BGE
2019. 04. 17. - Krisztina Boda

Ikea-családi cégből világvezető vállalat

 

Cikkünk azt mutatja meg, hogy hogyan vált a dél-svédországi erdőségekből induló IKEA hat évtized alatt világszerte 40 országban áruházakkal rendelkező kereskedővé. Menjünk picit vissza a kezdetekig, egészen 1926-ba, amikor az alapító, Ingvar Kamprad megszületett Smaland tartományban, Dél-Svédországban. Már gyerekkorában is tudta, hogy egyszer saját üzletbe kezd. 

1920-as évek

5 éves korában Ingvar a szomszédoknak árult gyufát, majd később messzebbi helyekre is elbiciklizett és ott értékesítette tovább őket. Rájött, hogy alacsonyabb áron tudja megvenni nagy tételben és egyesével el tudja adni őket, így jobb profitot tudott magának teremteni. Ezek után más termékeket is árult, mint például üdvözlőkártyákat vagy karácsonyfa díszeket, később pedig a golyóstoll és a ceruza is felkerült erre a listára.

1940-es és 50-es évek

17 évesen Ingvar pénzt kapott apjától sikeres tanulmányai miatt, amit az IKEA megalapítására szánt. Vállalkozói gyökerekre tört és az IKEA-t a bútorkereskedelem felé vezette. Az “IKEA” név az alapító monogramjából (I.K.) és Elmtaryd (E), vagyis a farm, valamint Agunnaryd (A), vagyis a falu, ahol Ingvar felnőtt, kezdőbetűiből tevődik össze. Ez volt az az időszak, amikor megalkotta az összeszerelhetőséget, előtérbe helyezte a hirdetés fontosságát, amihez kitalálta a katalógusos rendszert, valamint a bemutatótér koncepcióját is, amivel még több emberhez jutatthatta el termékeit.1958-ban nyílt meg az első IKEA áruház Älmhultben, és ez után egyenesen felfelé ívelt az üzlet népszerűsége.

1960-as és 70-es évek

Megnyíltak az első IKEA áruházak és formálódott a koncepció. Ezek után megjelentek a slágertermékek, mint a POANG szék vagy a BILLY könyvespolc. Elkezdődött a terjeszkedés, világszerte jelentek meg IKEA áruházak, például  Svájcban, Ausztráliában és Dániában.1960-ban nyitották meg az első IKEA éttermet Älmhultben, amely nagy sikereknek örvendett, mivel senki sem tudott ellenállni a húsgolyóknak, vagy a barna mártásnak.

1980-as évek 

Az IKEA gyorsan és magabiztosan terjeszkedett az Egyesült Királyság vagy USA felé is. Bővült a klasszikus slágertermékek köre a LACK asztallal és a KLIPPAN kanapéval. 1984-ben jelent meg az IKEA FAMILY kártya, amely nem csak kedvezményeket biztosít, de a vásárlás utáni nyugtákat is eltárolja, amelyet később termék visszavételnél használni lehet, így nem szükséges a blokkot megőrizni vásárlás után. 1986-ban Ingvar visszavonult a csoport vezetéséből, így átvette Anders Moberg az elnöki és vezérigazgatói pozíciót. Az IKEA lassan a ma is ismert formát ölti.

1990-es évek

Az IKEA egyre csak növekedett. A családok igényei kerültek előtérbe, ezért bevezették a gyermekbútorokat és olyan koncepciókat találtak ki, amelyekkel az otthoni háztartás még kényelmesebbé vált. Megalakult az IKEA Csoport, amely a cégen belüli környezetvédelmi és társadalmi megfontolásokra éleződött ki. Ezek után megszületett az IKEA első környezetvédelmi politikája, azzal a céllal, hogy a cég és a dolgozói felelősséget vállaljanak a környezetük és az üzlet minden területéért. 1990-ben megnyílt Magyarországon is az első IKEA áruház. 1997-ben megnyitotta a cég az internetes felületét is, hogy még több vásárlót vonzzon be. 1999-ben újabb vezérigazgatója lett az üzletnek, Anders Dahllvig személyében.

2000-es évek 

Az IKEA még több piacon jelent meg, mint például Oroszországban és Japánban. A hálószoba és a konyhabútor választék bővült és próbálták összehangolni különböző lakberendezési ötletekkel. 2002-ben elindult az IKEA Recovery, amit 100 európai IKEA áruházban vezettek be, hogy inkább a visszavitt bútorokat megjavítsák és újra kedvezményesen eladják, ahelyett, hogy kidobnák őket. 2006-ban pedig megjelent az IKEA FOOD, amelyet gyakorlatilag a vásárlók otthonukban is el tudnak készíteni.

Összességében az IKEA arról szól, hogy egy kis ember mert nagyot álmodni, és felépített egy egész birodalmat, amely még egy jó ideig, vagy akár örökre fent marad és folyamatosan fejlődni fog.

További cikkek
Top