BGE
2018. 11. 14. - Mohácsi Anita

Meghalt Stan Lee, a Marvel atyja

 

Tudtuk, hogy bármikor eljöhet ez a nap, mégis nehéz elhinni, hogy a Marvel ikonikus arca, akinek rengeteget köszönhet a geek kultúra és a képregényvilág, már nincs közöttünk. Stan “The Man” Lee, a Marvel Comics nyugalmazott elnöke, a képregényrajongók ikonja és cameók koronázatlan királya 95 éves korában távozott az élők sorából. 

Stan Lee történetét sokan ismerjük: Lee Stanley Lieber néven született, szegény családban nőtt fel Bronxban. Már tizenhét évesen belépett a képregények világába 1939-ben, ugyanis a nagybátyjánál kezdett el dolgozni a Timely Comics-nál. Lee álma az volt, hogy írjon egy “nagy amerikai regényt”, és már a kilépést fontolgatta, amikor szeretett felesége meggyőzte őt, hogy adjon a szakmának egy utolsó esélyt. Így a ’40-es éveiben Lee megalkotta a Fantasztikus Négyest, amely határozottan beindította a Marvel képregényeket. Jack Kirby és Steve Ditko művészekkel hős után hőst hoztak létre, többek között napjaink legnépszerűbbjeit: Pókembert, Doctor Strange-t, az X-Ment, Vasembert, a Hulk-ot, Fenegyereket és még megannyit, miközben a Marvel Comics kis kiadóból nagy vállalattá nőtte ki magát, ő pedig végigcameózta a stúdió szinte minden filmjét.

Lee – nem kis részben felesége, Joan Clayton Bocock Lee nógatására – teljesen új alapokra helyezte a szuperhősöket, akik a DC Comics füzeteiben makulátlan, emberfeletti, tökéletes lényekként jelentek meg. Nála ilyen karakter nem fordult elő, minden szereplőnek van mélyen emberi oldala és problémája is, legyen az egy pókcsípés után a háztetőkön rohangáló tini, vagy a dühében zöld szörnyeteggé változó tudósember. Első nagy sikerét Jack Kirbyvel közösen, a Fantasztikus Négyessel érte el, ezt követték szépen sorban a többiek, a már említett hősök mellett Thor, vagy a Bosszúállók nevű szupercsapat, ahol az a figura is szerepet kapott, akivel először foglalkozott: Steve Rogers, azaz Amerika Kapitány.

Alkotói módszere, amit később Marvel-módszernek neveztek el, az volt, hogy a rajzolóval közösen ötleteltek a sztorin, majd ő írt egy szinopszist, a művész megrajzolta a történetpaneleket, Lee pedig beírta a szöveget a buborékokba és a panelekbe. A közös munka persze nem mindig volt zökkenőmentes, Lee és Ditko is magáénak mondja Pókembert, és mindkettőjüket íróként tüntetik fel a Pókember-filmeken és animációs sorozatokon. A Marvelnél az is a módszer része volt, hogy amit alkottál, az a cég szellemi tulajdonává vált, így Lee egyetlen karaktere után sem kapott jogdíjat. A Marvel-filmek előtt animációs Pókember-sorozatban tűntek fel a hősei először (1967-1970 között az ABC televízióban), majd a nálunk is vetített The Incredible Hulk (1977-82 a CBS-en) amiben Lou Ferrigno testépítő volt a nagydarab, dühös, zöld “izé”.

Az általa alkotott szuperhősök azért is örvendenek máig nagy népszerűségnek, mert Lee a különleges képességek mellett emberi tulajdonságokkal ruházta fel őket, ezzel még közelebb hozva őket az olvasókhoz. Továbbá Lee-nek abban is nagy szerepe volt, hogy a hetvenes években komolyabb és komplexebb témák is megjelenhettek a képregényekben, mert nem elégedett meg a gyerekek felszínes szórakoztatásával.

Később a szórakoztatóipar egyéb területeit is sikerült meghódítaniuk, kezdve a televíziós rajzfilmsorozatokkal, majd később az élőszereplős mozifilmekkel.

A Marvel Entertainment-et 2009-ben vásárolta meg a Disney, majd a 2012-es Bosszúállókkal végképp eljött a szuperhősfilmek virágkora, ami azóta is kitart. Lee életkora ellenére sosem veszített az energikusságából és a lelkesedésből, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a Marvel Moziverzum eddigi összes filmjében feltűnt egy cameo-szerep erejéig.

Nélküle nem csupán a képregények világa és Hollywood lenne sokkal-sokkal szegényebb, de a fantáziánk is. Nyugodjék békében!

További cikkek
Top