BGE
2019. 05. 12. - Márkus Bálint

Testvérháború: Adidas és Puma

 

Adidas és Puma, erről a két márkáról már biztosan mindenki hallott életében. A sportkultúra és a streetwear divat két majdhogynem legmeghatározóbb cége. Sok- sok éve új, innovatív megoldásokkal próbálják egymást felülmúlni. A két cég történetét azonban kevés ember ismeri igazán.

Menjünk is vissza 1920-ba, amikor is egy bizonyos német fiatalember, Adolf Dassler, apja cégét átvéve sportcipőket kezdett el gyártani, majd 1924-ben csatlakozott hozzá testvére, Rudolf Dassler, és megalapították saját cégüket “Dassler Fivérek” néven. Eláruljuk, hogy e két férfi nevéhez köthető ez a két mai cégóriás. Kezdetben a futball cipők gyártásával foglalkoztak, és ők készítették először a szögekkel ellátott stoplis cipőket. A testvérpár cége először akkor kapott világszintű figyelmet, amikor is az 1936-os olimpián az amerikai futó, Jessie Owens a Dassler fivérek cipőjében versenyzett, ahol a futó 4 aranyéremmel térhetett haza.

A testvérek viszonya a második világháború idejében romlott meg, folyamatos harc volt köztük a cégen belül és az akaratuk érvényesítése miatt nem tudtak egyetértésben élni. Így következett be, hogy az 1940-es évek végén Rudolf Dassler kivált a cégből, majd létrehozta a Puma céget. Adolf pedig közös vállalkozásukat Adidas néven vitte tovább, védjegyévé téve a cipők oldalán lévő három csíkot. A két fivér ezek után életük végéig nem álltak szóba egymással, miközben cégük egymástól pár száz méterre helyezkedett el. Az évek során az Adidas bizonyult sikeresebbnek, ezt is mutatja, hogy az 1954. évi labdarúgó világbajnokságon a német nemzeti válogatott Adidas cipőkben szerepelt és innentől rendszeresen az Adidas vált a német sportkultúra fő szponzorává. A két testvér további versengésének eredményeként a két cég már nem csak sportcipők, hanem a sportruházat és a sportkiegészítők gyártásával is elkezdtek foglalkozni.

A két vállalat napjainkban is hihetetlen mértékben gyarapszik és fejlődik, havonta jelennek meg új kollekciók. A fő fókusz még mindig a sportszergyártásban rejlik, ám már a divatvilág felé is régóta nyitott a két társaság. Jelentős figyelmet kaptak a kollaborációk, melyek sportolókkal vagy sztárokkal való együttműködésként jönnek létre, cipők vagy ruhák formájában. Az Adidas évek óta kapcsolatban van számos sportolóval, ezek közül is a legkiemelkedőbb talán az ötszörös aranylabdás Lionel Messi, vagy akár a 2018-as NBA év játékosa, James Harden. Az utóbbi években a legnagyobb figyelmet mégis a Kanye West által létrehozott Adidas Yeezy cipőlánc kapta, amelyek legfőképpen az utcai divatkultúra felkapott darabjai lettek. A Puma is számos sportolóval és sztárral van kapcsolatban, mint például az Atletico Madrid játékosa, Antoine Griezmann, a világhírű énekes, Selena Gomez, a régi idők brazil sztárja, Pelé, a sokszoros olimpiai bajnok futó, Usain Bolt és még sokan mások.

Úgy tűnik azonban az utóbbi időben az Adidas mégis túlszárnyalja a Pumát, ez onnan is látszik, hogy a legnagyobb verseny a Nike és az Adidas között zajlik. A legtöbb szponzorációja ugyanis az utóbbi két cégóriásnak van, míg a Puma kissé lemaradva a harmadik pozíció körül lehet. A divat és a trendek változásával azonban nagyon egyszerűen lehet feltörni a piacon, az új technológiák szintén forradalmasítják a sportot és a hétköznapi viseletű cipőket. Az utóbbi időben azonban ebben is az Adidas dominál, legfőképpen a boost technológia megalkotásával, amely egy szivacsszerű puha anyag, ezzel nagy kényelmet nyújt mind a sportoláshoz, mind az utcai viselethez.

Az Adidas és a Puma rendkívüli befolyással bír a világra nézve, emberek milliói vásárolják termékeiket és bármilyen új kollekciót jelentetnek meg, az mindenképpen eléri a célközönséget. Kezdetben még csak pár cipőmodellt forgalmaztak, klasszikus fekete-fehér színekben, ma pedig az ipar odáig fejlődött, hogy modellek százai érhetőek el ezen két márka polcain, mindenki ízlésének és kényelmének megfelelően tud modellt és színt választani. Így lett tehát egy testvérpár küzdelméből az Adidas és a Puma cégóriása a világ két szinte leginnovatívabb sport és divatmárkája.

 

További cikkek
Top