Gazdaság
2019. 11. 17. - Viktor Nagy

A milliárd dolláros twitter üzenet

 

Manapság amelyik cég csak teheti próbál betörni a kínai piacra, ami nem is meglepő hiszen a világ legnépesebb országáról van szó, ami óriási profittal kecsegtet. Azonban, hogy ehhez a sikerhez vezető út mennyivel göröngyösebb mint a nyugati társaik azt remekül szemlélteti az NBA már-már bohózatba illő története a kínai vállalatok és fogyasztók kegyeiért folytatott harcáról.

Az észak-amerikai kosárlabdaliga vezetői már több mint tizenöt éve észrevették az ázsiai országban rejlő potenciált ezért szépen fokozatosan elkezdtek nyitni keletre. Évente rendeztek nyári turnékat a csapatoknak, ami alatt a sztár játékosok külön üzleti tárgyalásokat folytattak a helyi cégekkel, közvetítési jogokat értékesítettek és kifejezetten az ottani piacot célzó kreatív marketing kampányokat folytattak és remek kapcsolatot alakítottak ki a helyi kosárlabda szövetséggel.

Ennek eredményeképpen a kínai lett az NBA második legnagyobb piaca. Az előző szezonban közel 490 millió nézője volt csak a Tencent streaming szolgáltatásának, ami nagyobb mint az Egyesült Államok teljes lakossága. A 2018/2019 -es szezonra a nagyobb rangadókat és a döntő meccseit több kosárlabda rajongó követte Kínából mint az USA-ból.

Gazdasági szempontból ez azt jelentette, hogy az állami CCTV5-el stabil hosszútávú szerződése van a ligának és hetente több meccset tűznek a műsorukra. Idén hosszabbították meg az online stream jogokat a Tencent vállalattal egy 1,5 milliárd dolláros szerződéssel a következő 5 évre ami majdnem a háromszorosa az 5 évvel ezelőtti megállapodásnak. Az Alibaba társalapítója Joe Tsai lett a Brooklyn Nets csapat tulajdonosa a nyáron. Klay Thompson a Warriors játékosa 80 millió dolláros szponzori szerződést kötött egy kínai cipőgyártó céggel. A Nike évente körülbelül 6 milliárd dollárt tesz zsebre Kínában nagyrészt NBA-hez köthető termékekkel. Számos nagy kínai vállalat kötött szponzori szerződéseket a ligával.

Gondolhatnánk, hogy akkor itt a happy end és innentől kezdve határ a csillagos ég a két együtt működő fél között. Ez így is lett volna azonban 2019 október 4-én Daryl Morey a Houston Rockets menedzsere egy Twitter üzenettel borított mindent. Azt is lehetne mondani, hogy az elefánt megérkezett abba a bizonyos porcelánboltba. Az üzenetben kiállt a hongkongi tüntetők mellett. Ami utána következett az olyan, mintha egy gondosan megírt hollywoodi katasztrófa film forgatókönyvét olvasnánk.

Mielőtt a pontos eseményekkel megismerkednénk szeretnék pár érdekes információt megosztani veletek, hogy miért is olyan abszurd ami történt: Az időzítés pont a 2019 es nyári turné időpontjára esett, szóval keresni sem lehetett volna rosszabb időpontot. A Houston Rockets csapata volt az egyik legnépszerűbb a kínai piacon, ugyanis a sztárjátékos Yao Ming pont ebben az együttesben játszott 2002-től 2011-ig centerposzton és nagymértékben hozzájárult az NBA népszerűségének növekedésében az ottani piacon, szóval ismét sikerült a legkellemetlenebb kombinációt megtalálni.

Az üzenetre reagálva a kínai fél azonnal közölte, hogy a CCTV5 felfüggeszti a Rockets meccseinek közvetítéseit és így tesz a Tencent is az online streamekkel, valamint a kosárlabda szövetség befejezi az együttműködést a csapattal. Ezután ismét az Egyesült Államok térfelén pattogott a labda, hogy milyen módszerrel próbálják enyhíteni az okozott károkat.

Első körben a Twitter bejegyzést eltávolították és Morey közzétett egy új üzenetet amiben kifejti, hogy azóta volt lehetősége más nézőpontokat is megismernie, illetve a csapat sztárja James Harden bocsánatot kért Kínától. A csapat tulajdonosa és az NBA vezetői is bejelentették, hogy a menedzser nézetei nem egyeznek a csapat és a liga álláspontjával. Ezzel viszont az amerikai szurkolókat és politikusokat sikerült felbőszíteni, ugyanis az ottani piacon nagyon fontos a szólásszabadság és az emberi jogok védelme.

Sikerült a liga menedzsmentjének egy olyan helyzetbe navigálnia magát, amikor el kellett döntenie, hogy melyik félnek kedvez ugyanis a kínaiak azt szerették volna, hogy Morey-t rúgják ki, a hazai szurkolók és politikusok haragja miatt viszont ezt nem tehették meg. Végül az NBA vezetője Adam Silver bejelentette, hogy nem fogják a liga tagjainak szólásszabadsághoz való jogát korlátozni és ezzel visszakerült a labda a másik térfélre.

A válaszban viszont nem volt köszönet ugyanis a CCTV5 bejelentette, hogy az egész liga sugárzását beszüntetik amihez csatlakozott a Tencent is, illetve a kínai szponzorok közölték, hogy felülvizsgálják az eddig megkötött egyességeket és azonnali hatállyal elkezdték a nyári turnét hirdető molinókat leszedni és felfüggeszteni a turné szponzorálását.

Az idei szezon lassan egy hónapja tart és az állami TV azóta is tartja magát az ígéretéhez. Azonban a Tencentnél már látszik, hogy visszalépne viszont annyira felmérgelték az amerikai szurkolókat, hogy a meccsekre tömegesen érkeznek olyan pólókban és transzparensekkel, amiken kiállnak a Hongkongiak mellett amit a kommunista törvények miatt nem közvetíthet a streaming óriás, akkor sem, ha szeretné.

Erre azt a megoldást találták, hogy a meccsek nagyrészének csak az eredményét adják élőben és magát a képanyagot órákkal később teszik közzé, illetve több perces csúszással adják a meccseket cenzúrázva és megvágva, nehogy bármi olyan kerüljön képernyőre, amit tiltanak az ottani törvények. Gondolom mindenki számára egyértelmű, hogy ez jócskán az élmény rovására megy. A meccsek nagyrésze így sem kerül műsorra, valamint a Rockets egyetlen meccsét sem közvetítették még az idei szezonban. Az eredeti angol kommentárról is le kellett mondaniuk a szurkolóknak.

Ahogy a fenti példa remekül mutatja nagy profitra lehet szert tenni a kínai piacon, ha sikerül betartani az ottani játékszabályokat. Sajnos ezek sokszor ütköznek a nyugati elvárásokkal és elég egy kis botlás ami nem tetszik a pártnak, aminek köszönhetően máris füstbe megy hosszú évek munkája és dollár milliárdos üzletek kerülnek lehetetlen helyzetbe.

 

További cikkek
Top