujjbegyek közelében, amik aszerint fújódnak fel vagy éppen eresztenek le, hogy milyen tárgyat tapintunk éppen. Ez rendkívül futurisztikusnak és ígéretesnek hangzik, ám a fejlesztők elmondása szerint nem az elsődleges cél a valóság hibátlan imitálása, hanem ezzel egy új érzékszerve szeretnének hatni, ráadásul jó pár év még, mire ez tényleg elkészül. A vásárláson kívül játszani is lehet majd ezen a platformon, ügyeket intézni, szocializálódni, sőt, még várost nézni is, ugyanis 2021 szeptemberében elsőként Szöul városa jelentette be, hogy megtalálható lesz a Metaverzum világában. Ez azt jelenti, hogy fellelhetőek lesznek a város látványosságai, illetve a város teljes infrastruktúrája újra lesz alkotva 2023-tól.

Tavaly novemberben megtörtént az első luxuscikk eladása is. Ez nem más, mint a Metaflower névre hallgató virtuális luxusjacht megvásárlása volt, közel 200 millió forintért. Ez egy háromszintes hajót jelent saját helikopterleszállóval és számtalan más eszközzel.

Ugyanebben a hónapban történt meg az eddigi legnagyobb összegű földvásárlás is. Egy befektetőcsoport 760 millió forint értékében vásárolt földterületet a Decentraland névre hallgató Metaverzumban. A következő hónapban pedig a Nike vásárolt fel egy olyan digitális cipők gyártásával foglalkozó céget, amely a múltban már 600 pár digitális lábbelit adott el összesen 7 perc leforgása alatt 3.1 millió dollárért. Ezenkívül a Samsung is létrehozta a New York-i boltjának digitális verzióját. A Sandbox nevű világban egy felhasználó 450.000 dollár ellenében vásárolt meg egy telket azért, hogy a híres amerikai rapper, Snoop Dogg szomszédjának tudhassa magát. Mióta a Facebook bejelentette a jövőbeni terveit, a virtuális telekárak közel 500%-os növekedést mutatnak és elérik egy átlagos, valódi telek árát.

A virtuális világban nem lehet készpénzzel fizetni, hanem különböző kriptovalutákkal lehetséges csak ez. A Metaverse legnagyobb ilyen tokenje a MANA, amivel az előbb említett Decentraland világában lehet különféle termékeket, szolgáltatásokat, vagy éppen földterületet vásárolni. Jelenleg ennek az árfolyama 1000 forint körül mozog.

A helyzet komolyságát mutatja, hogy a projekt mögött olyan befektetők állnak, mint például az Apple, Microsoft vagy éppen az Nvidia. A Meta fejlesztési célokra 10 milliárd dollárt hajlandó áldozni és közel 10.000 dolgozónak lenne képes állást biztosítani.

Ez a teljesen újfajta virtuális valóság még a jövő zenéje, Mark Zuckerberg szerint az elkövetkezendő 10 évben fog ez megvalósulni, rendkívül rizikós, viszont annál több pontenciállal rendelkező üzletágat foglal magába.

További cikkek
Top