BGE
2020. 02. 26. - Bonnyai Kitti

A Revolut-káosz

A magyar Revolut-felhasználók száma meghaladja a negyedmilliót, tavaly novemberben ünnepelte a cég a 250 ezredik itthoni felhasználóját. Nemrég futótűzként terjedt a hír, hogy a hazai bankok elkezdték a kártyára történő pénzfeltöltést, ingyenes vásárlás helyett készpénzfelvételként kezelni. Ez pedig sokba kerülhet a gyanútlan felhasználóknak, hiszen őket semmilyen formában nem értesítették változásról. Összefoglaljuk, mi is történt valójában.

Január végén az internetes fórumokon tapasztalataikat megosztó felhasználók írásaiból kiderült, hogy a hazai bankjaink különböző módon kezelték a Revolut-kártyás feltöltést, így pár napig nagy volt a fejetlenség. Jelenlegi állás szerint csak annak kell a kártya feltöltésekor költséggel számolnia, aki Erste hitelkártáyval végzi a műveletet.

Vásárlásból készpénzfelvétel

Az eddigiekben azok jártak a legjobban a Revoluttal, akik hitelkártyával töltötték fel a revolutos egyenlegüket, ugyanis a hitelkártyás vásárlásokat okosan használva akár kamatmentesek is lehettek a tranzakciók, sőt azok után a legtöbb bank visszatérít 1-2 százalékot. Ha viszont ezek a tranzakciók készpénzfelvételnek minősülnek, akkor azonnal jön a büntetés. A készpénzfelvétel a tranzakció pillanatától kezdődően kamatozik havonta 2-3 százalékot, a hitelkártyás pénzfelvétel díja mellett ez egy 100 ezer forintos egyenlegfeltöltésnél 5-6 ezer forintba is kerülhet a hónap végére.

Azok pedig, akik betéti kártyával töltik fel a Revolutot, a kamatokat megúszhatják, de a készpénzfelvétel vagy az utalás díja rájuk is érvényes. Magyarországon a készpénzfelvételt 0,6 százalékos tranzakciós adó terheli, és az ingyenes készpénzfelvétel tranzakciós korláta hamar kimerülhet azoknál az ügyfeleknél, akik sokat használják a Revolutot.

Megváltoztatott MCC kód

Hamar fény derült rá, hogy a problémát a Revolut okozza azzal, hogy a feltöltés kereskedői kódját, azaz MCC-t a bankja megváltoztatta. Az Erste Bank is csak akkor érzékelte ezt a problémát, mikor sorra érkeztek a bejelentések és reklamációk a kamatterhelés miatt. A magyar bank ugyanis nem változtatott semmit, csak az új kód alapján számolt a rendszere.

De mi is az MCC vagy Merchant Category Code? Az elfogadó bank minden kártyás tranzakcióhoz kapcsol egy ilyen kódot, amely a kereskedő (jelenleg Revolut) besorolását jelzi. A kártyabirtokos bankja ez alapján sorolja be, hogy milyen tranzakciót hajtanak végre. Az MCC hordozza az információt, hogy vásárlási, vagy más jellegű volt az adott tranzakció. Rengeteg MCC kód van, a Mastercard publikus kézikönyve alapján pedig bárki beazonosíthatja őket. A lényeg az, hogy a kártyatulajdonos bankja minden kódhoz hozzárendeli, hogy azt a rendszere miként kezelje. Az Erste Banknál akkor indult meg a kamatszámítás, amikor a Revolut átváltott az eddigi kódról egy olyanra, amely készpénzfelvételi tranzakciónak minősül az Erste rendszerében. Hiszen hitelkártyás szabály, hogy a készpénzfelvétel a tranzakció létrejöttének pillanatától kezdődik.

Kire hárul a felelősség?

A hirtelen jött változtatásnak nincsen nyoma a hazai bankok üzletszabályzatában, sehol nincsen hír arról, hogy a revolutos feltöltésnél változás következett volna be, ez pedig így is van rendjén. A változás nem a magyar bankoknál történt, hanem a Revolutnál, azonban a honlapon semmi tájékoztatás nem szerepel erre vonatkozóan. Arról, hogy a tranzakciós kódok változtatása milyen következményekkel jár, a Revolut honlapja csak ennyit közöl: „a közvetítő bank vagy a feladó bankja díjat számolhat fel a nemzetközi átutalásokért”. A FinTech cég úgy fogalmaz, hogy nem ők, hanem a kártyakibocsátó bankja számítja fel a díjakat, amikor az ügyfél feltölti az egyenlegét. Javaslata pedig az, hogy lehetőleg ne hitelkártyáról töltsék fel az ügyfelek az egyenlegüket.

A vonatkozó szabályok alapján az elektornikuspénz-kibocsátó intézményeknek, amilyen a Revolut is, a saját ügyfelekkel kötendő szerződéseikbe kell foglalniuk, hogy milyen módon és milyen díj ellenében lehetséges az általuk kibocsátott elektronikus pénzt megvásárolni. A Mastercard is a bankok mellé állva a Revolutra hárítja a felelősséget, miszerint az ő kötelességük lett volna az ügyfelek megfelelő tájékoztatása.

A pórul járt ügyfelek közül többen is megpróbálták visszatéríteni a felszámított díjakat. Volt aki a Revoluttól kérte a díj megtérítését, általában még nem sok sikerrel, és volt aki a bankjától kérte a nem várt plusz költségek megtérítését.

Összefoglalva, a hitelkártyával fizetőknek különösen körültekintőnek, óvatosnak és alaposan tájékozottnak kell lenniük, hogy a jövőben a hasonló szituációkat elkerülhessék, hiszen a történet tanulsága az, hogy mint ügyfelek nem mindig kapjuk meg a megfelelő tájékoztatást.

További cikkek
Top