BGE
2021. 02. 28. - Molnár Erik

A Spotify Története

Mi lesz, ha összeadunk egy IT szakembert, egy mérnököt, egy zseniális ötletet és nem kevés tőkét, jókor jó időben? Mondhatjuk, hogy a két svéd úriember teljesen megváltoztatta a világ zenefogyasztási szokásait és egy olyan platformot hoztak létre, ami 2021-re minden egyes ember tudatába beépült és közel 7 milliárd eurós profitot hozott.

Spotify — Stockholm Office Tour

2006-ban járunk, amikor gondolatba került valami olyasmi, ami megkönnyíti a halandó polgárok életét. Maradjunk annyiban, hogy ekkor cseppet másként hallgattak az emberek zenét. Ekkor még a CD-k kelendőek voltak, szóval vagy azt vettük meg vagy letöltöttük iTunes-ról, Beatport-ról vagy Discogs-ról (ezek a mai napig léteznek), azonban itt is ki kellett potom 0,99$-t csengetnünk. A kalózkodás és az illegális zeneletöltések az aranykorukat élték. A két úriember Daniel Ek és Martin Lorentzon rengeteg időt töltöttek egymás lakásában, ugyanis rendkívül frusztrálta őket ez az egész folyamat, hogy meg kell venni a dalokat (mondjuk ez kit nem zavar) és, hogy nehezen lehet új dalokat megtalálni és hallgatni számítógépen. Daniel ekkor már nyugdíjba vonult, mert a másik cége az Advertigo és az előző munkái tömérdek pénzt hoztak neki, ennek ellenére, szeretett volna egy honlapot készíteni, amit nagy szenvedélye ölel körbe. Példaként ott volt a Napster, ami igaz illegális volt, de inspirációnak tökéletes, 2006-ban már az utolsókat rúgta.

How Spotify Makes Its Data-Driven Outdoor Ads, and Why They Work So Well |  Spotify advertising, Billboard advertising, Outdoor advertising

Mik a fő szempontok a Spotify-nál? Jó minőségű zene, rögtön, letöltések nélkül, legálisan. Hogy az ötletet megvalósítsák roppant mélyen bele kellett ásni magukat az UX-be, magyarul a felhasználói élménybe, ami annyit takar, hogy a webdesign folyamatát 100%-ig a felhasználói interakciók szemszögéből nézik. Egy zökkenőmentes zenehallgatási élményt szerettek volna adni a felhasználóknak és azt éreztetni velük, hogy minden zene elérhető egy kattintásra. Csak úgy tudtak versenybe szállni, ha lehető legkiválóbb élményt kapják az egyének havi 10$ fejében. Ha ez nem működik, ennyi erővel le is torrentezheti bárki a számokat ingyen. Sikerült eltalálniuk az emberek igényét és megvalósítaniuk az elképzeléseiket, már az Alpha és Beta verziók idejében nagy sikernek örvendtek, az összes zenei blog róluk beszélt és felhalmoztak elég mennyiségű tőkét, hogy a legjobb mérnököket kérjék fel fejlesztésre. 2008-ban a zenei eladások 17 milliárd dollárral csökkentek, megfelelő idő volt, hogy elinduljon az oldal Svédországban, az amerikai kiadók, mint az EMI, Sony, Universal, Warner nyomban megadta az engedélyeket a dalok felhasználására. Danielnek szüksége volt kiadókra és zenékre a platformjához, a kiadóknak, pedig egy új elérési módra, hiszen látták, hogy a CD-k már kifutóban vannak. Mind a kiadók, mind a Napster egyik feljesztője Sean Parker imádta a lejátszó felületet és bemutatta Daniel-t, egy elég befolyásos embernek. Mark Zuckerberg volt az, akin keresztül el lehetett érni az amerikai kontinenst, viszont, nem ártott, ha először Európát hódítják meg. 2011-ben 10 millió zeneszám volt elérhető, 1 millióan fizettek elő, 7 európai országban, ezzel több 100 millió dollárra duzzadt a bankszámlájuk.

The Best Spotify Playlists Right Now | Complex

Zuckerberggel való kollaboráció után, ahol a későbbiekben beépítették a Spotify-t a Facebook-ba, a Coca-Cola-val, Reebok-al, Sprite-al és még másokkal is történt partnerség. Elérhető volt ingyenesen is a Spotify, amit hirdetésekkel akartak jövedelmezőbbé tenni, azonban pont emiatt vakvágányra tértek és elég sok bevételt elvesztettek. 2013-ban megjelent a mobil-streaming is (eddig csak előfizetéses funkció), ahol nagyon nehéz volt a határt meghúzni az ingyenes és a fizető vendégek között, mivel az ingyenes zenei felültekkel versenyeztek, ebbe beletartoztak a rádiók is. Megoldásként teljesen átdolgozták a Spotify motorját és ezzel jelentősen több előfizetőt nyertek.

2015 óta megállás nélkül vezetik be a hasznosabbnál hasznosabb funkciókat, algoritmusokat. Az E Heti Kaland (Discover Weekly) 30 zeneszámot állít össze minden hétfőn, a hallgató preferenciái, szokásai szerint. Rá egy évre megjelent a Zeneradar (Release Radar), 2017-ben, pedig az Időkapszula (Time Capsule), valamint saját magunk is létrehozhatunk lejátszási listákat kedvenc számainkkal. Mostanra ezek alappillérnek számítanak, amivel óriási közönséget lehet elérni. A mesterséges intelligencia miatt, számtalan adatot monitorozni tud az applikáció, akár csak a Facebook. A szokásainktól, kedvelt zenéinktől függ, hogy miket ajánl a Spotify, szinte mindig igaza van, azonban ennek köszönhetően valamely számokat soha nem fogjuk hallani.

2021-re különböző előfizetések közül tudunk választani: ingyenes, prémium, prémium diák, prémium duó, családi prémium. Ennek köszönhetően 145 millió előfizetőre tettek szert és megannyi kiadóra, zenészre, akik csak ebben a platformban látják a jövőt.

További cikkek
Top