Gazdaság
2019. 11. 03. - Hegyi Péter

Ugorj ki Bécsbe egy ebéd árából

 

Ha szeretsz utazni, és Te is azon emberek közé tartozol, akik állandóan utazási irodák weboldalait böngészik, hogy kifogják a legjobb ajánlatokat, akkor biztosan hallottad már a „FLiXBUS” nevet. A német alapítású vállalat mára Európa legnagyobb távolsági buszszolgáltatója, mely rengeteg útvonalon biztosít kedvező árú utazási lehetőséget. Nézzük meg, hogyan nőtt a vállalat az elmúlt hat évben globális óriássá, és hogy pontosan mit is kínál számunkra.

Német startupból európai piacvezető

A vállalatot három fiatal német vállalkozó, Daniel Krauss, Jochen Engert és André Schwämmlein alapította meg 2011-ben, Münchenben, „FlixMobility” néven. Első buszjárataik a német buszpiaci deregulációt követően indultak el 2013-ban, három vonalon Bajorországban. Céljuk az volt, hogy új alternatívát kínáljanak a telekocsi és az állami vasút (Deutsche Bahn) mellé, illetve hogy megfizethető és klímabarát mobilitási lehetőséget biztosítsanak az emberek számára. 2014-re országos hálózatot sikerült kiépíteniük, a MeinFernbusszal való egyesülés után pedig a cég bejelentette, hogy nemzetközi járatokat fog indítani. A Flixbus 2016 óta van jelen a kelet-közép-európai piacon, és szolgáltat járatokat hét országban, köztük Magyarországon is. Még ebben az évben kiterjesztették szolgáltatásaikat az Egyesült Királyságra, Spanyolországra és a skandináv országokra is. A 2017-ben nyitott budapesti iroda a vállalat regionális központja lett. A cég 2019-ben további növekedett, miután járatokat indított több egyesült államokbeli nagyváros között, majd áprilisban megvásárolta a konkurens Eurolinest, mely 25 országban volt jelen. A Flixbus mára Európa első számú távolsági buszszolgáltatója lett. 29 országban, több mint 2000 útvonalon működik, összesen százmillió utast szolgált már ki és 350.000 járatot működtet naponta, hazájában pedig 90% feletti piaci részesedéssel büszkélkedhet.

A Flixbus Európa-szerte regionális buszvállalatokkal működik együtt. A helyi partnerek a felelősek az útvonalak mindennapi kiszolgálásáért, míg a Flixbus gondoskodik a hálózattervezésről, marketingről, árképzésről, minőségirányításról, valamint az ügyfélszolgálat működtetéséről. A vállalat ennek az üzleti modellnek köszönhetően gyors növekedést ért el és neves befektetőket szerzett. A fejlődés nemcsak a földrajzi terjeszkedésben mutatkozik meg, hanem új és kibővített szolgáltatások megjelenésében is.

A környezetvédelem és a fenntartható fejlődés fontos a cég számára, ezért viszonylag alacsony fogyasztású járműveket alkalmaz, illetve lehetőséget kínál utazásaink során az út közben kibocsátott szén-dioxid kompenzálására. Helyfoglalás után eldönthetjük, hogy szeretnénk-e hozzájárulni ehhez a klímavédelmi projekthez. Amennyiben igen, úgy a plusz költség (ami az utazási ár kb. 1–3%-a) automatikusan hozzáadódik a jegyárhoz. A befolyt összeget környezetvédelmi célokra (pl. szélerőműpark telepítése) és fejlődő országok támogatására használják fel.

A Flixbus a sínekre is ráhajt

Bár az emberek többsége csak buszjáratairól ismeri a vállalatot, a FlixMobility már három vasútvonalon működtet vonatokat Németországban, „FlixTrain” név alatt. Jelenleg a Berlin-Stuttgart, Hamburg-Köln és Hamburg-Lörrach útvonalakon vehetjük igénybe a cég vasúti szolgáltatásait, de 2020-ban elindulnak az első nemzetközi Flix-vonatok, Svédországban és Németországban is új célállomások válnak elérhetővé. A francia vasúti piacra várhatóan 2021-ben léphet be a rohamosan fejlődő közlekedési társaság. Jövő évben a vasúti terjeszkedés mellett a buszjáratok számának növekedése várható az Egyesült Államokban, és a zöld buszok megjelenhetnek Dél-Amerikában, illetve Ázsiában is. Egy teljesen új fejlesztést is bemutat majd a vállalat: jövőre érkezik a „FlixCar” telekocsi szolgáltatás, mely a meglévő busz és vasúti hálózatot egészíti majd ki. A fejlesztők szerint ez a legjobb módja a hálózat további növelésének, illetve újabb célállomások hálózatba kapcsolásának. A cég dinamikus fejlődésének hátterében tevékeny fejlesztői csapat áll: a már meglévő berlini, müncheni és harkovi tech hubok mellé egy új egység nyílt meg Nürnbergben, itt dolgoznak a FlixCar-projekten is.

Hova, hogyan, mennyiért?

Budapestről a környező országok mindegyikébe indulnak közvetlen Flixbus járatok, illetve a legkedveltebb nyugat-európai úti célok nagy része is elérhető. A fapados járatok legalacsonyabb árai nagyon csábítók, hiszen például Bécsbe 3000 Ft-ért, Prágába 5000 Ft-ért vagy éppen Münchenbe 6500 Ft-ért juthatunk el, ha jó időpontot fogunk ki, és időben lefoglaljuk. Azonban ha nem vagyunk ilyen szerencsések, akár egy fapados repülőjegy árát is elkérhetik az adott útért, foglalás előtt érdemes tehát tájékozódni egyéb opciókról is.

A Flixbusszal kapcsolatban megoszlók a vélemények, többen nagyon pozitívan írnak, de sok negatív tapasztalatról is olvashatunk. Mint minden buszszolgáltatónál, itt is előfordulnak késések, bár a vállalat honlapján 90%-os pontosságot ígér. Előfordul, hogy egy-egy járatot törölnek, ilyenkor a megvásárolt jegy árát visszakapjuk, vagy később levásárolhatjuk. Sok kritika érte a cég ügyfélszolgálatát is, a tapasztalatok alapján nem túl segítőkészek, ha késés, csúszás miatt kialakult problémát kell megoldani. Mindezek ellenére a Flixbus sikere töretlen, egyre többen választják ezt a megoldást utazásaikkor. A kedvező árak és az egyszerű, kényelmes utazás lehetősége már százmillió embert meggyőztek, egyszer Neked is érdemes lehet kipróbálni a zöld buszokat!

További cikkek
Top