Kultúra
2020. 09. 21. - Viktor Nagy

Techno történelem: Berlin

Cikksorozatunk következő részében a techno szülővárosa, Detroit után, a műfaj fővárosának számító Berlinbe invitálunk titeket egy rövid utazásra, amely során szeretnénk bemutatni mi vezetett odáig, hogy manapság a stílus szerelmeseinek nagy része álmodik róla, hogy hosszabb vagy rövidebb időre elmerüljön a berlini forgatagban és meglátogassa a kultikus helyeket, illetve számára eddig ismeretlen helyeken merüljön el a techno nyújtotta örömökben.

Történetünk 1989 november 9-én kezdődik, amikor is egy élő sajtótájékoztató keretein belül Guenter Schabowski egy kisebb bakizásnak köszönhetően bejelentette, hogy a keletnémet polgárok utazhatnak nyugatra mégpedig azonnali hatállyal. Hivatalosan másnaptól lépett volna érvénybe a határozat, azonban a bejelentés hatására akkora tömeg indult meg a Berlini falhoz, hogy átkeljen a határon, hogy nem tudtak mit tenni, muszáj volt megnyitni a határt. Ezzel a lépéssel elkezdődött a II. világháború vége óta szovjet megszállás alatt álló Kelet-Németország egyesítése Nyugat-Németországgal.

A techno mozgalomnak eleve fontos üzenete volt a szabadság és egység, ám ebben a politikai környezetben ez még nagyobb hangsúlyt kapott. A másik fontos tényező, ami segítette az irányzat térnyerését, hogy a szovjetek bukása után rengeteg elhagyatott gyárépület, bunker, földalatti állomás és egyéb hatalmas romos objektum maradt kihasználatlanul és mi mással lehetne ezeket a területeket megtölteni, mint az eleve ilyen környezetben megszületett új művészeti irányzattal, a technoval. Eleinte ezeken az illegálisan szerveződött raveken még nagyobb hangsúlyt kaptak az acid house és house lemezek, ám a volt keletnémetek ennél keményebb, indusztriálisabb körítésre vágytak, így egyre nagyobb teret kapott az ekkor még mindig gyerekcipőben járó techno. A másik fontos mozzanat, ami sokat hozzátett a fejlődéshez, hogy a németek bevonták a mozgalomba a divattervezőket is és elkezdett megjelenni az egyedi öltözködés ezeken a rendezvényeken, valamint egyre nagyobb hangsúlyt kapott a vizuális körítés és különböző vetítésekkel fényekkel és füsttel kísérleteztek az élmény fokozásának érdekében.

A fontosabb mérföldkövek közül az egyik ha nem a legnagyobb a Dr.Motte és barátnője Danielle de Picciotto által 1989-ben útjára indított Love Parade. A Love Parade alap ötlete az volt, hogy rendeznek egy politikai demonstrációt aminek a fő üzenete a béke elérése a szereteten és zenén keresztül. Az első rendezvényen nagyjából 150 fő vonult a kamionokról szóló zenére és még abszolút fogalmuk sem volt, hogy hová tart ez a kezdeményezés. A fordulópont az 1991-es „My House Is Your House And Your House Is Mine” mottójú kiadás volt, amikor már 6000 résztvevő vonult Berlin utcáin. Azonban nem a résztvevők száma miatt fontos ez az év, hanem ez volt az első esemény, amikor az ország különböző városaiból érkező techno fanatikusok egyesültek és elkezdték közösen építeni tovább ezt a szubkultúrát. Az egyes városok különítményei ezután rendszeresen vendégeskedtek egymásnál és szívták magukba a különböző értelmezéseit a stílusnak. Az 1999-es kiadáson már másfél millió ember vett részt és inspirált elképzelhetetlen mennyiségű művészt.

A másik fontos bástyája a techno fővárossá válás folyamatának a Tresor club és kiadó volt, ahol már az elején vendégül látták a detroiti nagyokat és elkezdődött a kölcsönös inspiráció a különböző előadók között. A kiadó eközben igyekezett a legaktuálisabb művészek munkáit kiadni és biztosítani az újabb és újabb zenéket, amikkel fel lehetett robbantani a táncteret. A klub rezidensei közül külön kiemelendő Ellen Allien, aki később megalapította saját kiadóját BPitch Control néven ahol pl. Paul Kalkbrenner Berlin Calling című filmjéhez írt zenéje is megjelent. Ha már a városhoz köthető ikonikus előadóknál tartunk, akkor semmiképpen sem hagyhatjuk ki személyes kedvencemet a Berghain rezidensét és a Klockworks kiadó alapítóját: Ben Klockot, őt azért is szeretném külön megemlíteni, mert a szemfülesebbek idén nyáron itthon is meghallgathatják a produkcióját, ami mindig élményszámba megy. Ha már kiadóknál és előadóknál járunk, akkor fontos még a Hard Wax lemezboltot is megemlíteni, ami biztosította a DJ-k ellátását a megfelelő lemezekkel és olyan ikonikus emberek voltak a csapatában, mint Dj Hell vagy Marcel Dettmann.

Lehetetlen lenne minden helyet, előadót és fontos eseményt felsorolni, ami odavezetett, hogy Berlin lett a techno fővárosa, de ez nem is volt cél, ugyanis pont az a szépsége ennek a városnak és a művészetének, hogy mindenki megtalálhatja a neki valót és végtelen lehetőség van a további kutatásra újabb és újabb élményekért. Szóval, ha lehetőségetek lesz meglátogatni a várost, akkor a legjobb, amit tehettek, hogy a kötelező Berghain, Tresor , about blank szentháromságon kívül igyekeztek minél több ismeretlen helyet felkeresni és új élményekkel gazdagodni. Búcsúzóul pedig szeretném még nektek megemlíteni a kedvenc berlini kiadóm, az Ostgut Ton-t, illetve megosztani veletek egy mixet, amiből kiderül, hogy a veterán előadók mennyire jól tudnak együttműködni az új arcokkal ezzel is bizonyítva, hogy nagyon szép évek következnek a techno szerelmeseinek. 

További cikkek
Top