BGE
2019. 12. 08. - Hegyi Péter

Ilyen volt a Black Friday külföldön és itthon

Idén is rengetegen várták világszerte november utolsó péntekjét, a Black Fridayt, mikor is óriási kedvezményekkel juthatunk hozzá a legkülönbözőbb termékekhez. A számítástechnikai kütyüktől kezdve, a társas- és gyerekjátékokon át, egészen a ruhákig szinte bármit akciósan vásárolhatunk meg ezen a csodás napon. A vásárlás ünnepe idén november 29-ikére esett, a shopping láz pedig hazánkban sem maradt el, de nem ártott résen lenni az akcióvadászat közben.

Míg Nyugat-Európában vagy az angolszász országokban valóban elképesztő kedvezményeket foghatunk ki, ráadásul sokszor prémium kategóriás termékekre, Magyarországon sajnos sok webáruház próbálja meg átvágni vásárlóit. Ez az oka annak, hogy külföldön szinte mindig pozitív visszhangja van a Black Fridaynek, de hazánkban az elmúlt években sok fogyasztó elégedetlen volt az akciókkal. Hasonlóan történt idén is, lássuk a részleteket!

Mind Európában, mind pedig az Egyesült Államokban (a Fekete Péntek hazájában) évről-évre egyre nagyobb sikere van a leárazásoknak. Ennek megfelelően az idei Black Friday rekordot döntött az amerikai online kereskedelemben: egy nap alatt 7,5 milliárd dollár értékben vásároltak az emberek az interneten. Ekkora összeget még soha korábban nem produkáltak az amerikai vásárlók, ennek oka, hogy idén jóval többen maradtak otthon és rendeltek online, és kevesebben mentek el a boltokba. Ez nem is csoda, hiszen az USA-ban óriási tömegek szoktak várakozni az áruházak előtt, az emberek egymást lökdösik, tapossák, hogy megszerezzék a leárazott termékeket. Egy másik ok az okostelefonok drágulása lehet, folyton emelkedő áruk ellenére töretlen sikernek örvendenek ezek a készülékek, ma már el sem tudnánk képzelni nélkülük az életünket. Az idei Fekete Pénteken közel 3 milliárd dollár értékben vásároltak belőlük neten keresztül.

 Külföldön a legtöbb áruház és webshop ténylegesen csak november 29-én hirdette meg akcióit, szemben az itthoni trenddel, miszerint gyakran november teljes utolsó hetében vagy akár még korábban elérhetőek voltak a csökkentett árak. Ez magában még nem jelentene gondot, de sok bolt nem teheti meg, hogy hosszútávon lemondjon a profit egy részéről, ezért különböző trükköket alkalmaznak. Az egyik ilyen átverés, hogy a Black Friday akciót megelőző napokban irreálisan magasra emelik a termékek árát, majd ebből az árból adnak 50–70% kedvezményt. Az így képzett ár a valós piaci árnál kevéssel olcsóbb. Ezzel a jelenséggel találkozhatunk az eMAG webshopjában is. Kártyafüggetlen iPhone 11-et 901.700 forint helyett 650.000 forintért (piaci ára kb. 580.000 forint), Hugo Boss parfümöt 92.672 forint helyett 28.426 forintért (piaci ára kb. 20.000 forint) rendelhetünk tőlük. Az eMAG azzal hárítja a panaszokat, hogy az adott hirdetések nem a sajátjaik, hanem a marketplace szolgáltatásukat igénybe vevő, más cégeké, így az árukra nincsenek befolyással. Ezt a Gazdasági Versenyhivatal is megerősítette. Egy másik trükk, mikor a csábító árak mögött nincs raktárkészlet. Egy-egy kereskedő kirívóan alacsony árakkal csalogatja a vásárlókat a weboldalára, ahol aztán kiderül, az adott termék nem elérhető. Ilyenkor a legtöbb ember körülnéz a weboldalon és könnyen találhat magának egy másik akciós terméket, amit meg is rendel. Az is előfordulhat, hogy a megrendelt termék valójában csak később elérhető az üzletnél, ezért az eladó nem tudja tartani az ígért szállítási határidőt. Arra is akad példa, hogy egy bolt csak egyetlen napra hirdeti meg az adott akciót, ám később újra és újra ugyanúgy csökkenti az adott termék árát.

A fent említett módszerek mindegyike büntetendő. Évek óta panaszkodnak a hazai vásárlók, de eddig semmilyen hatósági következménye nem lett a csalásoknak. Idén novemberben azonban fogyasztóvédelmi eljárás indult a megtévesztő hirdetések miatt. Több mint kétezer webáruházat ellenőriztek a fogyasztóvédelem munkatársai. A becsalogató hirdetések, a szállítás, az árképzés és a termékek rendelkezésre állása kapcsán is találtak visszás helyzeteket. Cseresnyés Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára úgy gondolja, ezen intézkedésekkel jelentősen sikerült visszaszorítani az ismételt jogsértések számát.

Hogy valóban így van-e, arra csak a jövőben kapunk biztos választ, de addig is nem árt odafigyelni a karácsonyi akciókra és megbizonyosodni róla, hogy az általunk kinézett ajándék biztosan raktáron van és tényleg olcsóbb, mintha máshol vesszük meg. Kellemes karácsonyi készülődést kíván a Külker Online csapata!

További cikkek
Top