BGE
2020. 10. 10. - Erki

Társadalmi Dilemma

A hetekben a szemem elé került az 1 óra 34 perces tech doku, The Social Dilemma címen. A Netflix algoritmusa megállás nélkül ajánlgatta nekem a kezdőképernyőn, 98%-os match-el. Gyakorlatilag már zavart, hogy mindenhol ezt a film látom, mondom, jól van, nézzük meg mit megy. Spoiler alert!

Töretlen népszerűségnek örvend a dokumentumfilm (IMDb Top 1 – Dokumentum kategóriában), amióta megjelent, közel egy hónapra visszamenőleg, 2020. Szeptember 9-ére tehető a hivatalos amerikai debütálás. Minek köszönhető ez a nagy siker? A téma is nagyon eredeti és rettentően aktuális, 2020-ban mindenki a telefonjához, illetve a közösségi médiumokhoz van nőve. Azt is érdemes hozzátenni, hogy az alábbi mű, a csúf, sötét igazságot mutatja be, ahogyan kihasználnak minket, ezek az alkalmazások, honlapok, platformok és felületek. Utolsó sorban muszáj megemlíteni, hogy nem lehet belekötni az információk átadásába, ugyanis ex-fejlesztők, volt munkatársak nyilatkoznak, így mindenképpen hitelesnek mondható.

The Social Dilemma Isn't Shocking, But it Does Bring the Privacy Issue From  Geeks to the Masses

A kaliforniai Szilícium-völgyben született tech vállalkozások közül számtalan megtalálható a legértékesebb cégek listájában, többek között gazdasági szempontból is a legnagyobb profitot állítják elő ezek a vállalatok. De hát tényleg, nélkülük most nem tudnánk minden hírhez hozzájutni egy szempillantás alatt vagy akár lepuskázni az adott ZH-t a netről. Ez egy pozitívum, amit felsoroltam, azonban bőven vannak negatív dolgok is, természetesen, hiszen az érmének két oldala van.

„A történelem során még nem volt olyan, hogy ötven tervező, húsz és harmincöt év közötti fehér férfiak Kaliforniában, olyan döntéseket hoznak, amik kétmilliárd életre lesznek hatással. Kétmilliárd ember gondolatait fogják befolyásolni, csak mert egy tervező a Google-nél megmondta, hogyan fognak működni az értesítések, amire minden reggel ébredünk. És a Google dolgozóiként morális felelősségünk megoldani ezt a problémát.” – Tristan Harris, a Gmail egyik fejlesztője.

A doku két szálon fut, első sorban a múltbéli folyamatokról beszélnek a fejlesztők, csakhogy egy-két szereplőt említsünk: Bailey Richardson az Instagram legkorábbi csapatának volt tagja, Lynn Fox az Apple-nél ex-PR igazgató, illetőleg Justin Rosenstein a Like gomb megszületésénél volt jelen. Második szál, pedig egy fiktív fiatalokról szóló történet, iskolába járnak, próbálnak kapcsolatot kialakítani a másik nemmel, habár a közösségi média nagyon nagy részben befolyásolja ezeknek a menetét.

YS Learn] Are we hooked to our gadgets or are our gadgets hooked to us? The  Social Dilemma

Több ezer programozó és fejlesztő tudatosan olyan felhasználói felületet hozott létre, amitől szó szerint addikció alakul ki, ezen kívül minden egyes mozdulatunk meg van figyelve: milyen posztokat olvasunk, kire keresünk, kiket kedvelünk, hány másodpercet tekintünk meg egy videóból, minden. A monitorozások alapján kerülnek a hírfolyamunkra a posztok megjelenítésre, de ez a reklámokra is igaz. Ha két személy magatartása és érdeklődési köre 100%-ban megegyezik, még akkor sem kapjuk, ugyanazokat a bejegyzéseket, nagyon sok mindentől függ ezen kívül, például lokáció, kor és még lehetne sorolni. Nagy részben a pszichológiánkra vannak hatással a bizonyos funkciók, legyen szó a Like gombról vagy arról a három pontról, ami hullámzik, ha valaki éppen válaszol nekünk egy privát beszélgetésben. Egy Like a képünkre és az agyunk úgy fogja fel, mintha megajándékoztak volna minket, három hullámzó pont, ami ott tart minket a képernyőnél, ugyanis alig bírjuk kivárni, hogy az adott illető, hogyan reagál. A figyelmünk az érték, a felhasználó meg a termék. A cél, hogy minél több időnket adjuk át az adott tartalomnak. Azért szükséges a sok megfigyelés a cég által, hogy ez a folyamat maximálisan automata legyen.

Ebbe a csapdába még, az a bizonyos személy, aki megalkotta az adott funkciót, is beleesik. Rendkívül jó példákat hoztak a rendezők, hogy miért depressziósak a fiatalok, miért nem bírják az okos eszközt békén hagyni, ha jön egy értesítés, ráadásul miként befolyásolható a politika.

The Social Dilemma-t a Netflix-en meg tudjátok tekinteni, akár magyar felirattal is.

További cikkek
Top