BGE
2020. 03. 13. - Molnár Erik

A Heineken sztori

Zöld üveg, piros csillag: ilyen tömören körbeírhatjuk a világ egyik piacvezető sörmárkáját. Az 1873-ban alapított cég mára már a Bajnokok Ligája, többek között a Formula 1 jelképe is, azonban felmerülhet a kérdés, hogy ez a bizonyos márka hogyan válhatott a Föld egyik legismertebb és legkedveltebb alkoholos italává.

A folyamat fölöttébb hasonlít a magyar szeszipar múltjához. A holland értelmiségi családból származó Gerard Adriaan Heineken meggyőzte szüleit, hogy vegyék meg a „Szénakazal” névre keresztelt földet, ami Amszterdam közepén helyezkedik el, ekkor Gerard csak a 20. életévében járt. Elhatározta, hogy lager sörfőzéssel fog foglalkozni, a Szénakazal helyére egy sörfőzdét épített fel. A sör összetevőiben semmi rendkívülit nem fedezhetünk fel: kristálytiszta víz, malátázott árpa, komló, a Heineken esetében a pontot az i-re a speciális A-élesztő rakta fel, amit Louis Pasteur egyik tanítványa ismertetett meg Gerarddal. Azóta is a tökéletes recept felel a töretlen minőségért. 2 évvel később, 1875-ben futótűzként terjedt az ital, díjakat nyert Párizsban, ennek eredményeképpen 64.000 hektoliternyi sör került szállításra ebben az évben. Ezzel Hollandia első „prémium” lagerévé avanzsálták az innivalót, ekkortájt főleg portereket és ale-ket főztek a holland vállalkozók. A Szénakazalban nem csak a főzde központi területe volt megtalálható, hanem egy kisebb lovarda is, ezekben az időkben lovakkal, ezenfelül hajókkal szállították az elkészült folyadékot. Ez idő tájt Rotterdamban is üzemeltettek egy gyárat, természetesen az exportálás ebből az üzemből sem maradhatott el.

Képtalálatok a következőre: heineken experience

Az első világháború és Gerard halála után fia, Henry folytatta a jól olajozott gépezet működtetését, ő 23 éven keresztül képviselte a Heineken színeit. Henry kezdeményezte a sör eljuttatását az Egyesült Államokba, illetve Ázsiába, ugyanakkor amihez igazán értett az a marketing volt. Több TV adást készítettek, megjelentek autóversenyeken, és az ikonikus üvegüket is egy következő szintre emelték. A család következő tulajdonosa Freddy, igazi nagyágyú volt, aki óriási hatással volt a cég nemzetközi befolyására, első lépésként kivitte a vállalkozást a tőzsdepiacra. Emellett a Heineken legelső főzdéjének indításakor egy konkurens holland cég is feltűnt a piacon Amstel néven, Freddy azonban a 70-es években felvásárolta a vállalkozást, sőt még egy gyárat építettek Zoeterwoudeben, ami 50 kilométerrel északra található a holland a fővárostól. 2020-at írunk, 140 év telt el az első legyártott sör óta, de mi változott? Az ikonikus zöld üveg matricázása csekély 6-szor változott, az utolsó három alkalom minimális módosításokat ölelt magába. 192 országban árusítják, 115 főzdét tartanak számon, ami 65 országon ível át, többek között Magyarországon is megtalálhatunk egyet. 25 millió korsó sört szolgálnak fel naponta, ezzel évi 24 millió eurós bevételre tesz szert a Heineken család. Egyedül azonban nem lenne ekkora sikerük, tevékenységüket a maradék 85.000 alkalmazottjuk segítségével valósítják meg. A család kifejezetten hosszú történelemmel és roppant tekintélyes örökséggel rendelkezik. Mindemellett a sikerhez kell szenvedély is, ami a család mindegyik tagjának megvolt, a maximalizmussal, és a kifogástalan minőség iránti elszántsággal együtt. 2020-as célként hatalmas figyelmet szentelnek a környezettudatosságnak, példaként 50%-al csökkentették a művek szén-dioxid kibocsátását. A vállalat nem ragadt le a hétköznapi lager gyártásnál, repertoárjukban fellelhető a tequilás sörük, mely Desperados névre hallgat, de még a cider iparban is tevékenykednek a szintén populáris Strongbow márkájuk segítségével.

Képtalálatok a következőre: heineken experience

A Szénakazal működését 1980 óta leállították, ennek ellenére megtekinthető a nyilvánosság számára, ugyanis a Heineken Experience névre keresztelt múzeum végigvezet minket az elhangzottakon, persze a kóstolás sem maradhat el.

További cikkek
Top