Gazdaság
2019. 10. 24. - Kovács Tímea

A Thomas Cook csőd és hatásai

 

Szeptember végén a legrégibb brit utazási iroda, a Thomas Cook jelentett csődöt és azonnali hatállyal beszüntette tevékenységét. Ennek köszönhetően több százezer utasa, akiknek az oda és visszaútját is az iroda biztosította volna, már nem tudott hazajutni. Ez nem csak hatalmas kellemetlenséget jelentett az utasok számára, de egy igen költséges hazaszállítási folyamatot is igényelt.

A brit polgári repülésügyi hivatal (CAA) ekkor hozzátette, hogy azonnal hozzákezd a Matterhorn nevű, már korábban kidolgozott készenléti tervezethez, a Thomas Cook szervezésében külföldön tartózkodó 160 ezer brit utas hazaszállítására. Az elmúlt két hetében eddig 140 718 utas térhetett vissza Nagy-Britanniába 679 bérelt járattal. A CAA tájékoztatása alapján az utolsó 24 járattal, melyek vasárnap indulnak, nagyjából további 4800 utas tér haza; az utolsó gépek várhatóan hétfő hajnalban szállnak le Nagy-Britanniában. Az 1841-ben Thomas Cook üzletember által alapított cég világszerte 22 ezer, Nagy-Britanniában 9 ezer alkalmazottat foglalkoztatott, továbbá egy légitársaság is a cég tulajdonában áll, ami 94 repülőgépből áll. Mivel nemcsak az utazási iroda, de a légitársasága is beszüntette tevékenységét, a brit kormány megbízásából a brit repülési hivatal által bérelt repülőgépekkel gyakorlatilag légihidat létesített az utasok hazaszállítására. A cég hónapok óta köztudottan pénzügyi gondokkal küszködött; a március 31-én zárult félévről, 1,5 milliárd font (570 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett. Az eddigi hasonló jellegű műveletekhez képest ez volt Nagy-Britannia történelmében a legnagyobb. Ez a program azokra a brit utasokra volt érvényes, akik a Thomas Cook irodával kötött szerződés alapján ebben a két hétben tértek volna haza. A kiadott közlemény alapján ezeket az utasokat az utazási szerződésükben szereplő eredeti hazatérési időponthoz minél közelebb eső időben szállították haza járulékos költség nélkül.

A brit kormány hétfő hajnalban telefonon megkeresve arra intette a csődbe ment céggel leszerződött külföldön tartózkodó turistákat, hogy üdülésüket ne szakítsák meg, és ne menjenek ki a helyi repülőtérre anélkül, hogy ellenőriznék az őket hazaszállító járat indulási időpontját. A brit polgári repülésügyi hivatal közölte, hogy felveszi a kapcsolatot a Thomas Cook utasai számára szállást nyújtó hotelekkel, amelyeket biztosít arról, hogy a szállásköltségeket a brit kormány az ilyen esetekre szolgáló biztosítási keretből finanszírozza. Még a csőd kihirdetése előtt az egyik tunéziai szállodában a személyzet egy időre gyakorlatilag foglyul ejtette a Thomas Cook utasait, követelve szállásköltségük kifizetését. A szálloda vezetése közölte: attól tartott, hogy az utazási irodától nem kapja meg a szállásdíjat. A brit repülésügyi hatóság kijelentette, hogy továbbiakban azokra az utasokra, és kártérítésükre fekteti a hangsúlyt, akik a Thomas Cook csőd miatt törölt 360 ezer külföldi üdülésre fizettek be. Ez azokra az utakra vonatkozik, amelyek a brit kormány által kidolgozott, és a brit repülésügyi hatóság által felügyelt pénzügyi védőmechanizmus (ATOL) hatálya alá esnek. A Thomas Cook brit utasainak hazaszállítása igen költséges folyamat volt, a brit kormány becslése szerint 100 millió fontba, azaz több mint 37 milliárd forintba került, vagyis kétszer annyiba, mint amennyibe a Monarch brit légitársaság csődje után végrehajtott művelet került.

Védi az utasait a Neckermann

A Thomas Cook Csoport leányvállalata, a Neckermann Magyarország, egy egészséges cég, továbbra is folytatja a működését – közölte a Neckermann az MTI megkeresésére hétfőn. Az anyavállalat csődjére reagálva a cég stabilitását bizonyítva taktikát váltott. Az eddigi kaucióbiztosítását lecserélte, és 3,4 milliárd forintos vagyoni megtakarítását készpénzletétbe helyezte, ami az esetleges csőd felmerülésekor fedezi az utasok kártalanítását. Nem véletlen a védekező mechanizmus, hiszen több leányvállalat is a brit utazási iroda bejelentése után csődöt jelentett köztük a vállalat német, osztrák és lengyel leánycégei is. A cég megerősítette: „A Neckermann utasok szállodai tartózkodásának költségeit, illetve hazautazásának azon költségeit, melyek az osztrák anyacég csődhelyzete miatt még nem egyenlítettek ki, illetve amelyeknek kiegyenlítését a külföldi szolgáltatók a kialakult helyzetben bizonytalannak tartották, a biztosító megtéríti a külföldi szolgáltató (pl. szálloda) felé.”

További cikkek
Top