BGE
2021. 11. 01. - Molnár Erik

A Dubstep Történelme

Mostanában elkapott a nosztalgiázás és megkerestem azokat a legendás dubstep mixeket, amiket 12 évesen suliból hazaérve bömböltettem az előző szobámban. De ne szaladjunk előre, nézzük meg, honnan indult a műfaj, mik voltak a meghatározó dalok, illetve, hogy hol tart most ez a rétegzenei szcéna, ami nem mellesleg rettentő népszerű a magyar fiatalok körében.

A gyökereket a 90-es évek végén Angliába kell keresni, ahol El-B, Zed Bias, Oris Jay, Steve Gurley kacsingatott a kezdeti hangzásvilág felé. Legnagyobb hatással a Digital Mystikz formáció volt (röviden DMZ, a saját rendezvényük neve és a kiadójuk neve is), akik csak instrumentális zenét kezdtek el játszani, mivel a vokalisták túl sokat kértek a felvételekért. A Digital Mystikz tagjai Mala és Coki volt, de az útkitaposáshoz tartozott még Benga, Youngsta, Loefah. A showcase először a Velvet Room-ban, a Soho-ban később pedig, a londoni Shoreditch-en a Plastic People-ben a FORWARD>> est volt. A buli egy kis pincében került megrendezésre, ahova nagyon sokáig ugyan az az 50 ember járt. Akik szervezték ezeket a bulikat, ők menedzselték a legendás proto-dubstep kiadókat is, mint a Tempa-t, Soulja-t és a Bingo-t, ahol a fent említett előadók zenéjének adtak teret.

„Olyan volt, mint egy játszótér, mindenki 25 kilométeren belül lakott” – Mala

Digital Mystikz ( Mala & Coki ) - DMZ Live Recording @ Transmission Leeds -  February 2006 [1080p] - YouTube
DMZ

Megkötések nélkül a bakelitek B oldalára, gyors tempójú, durva mélyekkel ellátott számokat rakták. Az A oldalon általában valami garage vagy drum n bass track volt. 2002 és 2005 között történt az evolúció, mikor megjelent Skream, Plastician, Cyrus és a reggae-t, jungle-t kezdték el ötvözni a nagyon erős dobokkal, egyik legjobb példa, ami megmutatja, milyen is egy ilyen hibrid a Skream – Midnight Request Line-ja. DJ Hatcha elkezdte pörgetni ezeket a számokat a Rinse FM-en, ami nagyon kedvező irányt mutatott az új hallgatóknak, illetve a folyamatos 12”-es bakelit kiadások is teret hódítottak. A dubstep újabb lépcsője a 2007-es Night volt, Benga és Coki kollabja, ami mostanra majdnem 5 millió a YouTube-on. Itt illik megemlíteni még Caspa-t és Joker-t, akik abszolút nagymotorosoknak számítanak és ekkortájt pörgettek az összes dubstep buliban. Természetesen ekkor már az internet is kezdett képbe lenni, ami mondjuk ki az igazi löketet adta meg ennek a műfajnak. 2009-ben Luke Hood készített egy YouTube csatornát, hogy megosszon zenéket a barátainak az egyetem.

UKF10 – Ten Years Of UKF will be available on November 29
10 Years Of UKF

A UKF Dubstep vitathatatlanul kellett, hogy elinduljon a modern dubstep láz. A UKF mára már nem csak platform, hanem rendezvénysorozat, kiadó. Már a legelső zenék is nagy sikert arattak, de amik igazán sok embert elértek azok az összeállítás albumok voltak, amik feltöltésre kerültek egy megamixként. 2010-től minden évben kijött egy válogatás a legnagyobb dubstep és drum and bass dalokkal. A legelső arcok, akik bevezették a modern dubstep, dallamosabb, komplexebb és sokkal profibb hangzását nem mások voltak, mint Bar9, Chase & Status, Nero, Dodge & Fuski, Sub Focus, Rusko, Doctor P és 2 olyan személy, amit valószínűleg senkinek sem kell bemutatni: Flux Pavilion, akinek több 100 milliós lejátszásai vannak vagy akár Skrillex, akinek mára már 8 Grammy díja van. Mindegyik ekkori dubstep, drum n bass előadó a technológiai fejlődés miatt tudott ilyen nagyhatású zenéket írni, amik megformálták a modern dubstep világát. Az Example Kickstarts-ja Bar9 Remix-ben, az Example Last Ones Standing-je Doctor P Remixben, Flux-tól a Bass Cannon vagy az I Can’t Stop. Úgy látszik ekkor szerették újrakeverni Example számait. Ezek után konzisztensen folyamatosan jöttek ki új megamixek: A This Is Dubstep és a UKF Dubstep és Drum & Bass éves mixei, ezzel egyre nagyobb térhódítást kapott a bass music világa.

This Is Dubstep 2013 (2013, CD) - Discogs
This Is Dubstep 2013 Artwork

A modern dubstep legjelentősebb kiadói a SkisM által kitalált Never Say Die vagy a Circus ami Flux Pavilion és Doctor P nevéhez kötődik. 2016-ben sajnos már nem volt annyira népszerű a műfaj, viszont voltak nagyon tehetséges producerek, akik kicsit máshogy csinálták a dalokat, mint ahogy eddig. Bukez Finezt, Coffi, BadKlaat, Dubloadz elég dark és még erősebb, még tempósabb, még kaotikusabb zenéket írtak, de aki beléptette a Riddim-et, a köztudatba az, mindenképp a német Virtual Riot volt, aki az egyik legjobban ért a sound design-hoz, azaz, hogy hogyan keverik ki a hangokat egy dalban. VR hatására, többen elkezdtek agresszívabb vonalra áttérni és mondhatni, hogy megint nagyon szeretett műfaj lett. Az előzőleg említett Never Say Die is szívesen ad ki hasonló dalokat, de legfőbb profilja a Dodge & Fuski kiadójának a Disciple-nek lett.

További cikkek
Top