Gazdaság
2019. 01. 23. - Ádám Bánóczki

Hogyan indítsuk el Startup vállalkozásunkat?

 

Kétségtelenül mára korunk egyik divatos kifejezésévé vált a Startup, mint fogalom, amellyel számtalan helyen és felületen találkozhatunk. Nehezen definiálható, mivel rengeteg módon került már az idők során megfogalmazásra, mégis talán a legelfogadhatóbb forma szerint „Nagy növekedési potenciállal bíró, innovatív vállalkozásként” lehetne definiálni a kifejezést, amely manapság komoly hírnévnek örvend a felnőttek és a fiatalok körében egyaránt.

Mitől lesz a vállalkozásod Startup?

5 érdemi tényező van, aminek minden esetben meg kell felelni, hogy a vállalkozásod Startupnak minősíthető legyen. Az első és talán legfontosabb, amiről beszélnünk kell, az nem más, mint az előbbiekben is említett innovációs képesség, aminek a lényege az, hogy vállalkozásunkkal valami újra/újításra kell törekednünk, akár termékről vagy esetlegesen egy szolgáltatásról legyen szó. Második helyen fontos tényező még a növekedési képesség. A célközönséged csak egy konkrét szektort érint, és kisebb számban van jelen a piacon? Ez sajnos ellentmond a Startup fogalmának. A hosszú távú tervek és a megfontolt lépések helyett inkább robbanásszerű előrehaladásra kell építeni a stratégiánkat, és minél hamarabb, minél nagyobb részben kell meghódítani a piacot. Mindezek után a folytatás elengedhetetlen része a nemzetközi piacképesség. Startupként nem elégedhetünk meg a hazai piaccal, mindenképp a globális hálózat kialakítására kell elsősorban koncentrálnunk módszereink kivitelezése során. Ezek után már nem lehet meglepő, hogy mindenképp beszélnünk kell a magas kockázati faktorokról. A jelentős innovációs célok egyik alapfeltételét képezi, hogy képesek legyünk vállalni jelentősebb kockázatot is más induló vállalkozásokhoz képest, és tudni kell igazodni az egyszerre több piacon való megjelenéshez is. Amit pedig végül, de nem utolsó sorban meg kell említenünk, az nem más, mint a közösségi jelleg. Zárkózott viselkedés és gondolkodásmód? Na ez az, ami Startupként teljesen elképzelhetetlen. Semmiképp nem tekinthető zárkózott szervezetnek, mivel folytonos kapcsolatot kell tartania a piaccal és az őt körülvevő világgal. Nem is feltétlen partnerekkel veszi körül magát, inkább azt mondhatnánk, hogy egy nagy, korlátlan közösség tagja.

Hogyan is vágjunk bele?

Ha a fenti tényezők mindegyikét tudomásul vettük, rátérhetünk a folyamatra, ami az elinduláshoz szükséges elengedhetetlen lépéseket tartalmazza. Mindenekelőtt kell egy olyan új, innovatív ötlet, ami az egész alapját adhatja, és amire felépíthetjük vállalkozásunkat. Viszont fontos, hogy akármilyen ötlet vagy elgondolás van a birtokunkban, először meg kell győződnünk róla, hogy vannak-e mások is, akik igényt tartanak erre az elképzelésre, vagy lehetünk-e újítók a piacon. Muszáj különféle emberekkel beszélned arról, hogy ők miként értékelik az elgondolásodat (nyilván itt főleg a célközönséged véleménye számít). Ha ezeknek az elméleti részén túl vagy, igazából még csak innentől lépsz be az egész sűrűjébe. Kell egy ütős üzleti modell és egy versenyképes pénzügyi terv, rá kell jönnöd arra, hogy mik, azok az előnyök, amiket felmutathatsz, és amivel érdemben kiütheted a piacon jelenlévő versenytársaidat. Miután az elgondolás teljesen kész, és a fejedben már minden stabilan összeállt, szükséged lesz egy nyerő csapatra, akikkel mindezt kivitelezheted. Elengedhetetlen, hogy úgy válogasd össze őket, hogy szakértelmet tudjanak nyújtani ahhoz, amibe belevágtál, és ne szimpátia alapján akard összehozni ezt a brigádot. Ugyanúgy, mint minden ötletnek, a csapat tagjainak is egyenként fontos részét kell adnia a nagy, egységes gépezetnek. Ha úgy érzed a fenti pontok mindegyikét kipipálhatod, és mindezeken túljutottál, akkor már csak egy dolgod van hátra: Jöhet a megvalósítás és a kemény munka! Szóval hajrá!

A leírt és összefoglalt tényezők mindegyike elengedhetetlen ahhoz, hogy megvalósítsd a Startupba vetett álmaid, mégis a legfontosabb tényező a végére maradt. Mindez csak akkor valósulhat meg, és akkor jöhet létre, ha mersz vállalkozni, és mersz belevágni, hogy megvalósítsd az ötletet, ami a te fejedből pattant ki. Kezdetben hazánkban és Európában sem volt igazi neve és kultúrája a dolognak, inkább csak Amerikának volt meg ebben a vezető szerepe, mégis pár év elteltével világméretű jelenséggé vált, és egyre több helyen találkozhatunk ezzel, és ki tudja meddig fogja tudni még kinőni magát, és milyen jelentőséggel bír majd a jövőben.

 

További cikkek
Top